Indsatsen handler i øjeblikket meget om unge - dels fordi flere unge smittes, dels fordi smittespredning åbenbart sker i de unge kredse.

Derfor appellerer Kulturministeriet og sektorpartnerskabet herunder nu kraftigt til at skoler, biblioteker, fritidstilbud og kulturelle institutioner retter særlig fokus på unge i deres initiativer og kommunikation.

HK Kommunal har netop været til møde i ministeriet og videregiver derfor den appel og opfordring til alle medlemmer og medarbejdere om at gøre en ekstra indsats.

Afstand, sprit og få kontakter er nøgleord

Appellen går på, at alle aktører i skole-, biblioteks-, kultur- og idrætslivet hjælper til med at skubbe på en adfærdsændring, især blandt de unge, hvor der er stor smittestigning. 

Så hvad enten du er skolesekretær, biblioteksassistent, administrerer idrætsfaciliteter, er eventmager eller lignende, så opfordres du kraftigt til at kommunikere retningslinjerne tydeligt. 

Og retningslinjerne har tre nøgleord – nemlig afstand, sprit og få kontakter.

Links til influencere

Ministeriet har desuden lavet materiale, som er målrettet unge.

Derfor opfordres medarbejdere til at formidle disse film til unge, når de kommunikerer med dem.

Influencerfilm med Rasmus Brohave, Alex Høgh mfl

Anbefalinger fra to youtubere Signe Kragh og Camilla Frederikke

Facebook-live med fire unge om at være ung under en pandemi

Digital pakke med materiale målrettet unge udsendt til kommunerne, som de kan benytte i deres ungerettede indsats