Arbejdstilsynet sætter i en ny kampagne fokus på chikane mod unge butiksansatte.
Video: at.dk/unge.
Alt for mange unge udsættes for chikane fra kunder, når de er på arbejde bag kassen i butikkerne. Det viser data fra Arbejdstilsynets tilsynserfaringer og forskning om unges arbejdsmiljø i detailbranchen.
Derfor lancerer Arbejdstilsynet nu en ny kampagne, der er henvendt både til arbejdsgivere og de unge selv.
- Det kan være en rigtig voldsom oplevelse at blive truet, chikaneret eller skældt ud af vrede kunder - og når man er ung og helt ny på arbejdsmarkedet, kan det give ar på sjælen, hvis der ikke bliver taget ordentligt hånd om problemet. Derfor vil vi gerne gøre arbejdsgiverne opmærksomme på, at krænkende adfærd mod unge i kasselinjen faktisk er et stort problem, som de har pligt til at sætte ind overfor, siger kontorchef i Arbejdstilsynet, Helle Klostergaard, i en pressemeddelelse.
Arbejdsgiverne skal sørge for, at der er klare retningslinjer, grundig oplæring, og instruktion, så de unge altid ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever ubehagelige kunder. Arbejdet skal desuden tilrettelægges, så risikoen for krænkende handlinger er effektivt forebygget.
Se kampagnen
På Arbejdtilsynets hjemmeside kan du se kampagnefilm og få gode råd til arbejdsgivere og unge. Har du mange unge kolleger, eller er du arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant, kan du bl.a. læse om, hvordan I tager godt imod de unge på arbejdsmarkedet.Se hele temaet om unge i butikkerne.
2 ud af 3 oplever ubehagelig opførsel
- 2 ud af 3 unge under 18 år har oplevet ubehagelig opførsel fra kunder i butikker
- Kontakt med vanskelige eller utilfredse kunder kan resultere i trusler og vold
- Nogle unge i butikker oplever seksuel chikane fra kunder
Kilde: Fra rapporten "bedre miljø for unge i detailbranchen" samt Arbejdstilsynets tilsynserfaringer og opgørelse over anmeldte ulykker (2019).