I Aarhus Kommunes magistrat for ”Sundhed og omsorg” hedder tillidsrepræsentanten Regitze Piechnik. Hun er kontoruddannet med speciale i indkøb, men interessen for IT sendte hende i den retning, og hun har arbejdet som IT-konsulent de seneste ti år. Og i to et halvt år har hun også været tillidsrepræsentant - noget hun først opfordrede en kollega til.
- Vi havde ikke en tillidsrepræsentant, og vores fællestillidsrepræsentant var langt væk fra vores hverdag. Derfor opfordrede jeg en kollega til at stille op. Hun sagde nej. Dagen efter kom hun og en anden kollega ind til mig og opfordrede mig til det. Først tænkte jeg nej, men jeg brugte weekenden på at søge information om det at være tillidsrepræsentant, fortæller Regitze Piechnik, der endte med at melde sig.
Slår jeg nu til?
I starten var Regitze Piechnik betænkelig ved, om hun havde gabt over for meget, fordi hun fik komplekse spørgsmål, som jo skulle behandles fortroligt.
- Jeg var megabange i starten, men de obligatoriske moduler på uddannelsen gav mig virkelig pondus, og jeg har fået god sparring fra både vores fællestillidsrepræsentant og konsulenten i HK, der altid er klar til at hjælpe mig. Så jeg oplever, at jeg er godt klædt på, og at jeg hele tiden udvikler mig. Jeg har fået en rigtig god værktøjskasse til forskellige situationer, siger Regitze Piechnik, der opfordrer andre til bare at springe ud i det.
Stolthed over at hjælpe kollegaer
For Regitze Piechnik er det enormt givende at kunne hjælpe sine kollegaer og skabe et godt arbejdsmiljø.
- Jeg er rigtig glad for og stolt over at kunne hjælpe mine kollegaer med at fjerne gnidninger, så de ikke bliver til konflikter, og finde ind til kernen af problemet. Jeg har lært meget om, hvordan forskellige personlighedstyper kommunikerer, og det hjælper mig meget. Det er også rart at opleve, at vores ledere og organisationen gerne vil have tillidsrepræsentanter og sætter pris på os og det, vi gør for fællesskabet, siger Regitze Piechnik.
Forklarer Den danske model
Regitze Piechnik har et stort fokus på at få forklaret sine kollegaer om Den danske model. Altså hvad, der ligger forud for de gode vilkår, vi har i dag, og hvorfor det er okay, at man skal betale mere for at være medlem af HK end af de gule.
- Det er enormt vigtigt for mig, at mine kollegaer forstår og sætter pris på alt det, vi har opnået ved at stå sammen, og at det koster penge at have en rigtig fagforening kørende. Og kollegaerne tager positivt imod fortællingen, og de er glade for at høre, at de kan bruge HK til mange andre ting end et sikkerhedsnet, slutter Regitze Piechnik.
Læs også historien om
Dennis Nytoft, der er tillidsrepræsentant hos Falck.
For dig, der overvejer at blive tillidsrepræsentant
Kontakt os og hør mere: