Line Thorsen Jacobsen (tv.) og Pia Trøigaard Jakobsen i gang med den virtuelle præsentation til de elevansvarlige i Vejdirektoratet. Foto: Torsten Raagaard
Line Thorsen Jacobsen fra HK Stat Hovedstaden blev positivt overrasket, da hun fik et opkald fra Vejdirektoratet. De søgte sparring til, hvad der ligger i rollerne som vært, og hvordan direktoratet er en god arbejdsplads for deres elever.
- De henvendte sig til os for at blive skarpere på indsatsen – særligt for elever. De spurgte, om hvad der var af muligheder for at komme ud og holde et oplæg for elevansvarlige og afdelingsledere, og hvad vi skulle have for at komme ud. Jeg svarede ”Det er jo mit job, så ingenting”, husker Line Thorsen Jacobsen.
- Her er en arbejdsgiver, der gerne vil have vores hjælp, råd og vejledning. Det ville være fantastisk, hvis arbejdsgiver og fagforening hjalp hinanden noget mere, siger hun.
- Hvorfor er der ikke flere arbejdsgivere, der gør det? Vi er jo ikke fjender, konstaterer hun.
Aftalen med Vejdirektoratet kom i hus, og oprindeligt var planen, at det skulle have været et fysisk møde. Men endnu en gang satte corona en stopklods op. I stedet blev mødet på et par timers varighed holdt virtuelt, og det havde omvendt nogle fordele for Vejdirektoratets elevværter.
Mødet blev nemlig landsdækkende, fordi Vejdirektoratet ikke kun har til huse i København, men også i fx Skanderborg. Derfor kunne elevansvarlige og afdelingsledere fra hele landet deltage.
- Jeg oplevede mødet som en rigtig god service for vores nye elevværter, siger HR-konsulent Katrine Krogsgaard van Zaane fra Vejdirektoratet.
Det handler om kvalitet
- Ideen om at inddrage HK er en del af et generelt strategisk tiltag. Det handler for os om at uddanne dygtige kandidater. Derfor skal vi i endnu højere grad fokusere på kvaliteten, understreger Katrine Krogsgaard van Zaane.
Uddannelse af elevværter i Vejdirektoratet er således et element i en strategisk satsning, der bredere set har til formål at udlære elever i kompetencer, der er nutidige, relevante og efterspurgte i Vejdirektoratet samt på arbejdsmarkedet generelt.
I søgningen efter uddannelse til elevværter var Katrine Krogsgaard van Zaane i kontakt med Niels Brock og HK Stat Hovedstaden.
- Jeg har søgt uddannelse til elevværterne fx på Niels Brock. Der findes et kursus/certificering til elevværter, men det er noget mere omfattende. Derfor søgte jeg videre og kontaktede i den forbindelse HK Stat Hovedstaden, der var meget positive omkring samarbejdet. Line og jeg blev enige om en form, der var passende for et introduktionsoplæg omkring rollen som elevvært. Line fortalte også, at oplægget er gratis, forklarer Katrine Krogsgaard van Zaane.
En løbende proces
Hun fortæller, at arbejdet med at dygtiggøre elevværterne er en løbende proces.
- På vores rejse til at blive endnu mere kompetente til at uddanne elevværter var HK’s oplæg et godt startsted for nye elevværter. Næste skridt vil være at uddanne vores erfarne elevværter yderligere ved at gå i dybden med rollen, og tænke ud af boksen om elevopgaver i fremtiden.
Pia Trøigaard Jakobsen er elevansvarlig for de 6 HK-elever, som er under uddannelse i HK Hovedstaden. Hun har haft den opgave i en årrække, og har derfor erfaring i bagagen.
- Det er jo fantastisk, at Vejdirektoratet kontakter os for at få fokus på deres elevværter. Mit håb er, at vi kan udbrede ideen til andre offentlige organisationer, siger Pia Trøigaard Jakobsen.
- Og introduktionen til elevansvarlige er jo i virkeligheden mere eller mindre den samme, uanset om det er HK-elever i en offentlig eller en privat virksomhed. Så måske kan ideen bredes ud til andre af HK Hovedstadens sektorer, påpeger hun.
Fin intro på flad skærm
Det at sidde og tale til en skærm var for både Line Thorsen Jacobsen og Pia Trøigaard Jakobsen en anden oplevelse end at holde et oplæg til en fysisk forsamling.
- Det gør noget med den fysiske afstand. Jeg er jo vant til at stå foran en forsamling, som jeg kan se. Hvor jeg kan aflæse kropssprog og være opmærksom på, om folk er med. Jeg ville ønske, vi kunne have holdt mødet fysisk, siger Line Thorsen Jacobsen.
- Det var fladt at sidde og holde oplæg til en sort skærm. Men på den anden side, da Line og jeg var færdige med vores oplæg, var der ingen af deltagerne, som havde spørgsmål. Så derfor vurderer jeg, at deltagerne fik et godt udbytte af mødet, siger Pia Trøigaard Jakobsen.
Også i Vejdirektoratet er der tilfredshed med præsentationen fra HK af opgaver til de nye elevværter i organisationen. I hvert fald, hvis man spørger HR-konsulent Katrine Krogsgaard van Zaane.
- Som intro var det fint og særligt for de elevværter, som er nye i rollen. Men arbejdet for elevværterne er jo også ”learning by doing,” konstaterer hun.
Aktuelt er der ikke planer om at gentage mødet, for lige nu er der ingen elevværter, som mangler at snuse til dén opgave i deres arbejdsliv.
- Men hvis vi får nye elevværter, og der er behov, så kunne vi godt finde på at kontakte HK igen, siger Katrine Krogsgaard van Zaane.
Og hun får svar allerede på forhånd fra Line Thorsen Jacobsen.
- Hvis Vejdirektoratet ringer igen, så står jeg der med det samme, lover hun.
Både Pia Trøigaard Jakobsen og Line Thorsen Jacobsen understreger, at de enkelte elevansvarlige er velkomne til at ringe eller skrive, hvis de har behov for sparring. Og det gælder ikke alene de elevansvarlige i Vejdirektoratet. Andre offentlige arbejdspladser kan sagtens benytte sig af det gratis tilbud.
- Vi har jo trods alt kontakten til eleverne, påpeger Line Thorsen Jacobsen.