Flere end ¾ af medlemmerne af HK Stat har valgt at blive i Danmark hen over sommeren, enten i sommerhus, campingvogn eller eget hjem

Sommerhilsen til HK Stat Nordjyllands medlemmer, juli 2020

Kære alle

Nu hvor sommerferien står for døren, er måske du også en af de medarbejdere, der går direkte fra at arbejde hjemme til også at tilbringe ferien hjemme? I så fald er du ikke den eneste.

HK Stat bladet har netop gennemført en spørgeskemaundersøgelse bl.a. om medlemmernes ferieplaner, og den viser, at flere end ¾ af medlemmerne har valgt at blive i Danmark, enten i sommerhus, campingvogn eller eget hjem. Én ud af 4 har eget hjem som base for ferieaktiviteterne. 😊

Meningen med at holde en god lang sommerferie er at få ladet batterierne op og gøre klar til den anden halvdel af et år, og lige præcis i år har første halvår af 2020 har været et meget specielt og anderledes halvår. Det var jo nærmest fra den ene dag til den anden i marts, at I rykkede hjem til hjemmekontorerne for at arbejde. For manges vedkommende så foregik det fra jeres køkkenbord, spisebord eller fra et strygebræt, der i nødens stund agerede hæve- /sænkebord.

Der er vist ingen tvivl om, at hjemmearbejdspladserne ikke har levet op til arbejdsmiljøreglerne og nogle af jer har helt sikkert fået ondt både her og der. Men når det er sagt så er der heller ingen tvivl om, at det har været én stor læringskurve at skulle klare det hele på distancen, og jeg ved, at langt de fleste af jer virkelig har knoklet for at få det hele til at fungere.

Efterhånden er flere og flere af jer vendt tilbage på arbejdspladsen og man har nok et lidt større behov for at få talt med andre efter så lang tid derhjemme uden anden kontakt end på Skype, teams eller telefon.  I skal derfor huske at drage omsorg for hinanden og få talt sammen om tiden derhjemme og om alt det, I har lært af situationen.

Blod på tanden i forhold til hjemmearbejde

Mange af jer har naturligt nok også fået lidt blod på tanden i forhold til at kunne arbejde hjemmefra, ligesom jeres arbejdsgivere også er blevet åbne over for det. De har jo kunnet konstatere, at I har knoklet, selv om I har arbejdet hjemme.

Regler der kan være forbundet med, at man i langt større målestok arbejder hjemme eller får hjemmearbejdsplads, er noget, HK Stat Danmark og HK Forbundet er i gang med at kigge på. Jeg vil derfor opfordre jer til at konsultere os i HK Stat, inden I eventuelt overvejer at indgå aftaler på området.

I HK Stat Nordjylland har vi, som I sikkert allerede har læst, valgt at ”fryse” årets generalforsamling og skubbe alle de valg, vi skulle have foretaget i år hen til næste års generalforsamling. Den afholdes den 2. marts 2021; sæt allerede nu et kryds, så I ikke går glip at den😊

Jonna Vestergaard, sektorformand for HK Stat Nordjylland

Ud over at vi har skubbet generalforsamlingen til næste år, så har vi også måttet aflyse en del arrangementer, men vi er i gang med at kigge på datoer for efteråret og har også et par ideer til noget, som vi måske kan arrangere virtuelt. I hører fra os, hold øje med nyhedsbrevene eller nyheder under arrangementer for dig på HK Nordjyllands webside.

Og hvis du har spørgsmål, noget du undrer dig over eller bare noget, du gerne vil have en snak om, så husk på, at du til enhver tid er meget velkommen til at ringe til os på tlf. 3364 1309

Til allersidst vil jeg sammen med teamet i HK Stat Nordjylland ønske dig og din familie en rigtig dejlig solskinsfyldt og helt igennem velfortjent sommerferie.

Pas godt på dig selv og dine!

Mange sommerhilsner

Jonna Vestergaard,