Kvinde med kontorstol i hånden sopper på lavt vand

Vores evne til at fordybe os påvirkes negativt at støj og forstyrrelser, mener Pia Hauge. Foto: Lisbeth Holten

Du sidder foran skærmen. Forsøger at få styr på den projektbeskrivelse, du skal aflevere i morgen. Du skal til møde lige om lidt. Hov, der kom en mail. Du afregner også lige for et udlæg. Kigger og smiler, når nogen går gennem lokalet. Du får øje på chefen og kommer i tanke om projektbeskrivelsen. Ved siden af dig diskuterer to kolleger en tekst. Hvor kom du fra? Puh, det holder hårdt.

Udenpå ser du vågen, imødekommende og overskudsagtig ud. Men inde i dit hoved kører det langsomt. For derinde er ”kontorkomaen” nemlig indtrådt.

Kontorkoma er titlen på en ny bog, skrevet af forfatter og ledelsesrådgiver Pia Hauge, der har en fortid i DR. Undertitlen på bogen er ”Fra støj til fordybelse i dit arbejde”. For, som hun selv skriver i indledningen:

”Denne bog er til dig som ønsker at blive bedre til at fordybe dig i dit arbejde, fordi du ved, hvor god du er, når det lykkes - og hvor fantastisk det føles”.
Men som de pligtopfyldende medarbejdere langt de fleste af os er, fordyber vi os da hver dag på jobbet. Gør vi ikke?

- De fleste mennesker er jo meget ansvarlige og ønsker bare at gøre et godt stykke arbejde. At udføre opgaven efter allerbedste evne og tage ansvaret for, at det er i orden, siger Pia Hauge.
Men:

- De fleste af os får kun lov til at arbejde uforstyrret et par minutter ad gangen. Det betyder, at alle dine evner og gode ambitioner fortaber sig i multi-tasking og afbrydelser. Det er virkelig vildt, så lidt plads der er til fordybelse på arbejdspladser i dag. Og det er synd, siger Pia Hauge.

Hun sammenligner det med, at du forsøger at bygge det flotteste, mest kreative frugtfad op. Men du når hele tiden kun til de tre kedelige æbler i bunden, for så sker der noget, så du må starte forfra. Du bliver aldrig færdig med det flotte frugtfad, for det kræver ro og fordybelse. Hvis det sker hver gang, vi skal løse en opgave, bliver arbejdet meget overfladisk. Derfor skal vi undgå kontorkoma:

- For det er først, når vi uforstyrret fordyber os i en opgave, at vi kan samle tankerne og få de rigtigt gode ideer og lave noget af kvalitet, siger Pia Hauge.

Giver lavere produktivitet
Det er især storrumskontorerne, som står for skud i ”Kontorkoma”. Pia Hauges pointe er, at storrumskontorer ofte bruges ”hovedløst”. De er indrettet til samarbejde, men virksomheder vil det hele på en gang - både samarbejde og fordybelse - men får ingen af delene. Forstyrrelse får lov til at dominere over fordybelse.

Videnskabelige studier viser ligefrem, at storrumskontorer giver flere sygedage sammenlignet med enkeltmandskontorer. At åbne kontorer giver mindre arbejdsglæde. At jo større kontoret er, jo lavere er produktiviteten. Og så videre. Derfor kan det undre, at de fleste arbejdspladser har storrumskontorer. Og dog.

- I stedet for at sætte sig ned og forholde sig nuanceret til storrumskontoret, tyr man let til vante forestillinger om, at åbne kontorlandskaber automatisk er vejen til mere samarbejde og kreativitet, fordi det ser fedt og moderne ud. Men det er myter og ikke udtryk for, at man har fordybet sig i, hvordan man bedst indretter arbejdspladsen, siger Pia Hauge.

Det smitter
Kontorkoma mærkes ifølge Pia Hauge ved, at man har svært ved at holde fokus på en opgave, ved at kapere nuancer, huske, lære nyt, tage rationelle beslutninger, løse problemer, tænke abstrakt, være kreativ, planlægge og holde hovedet koldt. Kontorkoma er nemlig en tilstand, hvor hjernens tænkekraft er nedsat på grund af indre og ydre støj.

- Man bliver træt, orker ikke at gå i gang med krævende processer, vælger de hurtige løsninger som at slå op i Wikipedia og oversætte i Google, holder korte møder, som man ikke forbereder sig til, og tager de beslutninger, der ligger lige for, i stedet for at gå i dybden, fortæller Pia Hauge.

Og det helt store problem er desuden, at kontorkomaen smitter.
- Både fra leder til medarbejder og mellem medarbejdere. Indtil alle er blevet kollektivt fartblinde og tror, det er helt normalt ikke at fordybe sig, som hun siger.

