Nu er Ulla May-Olsen tilbage mellem biblioteksbøgerne efter en afstikker til en folkeskole under coronakrisen

- Det første, der skete, var at vi blev opfordret til frivilligt at melde os til Jobbanken, hvis vi ville give en hånd med de nye opgaver, der pludselig opstod. Jeg gik hjemme og havde højst en times arbejde om ugen, så jeg meldte mig med det samme, siger Ulla May-Olsen, som er ansat som assistent på Horsens Kommunes Biblioteker.

Ulla blev ringet op og spurgt om sine kvalifikationer og nævnte, at hun havde prøvet at undervise på aftenskole. Lige efter ringede skolelederen fra Dagnæs Skole og spurgte, om hun ville være støttelærer, og efter kort tid stod hun, ikke som støttelærer men som enelærer for en gruppe 0.-klasses elever. Som på alle andre skoler manglede der lærere, fordi klasserne blev brudt ned til grupper på 10-11 børn for at mindske smitterisikoen.

- Min sidste erfaring med at være i folkeskolen var for 40 år siden, og småbørns skole var noget helt andet dengang i forhold til i dag, siger hun med et smil. Alligevel synes hun, at det gik godt, og hun var glad for at være kommet afsted.

- Det var en fantastisk mulighed for at prøve noget, jeg aldrig selv ville have tænkt på. Og det er kun rimeligt, at vi skulle indsættes et sted, når vi fik fuld løn, mener hun.

Aftalt fleksibilitet

Medarbejderne blev omflyttet med henvisning til ”fælleserklæringen om gensidig fleksibilitet” mellem Kommunernes Landsforening (KL) og fagforbundene. Ifølge en rundspørge fra KL arbejdede det administrative personale i lige knap halvdelen (47%) af landets kommuner med andre opgaver og/eller et andet sted end normalt. I omkring 20% af kommunerne havde det administrative personale også andre arbejdstider. Dorthe Vestergaard, konst. formand for HK Kommunal Sydjylland, synes, at det er en god aftale.

- Det er fantastisk at opleve den ansvarlighed, vores medlemmer har for at træde til og hjælpe kolleger og borgere på tværs af faglighed i denne helt særlige situation. HK’ere er omstillingsparate, fleksible og klar på en udfordring, siger Dorthe Vestergaard.

Dorthe Vestergaard

Hun fortæller, at mange medlemmer har tilbudt at stå til rådighed, og nogle har været udlånt, men at det ikke var nødvendigt i alle kommuner og regioner at gøre brug tilbuddet. Nu ser hun på fremtiden.

- Jeg mener, vi skal finde de gode ting, der trods alt også kommer ud af en krise. Hvad har vi lært fungerer, hvad fungerer ikke, og hvad kunne vi have lyst til at udforske lidt mere. Her kunne efter-/videreuddannelse være en mulighed at udforske. Vi skal rustes endnu bedre til at kunne klare en uforudsigelig hverdag i fremtidens arbejdsmarked, hvor fleksibilitet og omstillingsparathed er nødvendige kompetencer, slutter hun.

Kram til gode

Ulla May-Olsen var glad for sin tur ud i det ukendte, også selv om hun kun nåede to uger på skolen, før hun blev tilkaldt for at gøre klar til bibliotekets genåbning.

- Jeg kunne godt mærke, at jeg manglede en pædagogisk baggrund, men det var meget spændende at prøve. Meldingen fra kolleger har også generelt været, at det var okay at komme ud, siger hun. Nu er hun tilbage på biblioteket igen og havde en travl uge efter genåbningen, hvor flertallet af de udlånte bøger kom hjem.

- Jeg er glad for at være tilbage. Jeg elsker biblioteksarbejdet. Alle lånerne er glade for, at vi åbner igen, så det er skønt. Og jeg har aftalt med børnene fra Dagnæs Skole, at de kommer op, når corona er væk, og vi kan give hinanden et kram, siger Ulla.