HK.dk logo

Jan Eshøj, tillidsrepræsentant på Coops centrallager i Odense

Sådan lærte piratfisk og en ethjulet cykel Coop-kolleger om kommunikation

Kollegerne på Coops centrallager i Odense har været til efteruddannelsesdag i samarbejde, kommunikation og konflikthåndtering. En række samtaler, der havde fokus på den enkeltes efteruddannelse, viste også et fælles behov.

Obs. Dette tema er fra 2015. Du skal være opmærksom på, at nogle regler kan have ændret sig siden da. Kontakt din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545, hvis du har spørgsmål til emnet.

Teorien: Hvad gør vi?

14 ansatte på Coops Centrallager i Odense er samlet lørdag den 12. september på LedelsesAkademiet Lillebælt. De bruger en weekenddag på at få undervisning og øvelse i at samarbejde og kommunikere bedre på arbejdspladsen. Både med hinanden og på tværs af faggrupper. HK’erne på Coops Centrallager er siden 2014 blevet kompetenceafklaret gennem samtaler med virksomhedskonsulent Henrik Pabst fra Tietgen KompetenceCenter. Kompetenceafklaringen skal give den enkelte indblik i efteruddannelsesmuligheder, som er en rettighed i overenskomsten, men samtalerne viste også et fælles behov. 

- Dagens program er baseret på, hvad der generelt er blevet efterspurgt eller vist interesse for at vide mere om til kompetenceafklaringerne. Så i dag tages de generelle behov på en samlet kursusdag, som kompetencefonden har betalt for, fortæller tillidsrepræsentant Jan Eshøj. 

 - Når man aftaler at gøre noget, så skal man også gøre det på den måde. Det nytter ikke, at man aftaler noget, og så render der nogen rundt og gør noget andet. Det er spild af tid, siger Henrik Schalech, konsulent på LedelsesAkademiet Lillebælt. Et par deltagere sukker enigt, og flere kigger på hinanden og smiler indforstået. 

Formiddagen har været pakket med teori om konflikter, samarbejde og kommunikation. Nu skal kollegerne afprøve teorierne i praksis. Det sidste råd, deltagerne får med på vejen, er helt simpelt at gå til opgaverne med disse fire vinkler i denne rækkefølge: Hvad ved vi, hvad kan vi, hvad vil vi og hvad gør vi? 

Kursusdeltagerne deles op i to hold, der skal opfattes som to afdelinger i en virksomhed. Hvert hold skal løse seks opgaver. Opgaven er at få flest mulige point til virksomheden og holdet. Mobiler skal afleveres, og holdene kan kommunikere via walkie talkier. Holdene kan ikke se hinanden, mens de løser opgaverne, og de skal nå at løse så mange som muligt ud af seks opgaver. 

- Men er det to hold i samme virksomhed? Bliver der spurgt, før holdene splitter op. Det skal vise sig at blive et helt afgørende spørgsmål for dagens forløb og holdenes point.

Den ethjulede cykel: Én løsning virker ikke for alle

En kasse med et tov, et bræt, en ethjulet cykel og et par handsker udgør den første udfordring. Hold 2, som består af Heidi, Marek, Jan, Susanne, Helle og Dorte, summer over opgaven: Gruppens medlemmer skal cykle den etjhulede cykel over en startlinje og ind i målområdet. Når de er kommet over, må de ikke gå tilbage og hjælpe, ingen hjælpere må røre cyklisten undervejs, og brættet må kun bruges to gange. 
 

På kryds og tværs stiger lyden op fra gruppen: ”Og man må ikke røre cyklisten? Kan vi være to, der holder brættet? Vi har også et tov, hvad kan vi bruge det til ..?”. 

- Er der nogen, der kan cykle selv?, spørger Dorte håbefuldt. 

- Ingen kan selv, fastslår Heidi. 

- Vi snor da tovet rundt om træerne, så det bliver en bane, man kan støtte sig til, siger Helle. 

Og sådan bliver det, og Helle lægger ud med at teste sin idé og er den første på cyklen. Hun når over i fin stil, mens hun råber: 

- Hold tovet stramt! 

- Vi har dig, vi har dig, Helle, beroliger Marek. 