Fordybelse er win-win
Heldigvis er der også gode nyheder. At få mere fordybelse ind i din arbejdsdag er ikke svært, lover Pia Hauge. Blandt andet fordi mere fordybelse er win-win for både medarbejder og virksomhed.

- Og det er heller ikke særligt besværligt. Det handler om at få mere sammenhængende uforstyrret tid. At gå ind i stillerum eller arbejde hjemme engang imellem. Tage flere pauser. Kun gøre én ting ad gangen. Det er ikke mystisk, men helt almindelig sund fornuft, siger hun.

Hun er helt med på, at det også kræver virksomhedens og chefens velvilje. Men den enkelte medarbejder kan gøre meget selv for at fremme fordybelsen og passe på sit eget hoved. Et eksempel er at beslutte sig for at nyde at arbejde, når man alligevel er på arbejde. Ikke også forholde sig på jobbet til alle de bekymringer, der følger med det, Pia Hauge kalder det ”grænseløse privatliv”.

I dag kan vi jo være i kontakt med børn og venner, ja hele verden, også i arbejdstiden. Men måske kan partneren derhjemme godt selv finde ud af, hvad der skal købes ind til aftensmaden, og ungerne finder såmænd nok selv gymnastikposen, hvis de leder lidt, lyder det fra Pia Hauge.

 

Sådan får du skabt rum til fordybelse

5 råd du kan give din chef
  1. Skræddersy arbejdssituationen. Mennesker er forskellige, så skab et match mellem arbejdsopgave, personlighed og arbejdets rammer. Det kan veksle flere gange i løbet af dagen eller ugen.
  2. Husk tid og ro. Det er lige så vigtige arbejdsredskaber som computeren. Sørg for, at det både er let og legalt at finde arbejdsro, fx i form af stillerum, hjemmearbejde eller anden uforstyrret tid til at løse opgaver.
  3. Vis tillid. Lav ingen kontrolopkald, når folk arbejder hjemme eller spadserer en tur. Den mest effektive medarbejder kan være den, der ikke svarer på mail eller telefon, fordi de er fordybet i arbejdet.
  4. Prioriter pauser. De er power. Pauser er lige så afgørende for fordybelse som det koncentrerede fokus. Det er i pauserne, man får inspiration, sænker stressniveauet og får perspektiv på dagens opgaver.
  5. Start med lederne. Medarbejderne kigger på deres leder og gør det samme. Lederen kan ændre kulturen ved selv at slukke telefonen til møderne, være utilgængelig i ny og næ og bakke op om behov for arbejdsro.
10 råd til dig som medarbejder
  1. Arbejd hjemmefra, når du har brug for sammenhængende fordybelsestid. Og dyrk de små pauser, der giver hjernen en tænkepause. Det kan være vasketøj og plæneklipning.
  2. Dyrk tosomheden. Når du er på arbejde, så tal med en kollega om ét enkelt emne ad gangen, så opmærksomheden fokuseres, og samtalen holdes på sporet. Gør det gerne på en gåtur.
  3. Opsøg rare omgivelser. Smukke, inspirerende omgivelser er i sig selv gode for tænkningen, da de fremmer en positiv sindstilstand, som er afgørende for effektiv tænkning. Hvis din arbejdsplads har et flot rum, udeområde eller andet, så opsøg det indimellem.
  4. Bevæg dig ud i naturen. Problemer løses bedre, og kreativiteten øges i naturen. Sørg for at lægge dine pauser udendørs eller foreslå din kollega, at I går udenfor og taler om en opgave.
  5. Find stillerum. Træk dig tilbage til et ledigt møderum eller et andet stillerum på arbejdspladsen. Dermed signalerer du, at du ønsker at fordybe dig. Efterlad mobiltelefonen på skrivebordet imens.
  6. Prioriter sammenhængende tid. Tid er en af de centrale ingredienser i vellykket fordybelse. Adskil tid til fordybelse og hurtig tid til at være online og fikse ting på to do-listen. Der skal selvfølgelig være plads til begge dele.
  7. Sørg for at singletaske. Hold op med pr. automatik at multitaske. Prioriter én opgave ad gangen, og giv den din fulde opmærksomhed.
  8. Afslut opgaver. Så kan du fokusere på din næste opgave. Kan opgaven ikke afsluttes, så planlæg, hvordan den bliver det. Færdiggørelse slukker for indre støj, udløser lidt lykke og sparer på det mentale batteri.
  9. Dyrk utilgængeligheden. Se det som et arbejdsredskab, at du ikke er tilgængelig for andre hele tiden. Sluk for mobilen. Luk mailen ned. Til andre tider er du selvfølgelig fuldt tilgængelig.
  10. Hold pause. Pauser er både mental genopladning og helt afgørende for koncentrationsevne, kreativitet og kvalitet.