Siden Kulturministeriet meldte de gældende retningslinjer ud, har smittetallene taget endnu et hop opad.

Situationen er derfor tiltagende alvorlig og løsningerne med fx ”click & collect”, der hidtil har været taget i brug, giver nu anledning til bekymring omkring sikkerhed og smitterisiko.

HK Kommunal har på det seneste modtaget en del henvendelser fra ansatte fra biblioteker om dette.

- Alvoren er tiltagende, og samtidig lader det til at være stor forskel på, hvordan ledelsen på bibliotekerne tolker anbefalingerne. Vi opfordrer selvfølgelig fortsat til lokale dialoger mellem ledelse, TR og AMR, men samtidig er der nu for store risici forbundet med fortsat at holde bibliotekerne åbne for afhentning af bøger, siger Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal.

Kun adgang for studerende og elever

Derfor opfordrer Mads Samsing nu til, at bibliotekerne lukker ned for almindelig borgeradgang, dog med den anbefaling fra Kulturministeriet in mente, at elever og studerende, fortsat kan benytte biblioteket for lån af materialer.

- Bibliotekerne spiller en vigtig rolle for mange mennesker, men i en tid, hvor smitterisikoen vokser dag for dag, vil vi generelt opfordre bibliotekerne til at lukke for at borgere kan hente bøger på biblioteket.

Som minimum foreslår Mads Samsing, at man lukker filialerne, så man optimerer indsatsen omkring sikkerhed og arbejdsmiljø til hovedbiblioteket eller centralbiblioteket.

Derudover er der nu en oplagt mulighed for, at bibliotekerne fokuserer på de digitale muligheder og prioriterer formidling af disse til alle bibliotekets målgrupper - også dem, som måske ikke har taget de tilbud til sig endnu.

Samtidig er det vigtigt med fokus på medarbejdernes kompetenceudvikling og at udvikle nye digitale tilbud fremadrettet.