Heidi kommer over. Og Jan og Dorte. Men Susanne har svært ved det. Marek vægrer sig ved at skulle over, og Susanne falder for anden gang. 

- Kan vi ikke bruge det bræt til noget? Spørger Helle.  

- Tænk på, hvor mange I skal sende over målstregen, hvis I skal bruge brættet, de må ikke gå tilbage og hjælpe, indskyder Henrik Schalech. 

- Husk at læne jer forover. Det irriterer mig, at vi ikke kan bruge det bræt til noget, siger Helle. 

Susanne kommer ikke over.
Henrik Schalech er benhård i sin evaluering af gruppens samarbejde: 

- For mange af jer taler samtidig, så pointer ikke bliver hørt. I reagerer på en masse ’tror’, men I taler det væk i stedet for at prøve det af. Den første løsning, der virker for nogen, bliver den løsning, I fortsætter med, selvom den ikke virker for alle. Det bliver foreslået fire gange, at I bruger brættet, og hver gang bliver det affejet, og til sidst bliver dem, løsningen ikke virker for, ladt tilbage. 

Jorden er giftig: "Det, Helle sagde, lød rigtigt"

To åbne flasker med ”forurenet væske” skal flyttes op på kassen i midten dækkes med grå beholdere, så de slutter tæt til kassen. Ingen væske må spildes, og på grund af strålingsfaren må ingen personer på noget tidspunkt have hele eller dele af kroppen ind over det forurenede område eller røre ved flaskerne eller kassen. 

Igen står en sky af ord og mumlen op fra gruppen. Men Dorte skærer igennem:
- Må jeg lige sige noget? Nu taler vi alle sammen i munden på hinanden igen. Og jeg synes, at det Helle sagde, lød rigtigt. 

En efter en kommer deltagerne på Hold 2 nu på banen med idéer. Og Dorte tager teten igen og sætter buddene sammen til en plan.
- Det er en dårlig idé, synes Marek.
- Så kom med en anden idé, du kan ikke bare sige, at den her er dårlig, kommer det straks fra Heidi. 

Den grå kasse i midten tippes efter planen ud mod kanten af det forgiftede område, men da det kommer til at flytte plastikflaskerne med væske, vælter den ene, og vandet løber ud.
- Det var 6.000 point, lyder det fra Henrik Schalech.
- Hvad?! Udbryder Heidi.
- Det er ikke helt fair, når flasken er så vakkelvorn, indvender Helle. 

Men der er kort tid til pausen, og holdet bliver hurtigt enige om at bruge tiden på næste udfordring, hvor de stadig kan høste alle de mulige point.

Piratfisk i floden: Teamwork og tørre sko til alle

To brædder, to trækasser og en teleskopstang er, hvad kursisterne har til at komme over en flod, der er fyldt med piratfisk. 

- Marek, du må kunne det her, du flygtede fra Polen, ikke? Spøger Jan.
- Jo, og det var på den måde, så jeg ved lige, hvad vi gør, svarer Marek prompte.
- Er der nogen af tingene, der kan flyde? Spørger Susanne.
- Ja, men det driver væk, der er en voldsom strøm, svarer Henrik Schalech.
- Må vi springe over? Spørger Heidi.
- Nej, det er alt for farligt.
- Så er det alligevel nemmere at tale med chauffører, der taler polsk, sukker Susanne. 

Men Marek kommer tæt på løsningen ved at sætte brædderne ind over hinanden og sætte dem i spænd ved at resten af holdet står på kanten af brædderne, så de ikke ryger nogen steder.
- Lad os prøve det herinde, hvor vi ikke falder i vandet, super, Marek, siger Heidi. 

Løsningen bliver sikkerhedsgodkendt, da deltagerne finder ud af at skifte brædderne rundt, når størstedelen er ovre floden, så de på den modsatte bred kan stille sig på brædderne og holde dem i spænd for den sidste, der skal over. Alle redder sig over, og den løsning giver maksimum point.

Pause: Samarbejde giver svarene

I pausen mødes Hold 1 og 2 ved ”Hovedkvarteret”. De beslutter hurtigt at bruge tid på at tale om opgaverne. Først handler det om svar på gåder, holdene kan løse sideløbende med samarbejdsopgaverne for ekstra point. 

Hold 1 er gået i stå på et spørgsmål: Hvad er både en filosof, et husdyr, en bevoksning og spillekort?
- Sokrates! Lyder det fluks fra Helle. 

Holdene bevæger sig mere tøvende ind på løsningerne på samarbejdsøvelserne.
- Må vi fortælle dem, hvordan man gør? Spørger Heidi. Det må de, og snart fyger løsningerne gennem lokalet:
- Bind torvene sammen! Læg flagstangen ned i hullet!  Heidi forklarer løsningsmodellen med cyklen ”Og tag handsker på”, tilføjer hun. Og gangen over floden bliver forklaret: ”Og husk lige, at der er piratfisk”.

Flagstangen: Se det fra flere vinkler

Holdet skal rejse en flagstang uden at røre hverken den eller området, den skal stå på, med andet end et sæt snore. Flagstangen skal placeres i en holder og stå helt lige. 

- Skal vi ikke lige starte med at lægge snorene ens, så vi kan se længden? Begynder Helle, men der er tvivl om fremgangsmåden – det er svært at huske de gode råd, når man ikke har fået dem sammen med opgaven. Holdet er i tvivl om, hvor snorene skal sidde.
- Kan vi ikke lige spørge dem ..?, hører Dorte.
- Ja, hvor mange satte de i toppen? Spørger Helle. 

Og fluks er svaret fundet og flagstangen tøjret og på plads i beholderen. Den står bare ikke lige.
- Hold den, jeg kan binde imens! Råber Heidi
- Men tror du ikke, jeg skal over i den anden side … prøver Helle
- Men så får … begynder Jan.
- Den står lige nu! lyder det fra den ene side af græsstykket, der ikke må betrædes, mens stangen fra den anden side er umiskendeligt skæv.
- Er der ikke en, der kan gå rundt og se?, spørger Dorte.
- Dorte går rundt, fastslår Susanne, og snart står stangen lige. 

Et vigtigt input, viser det sig:
- Der er en grund til, at det her med at få sat flagstangen lige, er en del af øvelsen – det er jo ingen sag at stille den lige, men det er svært at kommunikere om, fordi alle ser stangen forskelligt, alt efter hvor de står, forklarer Henrik Schalech.

Ude i tovene: Forberedelse redder jer

Med bind for øjnene skal holdet lægge to tove i to kvadrater. Hvert tov er 17,5 meter langt, og de to kvadrater skal have fire meter lange sider. Som hjælp til at måle tovene op er der et stykke snor på 60 cm.

For første gang lægger holdet ud med et øjebliks stilhed, før overvejelserne går i gang. Men derefter går det slag i slag:
- Hvis Heidi er 150 cm. høj, så er hendes arme det også på tværs, når hun har dem strakt, så det måler vi ud fra, siger Dorte. 

Holdene måler længe op, får så bind for øjnene, og skal indledningsvist finde tovene, så de kan gå i gang med opmålingen af kvadraterne. Opmålingen akkompagneres af sporadiske hyl; Hold 1 er i gang med den ethjulede andetsteds på plænen.  

Heidi kommer lidt langt ud i krattet:
- Av, det er altså ikke fedt med brændenælder!. Hun får sluppet snorene og dermed kvadratets hjørne.
- Så kom tilbage til mig, siger Helle.
- Men hvor er du?
- Følg snoren, svarer Helle. 

Marek har problemer med at lokalisere Susanne.
- Jeg er jo lige her, oplyser hun hjælpsomt. Heidi slår en latter op.
- Hvor skulle han vide fra, hvor det er, fru Hansen?! 

Forberedelsestiden ved denne øvelse viser sat være godt givet ud:
- Her er en øvelse, hvor det er vigtigt, at man forbereder sig grundigt, før man tager bind for øjnene og går i gang, fortæller Henrik Schalech, mens omridset af to retvinklede firkanter tegner sig på græsset. Holdet får endnu en gang det maksimale antal point. 

Afgørelsens time: Samarbejdet giver point

- I kan se på pointene, hvor meget det har givet, at I har arbejdet sammen også på tværs af holdene. Når I har givet hinanden et svar, er det et gratis point, for når der sidder en kollega med en viden, er der ingen grund til at flere opfinder den dybe tallerken, indleder Henrik Schalech evalueringen af dagen. 

- Hold 2, som jeg fulgte, blev også bedre til at kommunikere med hinanden indbyrdes i løbet af opgaverne. Ved den første øvelse talte I i munden på hinanden, men det blev hele tiden bedre.
I dag var det muligt at optjene 87.000 point per gruppe – i alt 174.000 point har været i spil. Holdene har til sammen optjent 114.500 point.
- Differencen er potentialet, som man kan arbejde med at hente med mere vidensdeling, mere ”det kan vi godt” og mere systematik efterhånden som man vender sig til samarbejdet. I var nok kun røget op på 80.000 samlet uden erfaringsudvekslingen, vurderer Henrik Schalech og afrunder:
- Det samarbejde, I gjorde mellem de to grupper på plænen, er jo det, I skal tage tilbage i virksomheden på tværs af faggrupper. Hvis man kan det, kan man blive excellent. Man har en fælles opgave, og det skal man huske i hverdagen derhjemme.

Tillidsrepræsentanten får det sidste ord

Tillidsrepræsentant Jan Eshøj har søgt om midlerne til dagen. Han har også gjort det nemmere for sine medlemmer at søge om kurser ved at lave et Excel-ark, hvori de kan beregne præcis det beløb inklusiv tillæg og pension, de skal bede om kompensation for i løntab i ansøgningen. 

- Nu er der endda nogen, der bare melder sig til kurser, uden at jeg ved det – hvad er det da for noget, fortæller Jan Eshøj og ler. Han er glad, når medlemmerne bruger mulighederne i overenskomsten for kompetenceafklaring og efteruddannelse. Også i dag:  
- Det her er kulminationen på en lang proces, og jeg har glædet mig meget. Vi har haft 24 kolleger gennem kompetenceafklarende samtaler, og jeg håber, de sidste også kommer igennem.

Kan du og dine kolleger få den efteruddannelse, I ønsker jer?

Dine rettigheder i forbindelse med selvvalgt uddannelse afhænger af den overenskomst, du er ansat under, så ingen regel uden undtagelser. Men her et rids af praktisk information om rettighederne:   

De fleste overenskomster giver fri til selvvalgt uddannelse to uger om året med løn, og de to uger kan spares op i tre år, så der er mulighed for uddannelsesforløb på op til seks uger.   

De store overenskomster med Dansk Erhverv giver nyansatte ret til selvvalgt uddannelse og en dækning på 100 procent af løntabet under denne. Overenskomster med Dansk Industri giver ret til selvvalgt uddannelse efter ni måneders ansættelse og dækker 85 procent af løntabet. Se, hvilke regler der gælder for dig, i din overenskomst på Mit HK.   

Det er kompetencefonde, der betaler efteruddannelseskurser og løntab. Dem fik HK Handel indført i overenskomsten i 2007.   

Nogle virksomheder, som for eksempel Coop, har valgt at administrere en kompetencefond selv, derfor søges hos et internt uddannelsesudvalg.   

I virksomheder, der ikke har valgt selv at administrere en kompetencefond, og som er dækket af overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver, Dansk Industri eller Benzin og Oliebranchens Arbejdsgiverforening, søges om kurser og løndækning på kompetencefonde.dk.

Er du ansat under overenskomst med Dansk Erhverv Arbejdsgiver, har du også mulighed for at få rådgivning af HK’s uddannelsesambassadør. Læs mere om den ordning og dens resultater her.

Du kan få overblik over, hvilke muligheder netop din overenskomst giver, ved at gå ind på Mit HK og se din overenskomst.

Hvis du ikke er på en overenskomstdækket virksomhed, så tag en snak med dine kolleger om, hvad I kunne tænke jer. Kontakt derefter din lokale HK-afdeling med jeres ønsker, så ser vi, hvad vi kan gøre for jer.


Læs mere om, hvordan kompetenceafklaringssamtalerne forløb på Coop-lageret i Odense.


Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk