Den store Facebook-guide: Dos and Don'ts

Kan du blive fyret på grund af en Facebook-opdatering? Må du bruge Facebook i arbejdstiden? Hvad må du skrive om din chef og dine kolleger? Hvad gør du, hvis du bliver hængt ud på nettet? Og hvordan kan du bruge Facebook i din jobsøgning?

Obs. Dette tema er fra 2015. Du skal være opmærksom på, at nogle regler kan have ændret sig siden da. Kontakt din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545, hvis du har spørgsmål til emnet.

De 10 vigtigste råd: Sådan skal du opføre dig på Facebook i forhold til dit job

1. Husk: Dine ansættelsesforhold er underlagt dansk lovgivning, og du er omfattet af loyalitetspligt. Det gælder også, hvordan du opfører dig på Facebook.
  2. Skriv ikke noget negativt om dit job eller din chef.
  3. Skriv ikke noget negativt om dine kollegaer. Husk at din arbejdsplads’ personalepolitik også gælder på Facebook.
  4. Skriv ikke noget diskriminerende eller injurierende om nogen.
  5. Læg ikke billeder af eller informationer om dine kollegaer eller arbejdspladsen på Facebook, uden at du har fået tilladelse til det.
  6. Undersøg om din arbejdsplads har en Facebook-politik, og foreslå eventuelt at I får en, hvis det ikke er tilfældet.
  7. Meld dig ikke syg, mens du samtidig laver Facebook-opdateringer om den sjove fest, du var til i går, eller om at du går og hygger dig derhjemme. Det kan misforstås.
  8. Husk: Hvis du på din arbejdsplads er omfattet af tavshedspligt, så gælder den også på Facebook.
  9. Overvej om det er en god idé at være venner med din chef på Facebook.
  10. Hvis du er syg og ligger i sengen med influenza eller et brækket ben, må du gerne være på Facebook.

HK HANDELs medlemmer på Facebook

• 89 % af handels medlemmer har en profil på Facebook
  • 28 % af disse er venner med deres chef på Facebook
  • 84 % er venner med kolleger
  • 28 % har et Facebook-reglement på arbejdspladsen
Kilde: Epinion-undersøgelse, juli 2014.

Flere og flere fyres på grund af Facebook

Vi oplever et stigende antal henvendelser fra HK-medlemmer, som er blevet fyret eller bortvist på grund af noget, de har skrevet på Facebook, LinkedIn eller nogle af de andre sociale medier. Men hvis de fx har skrevet på Facebook, at deres chef eller kollega er en idiot, der ikke duer til noget, kan vi ikke hjælpe dem. Så må vi sige, at bortvisningen eller fyringen er berettiget. For dokumentationen er der. At skrive noget på Facebook er som at hænge en plakat op nede på gaden.

- Jeanette Hahnemann, souschef i HK’s Juridiske Kompetencecenter

Om Facebook og lovgivningen

1. Facebook skal leve op til dansk lovgivning: Facebook har hovedsæde i Irland og hører dermed ind under europæisk lovgivning. Da de samme principper gælder i dansk og europæisk lovgivning, kan du regne med, at Facebook skal leve op til den danske persondatalov, som Datatilsynet skal sørge for, bliver overholdt.
  2. Grundloven: Grundloven giver dig ytringsfrihed. Det gælder også på Facebook. Dine kommentarer, updates og billeder skal dog stadig leve op til de andre danske love.
  3. Persondataloven: Ifølge persondataloven må du ikke offentliggøre private oplysninger eller billeder af nogen uden at have deres tilladelse.
  4. Straffeloven: Ifølge straffeloven kan det fx være strafbart at videregive meddelelser og billeder om en andens private forhold, komme med racistiske bemærkninger, injurier, æreskrænkende beskyldninger eller ytringer mod bedre vidende.
  5. Fogedforbud: Hvis der bliver skrevet noget eller lagt billeder ud på Facebook, der vurderes at være strafbart, kan man få fogedretten til at nedlægge fogedforbud – det vil sige, at oplysningerne med det samme skal fjernes.

Hvornår er en Facebook-opdatering nok til bortvisning eller fyring?

Konkrete eksempler:

• Hvis du skriver på Facebook, at din chef er en idiot.
  • Hvis du skriver på Facebook, at din chef ikke kan finde ud af at passe sit job, og at virksomheden er på vej mod konkurs.
  • Hvis du skriver, at din kollega er en idiot.
  • Hvis du skriver, at din kollega slet ikke kan finde ud af sit job.
  • Hvis du skriver eller poster billeder fra bytur eller shoppetur, mens du samtidig har meldt dig syg på job.
Kilde: Jeanette Hahnemann, souschef i HK’s Juridiske Kompetencecenter

Beskyldt for at stjæle fra kunde: Facebook-sag med butiksansat

HK har rejst en sag om uretmæssig bortvisning over for arbejdsgiveren og sager om injurier og æreskrænkelse over for både moren og den unge mand.

HK kører netop nu en retssag for et medlem, som arbejdede i en tøjbutik.

Sagen kort fortalt: En ekspedient får en kunde ind i butikken – en ung mand – som prøver noget tøj, køber noget og går igen. Et par timer efter kommer den unge mands mor ind i butikken og siger, at den unge mand havde lagt sin telefon i prøverummet og beskylder ekspedienten for at have stjålet den. Ekspedienten nægter, og videoovervågning i butikken viser, at hun går ind i prøverummet og tager nogle bøjler – ikke en mobiltelefon. Moren går dog hjem og poster på Facebook, at ekspedienten er en tyv, og at de aldrig mere vil handle i butikken. Arbejdsgiveren bortviser herefter ekspedienten.

Hvornår må du være på Facebook?

Kontor/Butik: Præcist hvor meget og hvornår du må være på Facebook skal aftales på din arbejdsplads. Meget gerne i en Facebook-politik. Men grundreglerne er:

• Du må bruge Facebook i arbejdstiden, hvis du og dine kollegaer bruger det til vidensdeling og faglig sparring på konkrete projekter.
  • Du må bruge Facebook i arbejdstiden, hvis brugen af sociale medier er en del af dine arbejdsopgaver for eksempel markedsføring af virksomheden/butikken.
  • Du må normalt ikke tjekke private beskeder og updates på Facebook i arbejdstiden – hverken på computer eller din smartphone.
  • Du må tjekke Facebook i din frokostpause.

Lager: Præcist hvor meget og hvornår du må være på Facebook skal aftales på din arbejdsplads. Meget gerne i en Facebook-politik. Men grundreglerne er:

• Du må normalt ikke tjekke private beskeder og updates på Facebook i arbejdstiden – hverken på din smartphone, eller hvis der står en computer på lageret.
  • Du må tjekke Facebook i din frokostpause.

Anbefaling: Lav en Facebook-politik

HK HANDEL anbefaler, at I laver en nedskreven Facebook-politik på din arbejdsplads. Tillids- eller arbejdsmiljørepræsentanten kan inddrages i arbejdet sammen med arbejdsgiveren. Medarbejdere og ledelse bør som minimum blive enige om:

• Må du være på Facebook i arbejdstiden eller kun i pauserne? Hvor meget tid må du være på Facebook i arbejdstiden? Må det kun være fagligt? Eller må det også være privat?
  • Er din Facebook-profil privat? Eller må chefen kræve, at du for eksempel promoverer din virksomhed/butik/kæde/lager på Facebook? Eller at du bruger Facebook til arbejdsopgaver på kontoret?
  • Hvad er reglerne for downloads og installering af apps fra Facebook til arbejdscomputer eller arbejdstelefon?
  • Må der lægges billeder ud fra kontoret/butikken/lageret?
  • Må der lægges information ud om virksomheden i det hele taget?

Hvad gør du, hvis du bliver hængt ud på Facebook?

1. Hvis din chef skriver noget grimt om dig, skal du kontakte din tillidsrepræsentant eller HK-afdeling. Det kan betragtes som mobning eller chikane. HK vil forsøge at løse sagen på arbejdspladsen. Men afhængig af grovheden kan der også være tale om en overtrædelse af persondataloven eller straffeloven, som skal retsforfølges.
  2. Hvis din chef skriver noget grimt om dig og dine kollegaer som samlet gruppe, skal du også kontakte din tillidsrepræsentant eller HK-afdeling. HK har tidligere rejst en faglig sag om ”organisationsfjendtlig handling” mod en virksomhed, hvor chefen skrev: ”Det er også slut herfra med at ansætte HK’er efter den sag, jeg havde med dem. De tror jo kun på medlemmet og vil ikke tro på de aftaler, man indgår, selv om alt er nedfældet på skrift.” Arbejdsgiveren indgik forlig.
  3. Hvis en kollega skriver noget grimt om dig, skal du kontakte din tillidsrepræsentant eller HK afdeling. Det kan betragtes som mobning eller chikane. Din arbejdsgiver har pligt til at gøre noget ved problemet, og HK vil hjælpe dig med at prøve at få løst sagen på arbejdspladsen. Afhængig af grovheden kan der dog også være tale om en overtrædelse af persondataloven eller straffeloven, som skal retsforfølges.
  4. Hvis en kunde, leverandør eller samarbejdspartner skriver noget grimt om dig, skal du kontakte din tillidsrepræsentant eller HK afdeling. Din arbejdsgiver har pligt til at gøre noget ved problemet, og HK vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre. Alt efter grovheden kan der være tale om en krænkelse af persondataloven eller straffeloven, som kan retsforfølges.
  5. Hvis du bliver udsat for konkrete trusler, racistiske eller injurierende bemærkninger på Facebook – uanset fra hvem - skal du kontakte politiet. Det kan din HK afdeling også hjælpe dig med.

Så meget ved Facebook om dig

Faktisk kan det siges meget kort. Facebook og Facebook-apps ved alt om dig. De får både de informationer, du selv lægger på – og informationer fra den måde, du søger på internettet på:

• Alt hvad du lægger op på din profil – oplysninger om dig selv, billeder, kommentarer og likes – kan risikere at blive læst af alle i det offentlige rum. Selv om du har en lukket profil, skal du tænke på, at dine Facebook-venner måske deler dine informationer.
  • Facebook har alle de oplysninger, du selv lægger på din profil. Udover dine oplysninger om dig selv og dine interesser, kommentarer, billeder, likes osv. er det også alle de hjemmesider, du besøger, efter at du har været på Facebook. Du behøver ikke have Facebook åben, for at Facebook registrerer de sider, du surfer på. Hvis der er Facebook-ikon på hjemmesiden, har den registreret dig med den profil, du har.
  • Alle de apps, spil og bannerreklamer, du klikker på inde på Facebook, får også adgang til alle dine oplysninger. Samtidig får de faktisk også adgang til alle dine Facebook-venners oplysninger.
  • Hvis du bruger lokalitetstjenesten på Facebook via din smartphone, får Facebook og eventuelle apps og spil også adgang til oplysninger om, hvor du befinder dig.
  • Hvis du bruger Facebooks app på din android-telefon som Samsung, Sony, HTC og LG, giver du samtidig tilladelse til, at Facebook får adgang til telefonens kalender, kontakter og telefondata.
NB: Forbrugerrådet Tænk mener, at det er ulovligt, når Facebook-apps også får adgang til dine venners oplysninger, og når Facebook-apps får adgang til din kalender og telefondata, hvis du har en android-telefon. Datatilsynet kigger på sagen, og EU er på vej med stramninger i lovgivningen.

Hvad bruger Facebook dine oplysninger til?

- Ingen har 100 procent kontrol med, hvad dine oplysninger bliver brugt til nu eller i fremtiden.

- Der bliver skabt en særlig profil af dig som person, kunde og lønmodtager i cyberspace med detaljer om dig, dit liv og dit forbrug. Det er svært at gennemskue, hvad det præcist kan bruges til.

- Ting, du har skrevet, eller billeder, du har postet, kan blive brugt i sammenhænge, du ikke kan kontrollere.

-Den datahøstning, som Facebook står for, giver mulighed for virksomheder (dem, der laver Facebook-apps, spil og reklamer) til at målrette deres markedsføring præcist til dig:

• Hvis du har søgt på familierejser til Thailand og Duplo-klodser, vil du opleve at blive præsenteret for mange flere annoncer for familierejser til Thailand og Duplo-klodser.
  • Hvis du har slået lokalitetstjenesten, vil du blive udsat for reklamer for ting og steder, som er netop dér, hvor du befinder dig.
  • Du kan blive udsat for prisdifferentiering. Hvis du besøger mange websites med dyre mærkevarer, kan prisen på de sider, du besøger, generelt blive skruet op i forhold til, hvad en person, der kun har søgt på discount-sider, måske oplever.
Kilder: Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, taenk.dk

10 gode råd til at beskytte dig selv på Facebook

Der er flere ting, du kan gøre for at beskytte dit privatliv og spredningen og brugen af dine private oplysninger.

1. Tænk generelt over, hvilke informationer og billeder, du lægger på Facebook. Alt skal kunne tåle dagens lys – og at blive set af både bedstemor, en ny date eller en nuværende eller fremtidig arbejdsgiver.
  2. Vær meget selektiv med, hvilke applikationer, du klikker på, selv om det er dine venner, der inviterer dig med til et elektronisk spil eller en gimmick (som fødselsdagskalender). Det kan være svært at gennemskue hvem der står bag applikationerne, og hvad dine og dine venners oplysninger bliver brugt til.
  3. Lad være med at klikke på bannerreklamer på Facebook, hvis du gerne vil være fri for meget direkte markedsføring.
  4. Gå ind i dine privatindstillinger. Gå dem grundigt igennem og tag stilling til hvert enkelt punkt, hvor du kan bestemme, hvem der må se dine oplysninger eller kontakte dig.
  5. Gå ind i sikkerhedsindstillinger og forhøj sikkerheden. For eksempel kan du mindske sandsynligheden for, at nogen lurer din kode ved at sætte flueben i ”Brug Facebook på en sikker forbindelse, når det er muligt”.
  6. Login-notifikationer giver dig mulighed for at få en e-mail eller en SMS, hvis der bliver logget på din Facebook-profil fra en computer eller mobil, du ikke har brugt før.
  7. Gå ind under ”Tidslinje og tagging” og sæt flueben i ”Vil du gennemse opslag, som venner tagger dig i, før de bliver vist på din tidslinje?”, så dine Facebook-venner ikke kan tagge eller tjekke dig ind nogen steder, uden at du ved det.
  8. Vælg en sikker Facebook-kode og oplys den aldrig til nogen. Skift jævnligt kode.
  9. Undgå at opgive dine private kontaktinformationer som adresse og telefonnummer på Facebook.
  10. Overvej om du vil bruge dit fulde navn. Du kan også vælge at bruge et kælenavn eller kun dit fornavn.

At skrive noget på Facebook er som at hænge en plakat op nede på gaden.

- Jeanette Hahnemann, souschef i HK’s Juridiske Kompetencecenter

Sådan søger du job med hjælp fra Facebook

• Skriv ikke på din Facebook-status, at du er jobsøgende. Det kan ikke bare ses af dine Facebook-venner, men også af dine venners venner og måske din nuværende arbejdsgiver. Det kan være uhensigtsmæssigt.
  • Send i stedet en Facebook-mail rundt til en stor gruppe af dine Facebook-venner. Nogle har måske kontakter, du kan bruge. Skriv hvilket job, du ønsker og lidt om dig selv og dine kvalifikationer. Vedhæft eventuelt et CV.
  • Vær opmærksom på, hvad du lægger på din Facebook-profil, og hvilken historie din profil fortæller om dig. En potentiel arbejdsgiver vil oftest tjekke dig ud via Facebook.
  • Du kan aktivt markedsføre dig selv via Facebook. Eksempelvis ved at udvise passion for det felt, du søger job indenfor. Post links, artikler og kommentarer om for eksempel tøjbranchen, hvis det er her, du søger job. Om fødevarer og økologi, hvis det er det, du gerne vil arbejde med. Eller om transport og logistik, hvis det er her, du ser din fremtid. Sørg for et godt profilbillede, hvor man ser hele dit ansigt – og gerne et smil. Og lav en kort intro om dig selv, der dukker op, når man søger på din profil. Vær professionel. Skriv fx ikke: Interesser: Mænd og paraplydrinks.
  • Tjek om den virksomhed, du ønsker job på, har en Facebook-profil. Hvis den har, så synes godt om eller tilføj som ven. Når du bliver en del af en virksomheds netværk, vil du også modtage statusopdateringer og kunne følge med i, om eventuelle jobmuligheder dukker op.
  • Der er eksempler på, at jobsøgende betaler for Facebookannoncer, som kan lede potentielle arbejdsgivere ind på deres LinkedIn-profil. Om det er effektivt, er uvist.
  • Tag eventuelt et Facebook-kursus. Se mere her.

Inspiration: Hvad kan du bruge Facebook til rent praktisk på jobbet?

• Byttevagt-gruppe: Du og dine kollegaer kan oprette en bytte vagt-gruppe på Facebook. Det kan være en fordel især på store arbejdspladser, hvor du ikke kender alle. HK HANDEL kan hjælpe dig med at oprette gruppen. Gå ind på HK HANDELs Facebook-side. Scroll ned og find app’en: Bytte vagt-gruppe. Indtast navn, by og arbejdsgiver. Derefter opretter HK HANDEL gruppen for dig. Og så skal du selv sørge for at få dine kollegaer med i gruppen.
  • Videndeling: Facebook kan være et nemt forum at dele viden i, hvis I på arbejdspladsen opretter en lukket gruppe. For eksempel kan I uploade billeder og erfaringer med vareopstillinger.
  • Kampagner: Hvis I på din arbejdsplads vil have fokus på for eksempel et arbejdsmiljøproblem – det kan være alt fra at I skal tale pænere til hinanden eller at I skal være opmærksomme på træk – kan du og dine kollegaer i samarbejde med tillids- eller arbejdsmiljørepræsentanten oprette en Facebook-gruppe. Sørg for, at ingen udelukkes. Det skal være frivilligt at deltage. Og hvis nogle af dine kollegaer ikke er på Facebook eller ikke vil deltage på Facebook, skal de have informationerne på anden måde.
  • Fester og sociale arrangementer: Du og dine kollegaer kan arrangere fester og sociale arrangementer på arbejdspladsen via Facebook. Sørg dog for, at ingen udelukkes. Og hvis nogle af dine kollegaer ikke er på Facebook eller ikke vil deltage på Facebook, skal de have invitationen på anden måde.
  • Opmærksomhed: Flere og flere virksomheder har en Facebook-side som en del af deres markedsføring. Hvor meget du vil engagere dig i det, er helt op til dig selv. Din arbejdsgiver kan for eksempel ikke kræve, at du på din private Facebook-profil markedsfører din arbejdsplads’ Facebook-side.

Facebook i tal

• Facebook-besøg accepteres på 68 procent af alle arbejdspladser.
  • 41 procent af alle arbejdspladser har formuleret etiske retningslinjer for brugen af sociale medier.
  • Forbud mod at surfe eller bruge sociale medier i arbejdstiden hæmmer medarbejderes koncentration. Det viser et forsøg med 60 personer, som økonomilektor ved Københavns Universitet, Marco Piovesan har udført.
Kilder: Undersøgelser fra YouGov og Lederne, 2014, Temptation at Work, Marco Piovesan.

LÆS OGSÅ: Det spørger I om på Facebook.

Kilder til temaet: Merete Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i HK HANDEL, Jeanette Hahnemann, souschef i HK’s Juridiske Kompetencecenter Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, taenk.dk, cahoots.dk, jobogledelse.dk, hk.dk, computerworld.dk, avisen.dk, Datatilsynet, og ”Chikane af medarbejdere på sociale medier”, FTF.

Læs også

Sådan bliver du klar til e-handel

Webshops er det nye sort. Her i temaet får du styr på, hvordan du arbejder med og efteruddanner dig
inden for e-handel. Og tip om, hvordan tendensen udvikler sig.

e-handel