Guiden er layoutet af Eks-Skolens Grafisk Design.

Download guiden med vores 10 tips lige HER. Guiden er klar til at blive udskrevet i A4- eller A3-format.

Bliv endnu bedre med vores onlinekurser: Kursus i Teams eller Zoom

Vi bringer også guiden nedenfor i en ren tekstversion.

1. Få folks opmærksomhed 
Vil du have en bestemt kollega i teamet til at blive opmærksom på noget, du skriver, skal du blot taste @ i tekstfeltet og vælge vedkommendes navn fra den liste, der kommer frem. Nu vil kollegaen få en notifikation, når du har skrevet din besked. Vil du have hele dit teams opmærksomhed, skriver du @[teamets navn], så modtager alle en notifikation. Hvis du har lyst til at nørde funktionen yderligere, kan du oprette segmenter, så en notifikation kun sendes til udvalgte teammedlemmer.

2. Brug apps
Ud over at skrive og dele billeder, GIFs og filer, kan du også bruge forskellige apps i samtaleruden. Tryk på de tre prikker helt i bunden af skærmen. Nu får du mulighed for at vælge mellem en masse apps, især når du klikker på ”Flere apps” forneden. Eksempelvis kan du med appen ”Forms” lave hurtige afstemninger i teamet. 

3. Opret faneblade for hurtig og nem adgang
Øverst i samtaleruden finder du typisk fanebladene ”Indlæg”, ”Filer” og ”Wiki”. ”Indlæg” er siden, hvor I skriver med hinanden. ”Filer” er stedet, hvor I kan uploade filer, så alle kan se og redigere i dem. ”Wiki” er en digital notesbog, hvor I kan notere vigtige pointer, beslutninger, samle links og meget andet. Du kan tilføje flere faner ved at trykke på +-symbolet ved siden af fanebladene. En fane kan eksempelvis være et website, som er centralt for jeres arbejde i teamet. Den kan også være et dokument, som I vil få nemmere adgang til at se og redigere, hvis det har sin egen fane. Vær opmærksom på, at dokumenter først skal uploades under fanen ”Filer”, før du kan gøre dem til en selvstændig fane. 

4. Kom hurtigt omkring med tastaturgenveje
Hold CTRL og punktum-tasten nede samtidig, så træder menuen med tastaturgenveje frem på skærmen. Der er genveje til mange funktioner såsom at starte et videoopkald, åbne en chat, vedhæfte en fil eller åbne hjælpefunktionen.

5. Send et indlæg via mail
Vil du skrive til dit team – uden selv at være logget på Microsoft Teams? Du finder teamets mailadresse ved at klikke på teamets navn ude i menuen i venstre side. Fanen ”Generel” vil vise sig under teamnavnet, og holder du cursoren over denne, fremkommer tre vandrette prikker, som du klikker på. Vælg ”Få mailadressen” og kopiér adressen. Sender du en mail til den, dukker mailen op i jeres samtalerude i Teams. Eventuelle svar kan dog kun ses i tråden – du vil altså ikke modtage en mail, når nogen besvarer indlægget.

6. Gem vigtige beskeder
Samtaleruden kan hurtigt udvikle sig til en lang og uoverskuelig tråd med mange indlæg og svar. Du kan søge i den via søgefeltet foroven, men du kan også vælge at gemme de vigtigste indlæg. Hold cursoren over det pågældende indlæg, så rækken af emojier dukker op. Klik på de tre prikker til højre for dem, og vælg ”Gem denne besked”. Du finder dine gemte beskeder ved at skrive ”/gemte” i søgefeltet øverst. En anden smart ting er, at du blot ved at skrive ”/” i søgefeltet får en oversigt over samtlige genveje og funktioner i feltet. 

7. Gå fra skriftlige beskeder til videomøde
Har I gang i en vigtig tråd i dit team, kan du med et enkelt klik gå fra samtaleruden til et videomøde. Du skal blot klikke på ”Møde”-knappen øverst i højre hjørne.

8. Skift baggrund under videomøder
Imponér de andre mødedeltagere med din opfindsomhed – eller skån dem for dit baggrundsrod – ved under et videomøde at klikke på ikonet med de tre vandrette prikker og vælge ”Vis baggrundseffekter” (bevæg musen, så en menulinje nederst i billedet træder frem). Nu kan du frit vælge fra rækken af billeder, som dukker op i højre side af skærmen. Øverst i dette vindue kan du også vælge selv at uploade et foto, hvis du gerne vil se ud som om, du befinder dig på en strand i Seychellerne eller bare på et kontor, der er større end chefens. Vær ikke bekymret, hvis baggrunden ser spejlvendt ud for dig – den vender rigtigt på de andres skærme.  

9. Del skærm eller program med de andre
Under et videomøde kan du nemt dele din skærm med de øvrige mødedeltagere. Klik på ikonet på menulinjen, som forestiller en firkant med en pil i. Vælg enten ”Skrivebord” for at dele hele din skærm, eller vælg blandt dine åbne programmer for kun at dele pågældende programrude. Du har også mulighed for at uploade en PowerPoint-fil, hvilket er den bedste metode, hvis du vil vise en PowerPoint-præsentation. Klik blot på ”Gennemse” og dernæst ”Upload fra min computer”, så er du i gang.

10. Optag et møde
Ved at klikke på de tre prikker og vælge ”Start optagelse” kan du få en videooptagelse af dit møde. De andre deltagere vil få en notifikation om, at mødet optages. Lidt efter mødets afslutning vil optagelsen dukke op i dit teams samtalerude. Nu kan du gennemse mødet igen eller dele det med kollegaer, der ikke havde mulighed for at deltage.

Hent guiden som pdf