- Det fungerede. Selvom det var en vildt surrealistisk oplevelse, fortæller Julie Gravsen, der er jobkonsulent i Hvidovre Kommune og i gang med socialformidleruddannelsen. Under Corona skulle hun for første gang til digital eksamen over Zoom. Og selvom hun var noget nervøs for teknikken, da hun skulle op som den første – blev hendes bekymringer gjort til skamme. Teknikken fungerede fuldstændig, der var hul igennem og man kunne gå i gang med at fremføre det, man havde forberedt.
- Det var til gengæld lidt mærkeligt, at man ikke har øjenkontakt, som når er tilstede i et fysisk rum. Det var det sværeste. At sidde der og smile og nikke til billederne – velvidende, at det ser ud som om, jeg kigger væk. Der er altså ikke den samme nærhed, men teknisk synes jeg, at det var en god oplevelse, forklarer Julie Gravsen.
Godt for eksamensangst
Det er lektor Lotte Andersen fra Københavns Professionshøjskole enig i. Hun synes dog, at de digitale eksaminer lider et relationelt kvalitetstab både i forhold til censor og de studerende, men samtidig har det givet nogle andre fordele.- De studerende, der lider af eksamensangst, har faktisk syntes, at det var enormt rart at være til eksamen hjemmefra. Distancen gjorde på en underlig måde, at man var mere ligeværdig. Jeg forestiller mig, at det bliver et tilbud fremadrettet. Og hvis man bor langt væk, kan jeg sagtens forestille mig, at nogle vil gøre brug af det, forklarer Lotte Andersen og understreger, at karaktergivningen hverken var bedre eller dårligere ved de digitale eksaminer.
Selvom både studerende og lektor, syntes at det har fungeret – vil de begge foretrække den gammeldags måde ved den grønne dug.
- Jeg kan godt lide energien i det fysiske rum og den menneskelige nærhed, siger Julie Gravsen og Lotte Andersen supplerer:
- Og så kan det altså godt være lidt fladt, at skulle give karakterer gennem en skærm. Både for dem, der får høje karakterer, men også dem, der får lavere. Der er det altså federe at være i samme rum, understreger hun.