HK.dk logo

Tre fortællinger om fag i udvikling

 | 

Se tre portrætter af Mia, Lilja og Lotte, der har oplevet udviklingen på deres egen krop og fået det bedste ud af den.

Mia, Lilja og Lotte har på hver deres måde oplevet digitaliseringen i deres arbejdsliv. Vi har besøgt dem på deres arbejdsplads til en snak om før, nu og fremtiden. Hvilke udfordringer har været størst, og hvordan har en ændret jobprofil påvirket dem som mennesker?


Lilja Laxbro: Fra laborant til global it-ekspert


Lilja Laxbro er uddannet laboratorietekniker. For et år siden blev hun tilbudt jobbet med at indføre et nyt it-system i LEO Pharmas afdelinger rundt i hele verden - og så sprang hun til. Hendes mantra har altid været: Du skal gribe de muligheder, du får. Heldigvis har hun en arbejdsplads, der støtter den tanke hos medarbejderne.

Tidligere havde jeg ret godt styr på, hvad min hverdag ville bringe. Jeg gennemgik dokumentation, svarede på mails, udarbejdede certifikater til det, vi sender ud til vores afdelinger i hele verden og sikrede, at dokumentationen overholdt de gældende krav.

Nu er der ikke to af mine arbejdsdage, der er ens. Jeg har brugt meget af min tidligere erfaring i min nye funktion, og jeg har en konkret teknisk indsigt, som en ekstern it-konsulent ikke kunne bidrage med. 

Det er super inspirerende at rejse rundt og møde ligesindede kollegaer med samme faglige interesse som mig. Vi lærer også meget af hinanden gennem sidemandsoplæring.

Jeg har virkelig lært noget om mig selv. Tidligere så jeg ikke projektarbejde som en spidskompetence, jeg kan skrive på et CV. Men det gør jeg nu. 

Den største udfordring har været, at arbejdet nu foregår på engelsk. LEO Pharma har heldigvis sit eget engelskkursus, som jeg har gennemgået, så nu har jeg papir på mine evner.

Du må jo bare springe ud i det. Samtidig måtte jeg lære at acceptere, at jeg måske ikke kunne skrive engelsk 110% korrekt. Det vigtigste er at få budskabet igennem. Så har jeg jo bevist over for min arbejdsgiver, at jeg tør springe ud, hvor jeg ikke kan bunde.

Lotte Theilsø: Medarbejder i en digital kommune


Lotte Theilsø har arbejdet 20 år i Svendborg Kommune, og ikke to dage har været ens. Hun har oplevet, hvordan kontakten til borgerne er blevet mere digitaliseret. I den proces har det været afgørende for hende at være omstillingsparat. Heldigvis elsker Lotte Theilsø nye udfordringer.

Tidligere brugte jeg en stor del af min arbejdstid på sagsbehandling. Eksempelvis med at indtaste borgernes oplysninger. I dag udfylder borgerne selv ansøgninger og formularer online, og det skal de ofte have hjælp til. Derfor skal du være mere pædagogisk i mødet med borgerne.

I dag kan jeg godt savne den direkte kontakt med borgerne. Vi møder dem jo efterhånden kun på nettet, og det kan være en udfordring. Det betyder, at vi skal kommunikere på en helt anden måde nu end tidligere. Jeg synes det er spændende, at mit job ændrer sig.

Unge lærer hurtigt it-systemerne at kende, men kommunikation og psykologi burde fylde mere på kontoruddannelsen. De fleste borgere klarer sig selv og er glade og tilfredse med vores service over nettet. Så dem møder vi jo ikke. Vi møder som regel kun dem, der er utilfredse eller måske ligefrem paniske. Det kræver gode taleevner. Både på telefonen, og når man står foran dem. Tidligere var de vanskelige borgere primært et problem i socialforvaltningen, men det har ændret sig. I dag er det os allesammen, der møder borgere, der har det skidt eller er utilfredse. Som kommunal medarbejder er man nødt at kunne forstå dem, og man skal ikke være bange for at komme borgerne i møde.

Mia Buur: Når en branche forandrer sig


Mia Buur har været med i udviklingen af webshoppen Superlove.dk, fra fysisk butik til i dag, hvor en stor del af omsætningen hentes via nethandel. Udviklingen har ændret Mia Buurs hverdag fuldstændig. Hun møder ikke kunderne ansigt til ansigt, men til gengæld skal hun kunne smile i en mail.

Tidligere var hverdagen en helt anden med kunder, der skulle betjenes, og tøj, der skulle lægges sammen eller hænges op. Men allerede dengang vidste vi godt, at branchen var under forandring. Alle skulle have en webshop. 

I begyndelsen kom der måske bare et par ordrer om dagen via nettet. Vi havde ikke engang et lagersystem. Men i dag henter butikken langt det meste af sin omsætning fra nethandel.

Den største udfordring er faktisk den helt nye måde at kommunikere med kunderne på. Jeg har ikke ansigt-til-ansigt-kontakt længere, så det er vigtigt, at kunderne fornemmer, at jeg smiler gennem telefonen og på mail. Jeg måtte lære at formulere mig helt anderledes både på skrift og i tale. Det mest afgørende i den her branche er, at man er åben for nye udfordringer.

Jeg mener, at kommunikation skal fylde meget mere på de uddannelser, der henvender sig til detailhandlen. I en digital hverdag, hvor al kommunikation foregår over mail og telefon, stilles der store krav til dine evner på skrift og i tale. Samtidig er det vigtigt, at du lærer at håndtere vanskelige kundesituationer.


Aktuelt


Hvornår har du sidst tjekket din lønseddel?

HK Sydjyllands medarbejdere slog på tromme for det løntjek, som hvert år sikrer medlemmerne mange...

Løn Privat Handel

Hjælp os med at hjælpe dig – opdatér dine stamdata

For at vi i HK Sjælland kan hjælpe dig bedst muligt, er det vigtigt, at vi ved, hvor du arbejder....

HK-medlemmer Ansættelse

Ring til os, før du skriver under

Er du som klinikassistent blevet bedt om at underskrive en samtykkeerklæring? Dorte Feldtstedt,...

Privat Assistent ved sundhedsarbejde (tandklinikassistenter mv.)

 Se flere aktuelt

Netværksdebat


Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

 Se mere under Netværk

Andre artikler


Nordjyske HK-seniorer var på udflugt

Årets sensommerudflugt gik til Mors


Aktiviteter

Her har du en samlet oversigt over arrangementer og fyraftensmøder for medlemmer af HK Service...



 Se flere artikler
Aktuelt

Hvornår har du sidst tjekket din lønseddel?

HK Sydjyllands medarbejdere slog på tromme for det løntjek, som hvert år sikrer medlemmerne mange...

Løn Privat Handel

Hjælp os med at hjælpe dig – opdatér dine stamdata

For at vi i HK Sjælland kan hjælpe dig bedst muligt, er det vigtigt, at vi ved, hvor du arbejder....

HK-medlemmer Ansættelse

Ring til os, før du skriver under

Er du som klinikassistent blevet bedt om at underskrive en samtykkeerklæring? Dorte Feldtstedt,...

Privat Assistent ved sundhedsarbejde (tandklinikassistenter mv.)

 Se flere aktuelt
Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

 Se mere under Netværk
Andre artikler

Nordjyske HK-seniorer var på udflugt

Årets sensommerudflugt gik til Mors


Aktiviteter

Her har du en samlet oversigt over arrangementer og fyraftensmøder for medlemmer af HK Service...



 Se flere artikler

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk