I Borgerservice i Fredericia Kommune klarer de 90 procent af opgaverne hjemmefra, og det går faktisk rigtig godt. Det samme gør sig gældende i Roskilde Kommune. Begge steder har hele tiden kørt på fuldt nødblus og har taget borgerne med hjem i stuen.

- I starten var det – om ikke grænseoverskridende, så i hvert fald meget anderledes, at skulle betjene borgere hjemmefra, fortæller Line Brisson Mortensen, der er specialist og fællestillidsrepræsentant i Roskilde Kommune.

Sparring er vigtigt

Hun arbejder blandt andet med vielser, og ikke overraskende har det påvirket borgerne følelsesmæssigt, når kommunen har været nødt til at aflyse vielser under Corona-krisen.

- Dagen efter nedlukningen måtte jeg ringe til et par og aflyse deres vielse dagen efter. Det er et opkald, jeg aldrig vil glemme. Gommen var så ked af det, at han næsten græd i telefonen. Jeg havde en meget lang snak med ham og samtalen var helt rolig og respektfuldt. Alligevel var jeg virkelig meget berørt og ked af det bagefter og måtte ringe til min leder og tale det igennem, fortæller Line Brisson Mortensen og forklarer, at hun måske blev mere berørt end ellers, fordi hun stod derhjemme og ikke på arbejdspladsen, hvor hun normalt kan distancere sig lidt mere.

Derudover har det været specielt – især i starten – hvor hun havde sine børn hjemme, at skulle have alvorlige og følsomme samtaler med borgere, mens hendes børn måske stod i baggrunden og småskændtes.

- Det var helt vildt vigtigt for mig, at det stadig var professionelt. Derfor gik jeg, hver gang jeg havde et opkald, ind i et rum for mig selv og lukkede døren. Jeg har også været meget opmærksom på GDPR, derfor har jeg også været nødt til at lave aftaler med min familie om, at jeg skulle have ro og lukket dør, når jeg har betjent borgere hjemmefra.

Som ugerne er gået er det dog blevet mere normaliseret og faktisk synes hun, at hjemmearbejdet har mange positive sidegevinster.

- Personligt synes jeg, at dét at transporten til og fra arbejde er klippet ud, har gjort noget godt for mig. Og generelt er folk blevet mere afstressede, selvom produktionen stadig er høj. Jeg håber, at det alt det her med hjemmearbejdspladser får betydning for, hvordan vi kommer til at arbejde fremover, siger Line Brisson Mortensen.

Mere nærværende borgerkontakt

Også i Fredericia Kommune har det være positivt i højere grad at kunne planlægge sin dag. Alligevel savner Anni Majgård Jensen, der er koordinator i Borgerservice, tillidsrepræsentant og praktikvejleder sine kolleger og fællesskabet.

- Det er gået rigtig godt. Det fungerer super godt med borgerkontakten hjemmefra. Jeg snakker normalt også med rigtig mange mennesker i løbet af en dag, og jeg har ingen hjemmeboende børn - så det rør mig ikke, at have telefonvagt hjemmefra, fortæller Anni Majgård Jensen.

Hun arbejder med borgere, der er under økonomisk administration – og mange af dem, har være meget pressede under Corona. Der har roen på hjemmekontoret været en fordel.

- Nogle borgere bliver voldsomt urolige og andre lider af angst og der har det hjulpet, at jeg har taget mig tid til at snakke med dem. Det er min oplevelse, at jeg på den måde har været med til at dæmpe deres frustration og isolation, f.eks. hvis de ikke har noget netværk og ikke har meget kontakt med andre. Flere har udtalt, at de slet ikke mærkede, at jeg ikke sad på Rådhuset, forklarer hun.

På trods af de positive erfaringer savner hun sine kolleger og glæder sig til at alt bliver normalt igen.

- Jeg savner virkelig den fysiske hverdag – og du skal aldrig høre mig brokke mig over storrumskontoret igen, siger hun og griner.