Der er fordele og ulemper ved at arbejde hjemmefra og tage borgerne med hjem i privaten, sådan lyder det fra to ansatte i Borgerservice i hhv. Fredericia og Roskilde Kommune.
Og ifølge HK Kommunals arbejdsmiljøkonsulent, Karen Brøndsholm, er der mange aspekter i at arbejdslivet er vendt op og ned under Corona-krisen.
- Der er helt klart nogle fordele ved, at man undgår forstyrrelser og ulemper ved storrumskontorer. Når man pludselig sidder alene derhjemme, kan der blive bedre plads til fordybelse og ro. Nogle medarbejdere kan endda føle, at det er mere attraktivt, at man kan nå mere og måske endda yde en bedre service over for borgerne, forklarer Karen Brøndsholm.
Vigtigt at ”bruge hinanden”
Hun opfordrer til, at man søger sparring uanset om man føler, at borgerkontakten bare kører, eller om man synes, det er udfordrende at have borgerne ”med hjemme” i privaten.
- Det er helt vildt vigtigt, at lederen skaber en kultur, hvor det er normalt at sparre. Det kan enten være ved teammøder på Skype eller leder og medarbejdere imellem. Helt konkret skal lederen italesætte vigtigheden af at ”bruge” hinanden, især nu vi ikke ses fysisk, anbefaler arbejdsmiljøkonsulenten.
Karen Brøndsholm er dog opmærksom på, at der for nogle fagområder er nogle krav og regler, der er suspenderet. Derfor er nogle rammer for at medarbejdere og borgere kan have en mere ligeværdig kommunikation.
- Jeg kan godt frygte, at vi i højere grad kan møde udfordringer med pressede og aggressive borgere, når tingene bliver normaliseret igen. Det skal vi naturligvis have i baghovedet, forklarer Karen Brøndsholm og anbefaler, at både MED og trio er opmærksomme på den enkelte medarbejdere, når Danmark bliver genåbnet.
- Der er vigtigt, at det aldrig bliver individets problem. Vi skal have skabt nogle realistiske forventninger, støtte hinanden og hele tiden sikre et godt kollegaskab, lyder det fra Karen Brøndsholm.