Der er kommet en ny AT-vejledning om skærmarbejde på Arbejdstilsynets hjemmeside. Du kan læse mere om den nye vejledning her: Arbejdstilsynets hjemmeside, vejledning om skærmarbejde.
Der er som hidtil særlige arbejdsmiljøkrav til arbejdsudstyr, inventar og indretningen af din arbejdsplads, når du har skærmarbejde. Det fremgår nu, at det også gælder, hvis man arbejder med fx tablets og bærbare computere, når de bruges fast på en arbejdsplads. Arbejdet skal bl.a. tilrettelægges, så arbejdet ved skærmen ind i mellem afbrydes af andet arbejde eller af pauser.
Arbejdsmiljørepræsentanter får vigtig rolle
Det nye i AT-vejledningen er, at den hidtidige tommelfingerregel om, at reglerne gælder, ”når den ansatte så godt som hver arbejdsdag i ca. 2 timer eller mere” er fjernet. I stedet står der nu, at hvis skærmarbejdet foregår ”regelmæssigt og i en ikke ubetydelige del af en normal arbejdsdag”, gælder de særlige arbejdsmiljøkrav for skærmarbejde. Det er altså i højere grad lagt op til en konkret vurdering. Kravene til selve indretningen af arbejdspladsen er de samme som hidtil.
Ifølge arbejdsmiljøkonsulent i HK, Karen Brøndsholm, er de nye vejledninger mere uklare og giver anledning til mere tolkning og konkrete vurderinger på den enkelte arbejdsplads.
- Som arbejdsmiljørepræsentant får man bestemt en vigtig rolle i forbindelse med den nye skærmvejledning, siger hun.
Når man arbejder hjemmefra mindst én arbejdsdag om ugen eller ca. 2 timer eller mere stort set hver arbejdsdag, så gælder reglerne om skærmarbejde også.
Er du i tvivl eller har spørgsmål, så kontakt din HK-afdeling.