Kritikken af ISS's service vokser i flere Facebook-grupper, hvor ansatte i forsvaret deler oplevelser med blandt andet kedelige sandwiches og beskidte toiletter.
”Så fik vi skiftet 5 elpærer på stabsgangen efter 18 måneders sagsbehandling.”
Sådan lyder en af de kritiske kommentarer i Facebook-gruppen ”Til Kamp mod ISS”, hvor ansatte i forsvaret deler eksempler på hverdagen blandt de 19.500 soldater og kontoransatte.
En anden beskriver, at han er imponeret over, hvor langt man er villig til at gå for at spare penge.
”Sad i dag på mit forsyningskontor, da en mand kommer ind og begynder at rulle vores gulvtæppe sammen. Jeg spørger kækt: 'Er det tid til nye gulvtæpper?', hvorpå manden svarer: 'Nej, ISS er ved at spare, så de aflevere alle gulvtæpper til den leverandør de er lejet fra.' Derefter siger han god dag og forsvinder," lyder kommentaren, som er dateret mandag den 28. september 2020.
HK Statbladet har flere gange skrevet om manglende corona-rengøring i forsvaret og om HK'ernes kritik af den service og såkaldt facility management, som ISS siden årsskiftet har leveret i en række statslige styrelser.
Nu eksploderer kritikken i forsvaret for manglende rengøring, elendig mad og bygninger i forfald. Kritikken hagler ned over ISS og tager til i styrke i flere Facebook-grupper med stærkt utilfredse ansatte på forsvarets tjenestesteder, der deler deres historier og billeder af daggamle og smagsløse sandwiches, tomme hylder i kantinerne, urimeligt lange ventetider på serviceopgaver og uhumske kontorer og toiletter.
Onsdag den 30 september beskriver forsvarsmediet Olfi problemerne under overskriften Soldater slås med klam og for lidt mad, dårlig rengøring og manglende service.
Olfi beskriver, hvordan det over en bred kam står grelt til med både forplejning, rengøring og vedligeholdelse af etablissementerne. OBS: Artiklen er bag betalingsmur, men man kan selv læse kritikken i flere grupper på Facebook.
Efter 2 år: ISS kan ikke leve op til forventninger
Det meste af den sønderlemmende kritik retter sig mod servicekoncernen ISS, der i august 2018 indgik Danmarkshistoriens største såkaldt facility management-aftale med forsvaret. Aftalen, som koster staten 3 milliarder kroner, betød, at ISS gjorde sit indtog på kaserner og garnisoner og blev ansvarlig for alt fra arealpleje over rengøring og vedligehold til kantinedrift.
Læs hos ISS: Nu går starten på Danmarkshistoriens største offentlige facility management-aftale
Godt 2 år senere står det imidlertid klart, at koncernen har mere end svært ved at leve op til brugernes forventninger.
Kritikken hagler ned over ISS for standarden på den mad, der bliver serveret i forsvarets kantiner og cafeterier. Det sker blandt andet i gruppen “Til kamp mod ISS", som på få uger har fået over 3.500 medlemmer.
Svend Christensen er frivillig delingsfører i Hjemmeværnet og tidligere overkonstabel i hæren. Han er medstifter af Facebook-gruppen, og fortæller til Olfi, at det var en ualmindelig trist madoplevelse, der ansporede ham.
-For nylig var vi nede at arbejde i skydelejren i Borris. Vi fik udleveret en sandwich, som bestod af ubagt brød, rå rødkål, hummus med hele kikærter og rullepølse. Kombinationen af de her ting var forfærdelig og fuldstændig uindtagelig. Det var bare ikke okay, siger han til Olfi. Og ISS møder kritik på stort set alle de områder, hvor de servicerer forsvaret, fortæller Svend Christensen.
Problemet er ikke ”de blå mænd”
Både Svend Christensen og en række andre understreger i debatten, at utilfredsheden og harmen ikke er rettet mod ISS’ ansatte. De gør, hvad de kan, og arbejder inden for de rammer, der nu engang er.
- Det er vigtigt at nævne, at det her også er en urimelig situation for de mennesker, der arbejder i ISS. Langt de fleste personer i ISS er personer, der er blevet virksomhedsoverdraget fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, dengang det hed FBE (Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, red.), og rigtig mange af dem er kede af, at de ikke kan komme til at levere de faciliteter til forsvaret, som de tidligere var stolte af at levere, siger Svend Christensen til Olfi.
Soldater i 2018: Vores klager ender i et sort hul
HK Stat har som en af de største faglige organisationer på tværs af staten flere gange kritiseret de massive problemer, som udliciteringen af facility management har ført med sig både i forsvaret og på en række andre af statens arbejdspladser.
Også soldaternes fagforening HKKF kender kun alt for godt til klagerne over dårlig mad, manglende rengøring og måneders ventetid på helt elementære serviceopgaver. Fagbladet Fagligt Forsvar fra HKKF satte i december 2018 fokus på soldaternes oplevelser.
’Rengøring sker kun, når der bliver klaget, kantinen er blevet dårligere og vores klager ender i et sort hul’, lød det dengang, da Fagligt Forsvar spurgte soldaternes tillidsrepræsentanter om deres oplevelse af den nye facility service.
Ingen vil stille op til interview
Olfi har stillet både Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og ISS Danmark en stribe spørgsmål, men har ikke kunnet få fyldestgørende svar. I et skriftligt svar fra ISS lyder det:
'I ISS lever vi af tilfredse kunder. Vi er dedikeret til at levere den bedst mulige service, hvilket vi gør til mere end en 60.000 kunder på verdensplan. Vi udtaler os principielt ikke om kundeforhold og henviser derfor til Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse,' fremgår det af det kortfattede svar.
HK Statbladet følger op. Har du et tip, så kontakt redaktionen på rasmus.lindharth@hk.dk