Stram din hjemmearbejdsplads op, så ergonomien er i orden, så der ikke er for mange forstyrrende elementer, og så du skaber en 'normal' arbejdsdag. Modelfoto: Unsplash
Det, der i coronanedlukningens første timer var tænkt som en kort, midlertidig løsning, har udviklet sig til en nærmest permanent tilstand for et hjemmearbejdende korps af medarbejdere.
For nogle har den nye virkelighed med hjemmearbejde allerede strakt sig ind i 9. uge. Det store flertal af de hjemsendte statslige medarbejdere er dog ’kun’ inde i 8. uge med arbejdet hjemme fra stuebordet.
Vi ser kun kolleger som små virtuelle ikoner på en pc under møder på Skype, Teams, Zoom og andre platforme, de fleste af os ikke havde hørt om før marts måned. Og vi begynder at mangle struktur, planlægning og ledelse i den usædvanlige situation, vi er landet i, mens ryggen gør mere ondt, end den plejer.
Læs også: Hjemmearbejde: Det værste er manglen på social kontakt
Med andre ord: Dit hjemmekontor trænger sandsynligvis til en ordentlig opstramning. Og det gør din tilgang til arbejdet nok også.
Væk med præstationsangst!
For det har vist sig, at de fleste hjemmearbejdende sidder for meget ved skærmen uden at få pauser, og for mange er det uklart, hvad de skal præstere, mens andre tumler direkte ud af sengen og ned foran første møde.
Vi glemmer det fælles ansvar for at sørge for et godt psykisk arbejdsmiljø under hjemmearbejdet, mener stressforsker ved CBS, Pernille Steen Pedersen. Midt i usikkerhed og ensomhed blandt mange hjemmearbejdere kalder hun på en mere tydelig ledelse og øget involvering af både medarbejdere og arbejdsmiljørepræsentanter. Ikke mindst for at fjerne præstationsangst blandt medarbejderne.
Læs også: Her er de gode råd til hjemmearbejde
- Medarbejderne bliver usikre på deres prioriteringer, og om de gør det godt nok. De oplever at stå uden for fællesskabet og savner dialog med kolleger og ledere. Her er det vigtigt at få talt sammen og få delt erfaringer og oplevelser. Også om det, der er svært, siger Pernille Steen Pedersen til webportalen Viden På Tværs.
Lederen skal udstikke klare krav
Forskning viser, at faste rutiner i arbejdsdagen giver tryghed og større effektivitet. Derfor er det enormt vigtigt, at man er del af et fællesskab – og at lederen også er synlig og klar i kontakten til de hjemmearbejdende.
Stram også kroppen op: Lav fem minutters øvelser med elastik hver dag (video)
- Lederen skal rumme medarbejderens frustrationer på en helt anden måde, end vi er vant til. Når man er usikker, kan det være helt afgørende at få mulighed for at få et tillidsfuldt rum med et andet menneske fx en leder og blive mødt i 'ja, jeg kan godt forstå, du er frustreret', siger Pernille Steen Pedersen til vpt.dk.
Der er også gode ting at tage med
Hvis ikke du er i stand til at sætte tydelige skel op mellem hjemmet og arbejdet, kan det gå ud over din søvn og i sidste ende dit helbred. Derfor er restitution, sociale kontakter, træning og fokus på andre fritidsaktiviteter så vigtigt for mennesker i en utryg tilstand som coronanedlukningen.
Men der er også positive ting, vi kan tage med, når vi begynder en genåbning af arbejdspladserne. Flertallet af danske medarbejdere kan nemlig komme gennem coronakrisen med nye, brugbare erfaringer, mener arbejdsmiljøkonsulent i HK Stat, Betina Halbech.
- Vi ser forhåbentlig, hvorfor fællesskabet er så vigtigt. Og velfærdssamfundets håndtering af situationen aftvinger også respekt og skaber ro for de fleste statslige medarbejdere. Så på flere planer kan vi måske komme styrket og mere samlet som nation ud af en krise som denne, siger Betina Halbech.
Læs også: Som at lægge skinnerne, mens man kører toget
Samtidig ser arbejdsmiljøkonsulenten også det fornuftige i, at arbejdspladserne har fået afprøvet andre faglige løsninger og måder at få en arbejdsdag til at fungere på.
- Der har selvfølgelig være udfordringer på de enkelte statslige arbejdspladser, men generelt set har medarbejderne vist store evner til at tilpasse sig en vanskelig situation, så opgaverne fortsat er blevet løst på en god måde. Nogle har endda oplevet mere nærværende ledelse via telefonsamtaler, mens der er blevet sat pris på de koordinerende virtuelle møder, siger Betina Halbech.
10 råd til opstramning af dit hjemmearbejde:
- Husk ergonomien – få nu indstillet den stol (fx ved hjælp af en pude), få løftet bordet, hvis det er muligt, sæt tastatur til den bærbare og få skærmen op, så du ikke skal bøje nakken for at læse på den.
- Definér din arbejdsdag – og sørg for en uforstyrret ‘arbejdsplads’. Læg et dagligt skema, afsæt et antal timer til arbejde og hold så fri.
- Sørg for at få pauser – det hjælper dig også til at være fokuseret i forhold til opgaverne. Rejs dig op, skift siddestilling og gå en tur.
- Husk, at du er en del af en speciel situation, hvor hjemmekontoret er en midlertidig løsning. Afstem forventninger, så du ikke får det dårligt med dit præstationsniveau.
- Hold kontakt med kolleger – og skab flere digitale møder med socialt indhold. Find en kollega at diskutere udfordringer og problemer med.
- Sæt tid af til din familie eller andre, som har brug for dig. Fordel rollerne i familien under hjemmearbejdet, så der tages hensyn til alle.
- Hvis ikke lederen selv gør det, så tag kontakt med vedkommende og få klare svar og feedback.
- Børst tænder, tag tøj på og gør dig ‘klar’ til arbejdsdagen med en flaske vand ved skærmen. Gå eventuelt en tur inden og efter arbejdstid.
- Husk, at arbejdsmiljøloven også gælder fra hjemmekontoret!
- Læg daglige øvelser ind for din kontorkrop. Og sørg for fysisk træning flere gange om ugen!