HK.dk logo

Dit job i 2025 – et kig i krystalkuglen

Hvordan ser dit job og din arbejdsplads på kontor, lager eller i butik ud i 2025? Og hvordan forbereder du dig bedst til de nye udfordringer?

Obs. Dette tema er fra 2015. Du skal være opmærksom på, at nogle regler kan have ændret sig siden da. Kontakt din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545, hvis du har spørgsmål til emnet.

Sådan ser arbejdsmarkedet og dit job ud i 2025

Der er meget stor sandsynlighed for, at din jobfunktion forsvinder om bare 10 år, hvis du arbejder inden for detailhandel. Se bare denne fremskrivning:

Dit job bliver automatiseret i fremtiden

Stiftelsen för strategisk forskning i Sverige har netop lavet en ny analyse af, hvilke job der bliver automatiseret inden for 20 år. Så stor er sandsynligheden inden for kontor, butik og lager:

  • Kassepersonale: 95,3 %
  • Sælgere og demonstratører inden for detailhandel: 94,4 %
  • Kontorpersonale: 94,0 %
  • Lager- og transportassistenter: 78,8 %

Men det betyder ikke, at dit job forsvinder. Det betyder bare, at uanset om du arbejder på kontor, lager eller i butik, så kommer du til at arbejde på en ny måde. Det mener fremtidsforskerne Liselotte Lyngsø fra Future Navigator og Henrik Persson fra Instituttet for Fremtidsforskning. De tegner her et billede af din fremtid:

Sådan bliver dit job

Butik: Der findes ikke længere kassefunktioner i de fysiske butikker. Kunderne benytter sig af forskellige former for selvbetjening, både når der skal betales og hentes information om varer. E-handel er endnu mere udbredt. Vareopsætningen er automatiseret. Dit job går nu i høj grad ud på at lytte til kunderne og observere deres adfærd og derefter skabe oplevelser, aflæse de forskellige kunders individuelle ønsker og give dem en meget personlig service. En kjole er ikke bare en kjole, og en liter mælk er ikke bare en liter mælk. Du skal fortælle en historie med hvert produkt i forhold til, hvordan produktet præsenteres i butikken, og hvilken service, du giver kunden omkring det. Det kan handle om økologi og sundhed. Eller skønhed, kvalitet og selvværd.

Kontor: Regnskab og salg foregår i nye programmer, der stort set kører af sig selv. Dit job bliver at tænke 360 grader rundt om de kunder, din arbejdsplads vil have fat i. Du skal ikke kun arbejde ud fra dine egne kernekompetencer, men kommer til at sparre med mange andre faggrupper og andre brancher. Sammen kan I bedre udvikle den helhedsoplevelse, som det produkt I sælger, gerne skal give. Det gælder alt fra, hvordan produktet er produceret, hvilken etik I har omkring indkøb, til hvordan produktet markedsføres og præsenteres, hvilken tilgængelighed til varen, I kan skabe – og til hvilken service, I kan skabe omkring salget.

Lager: Langt de fleste funktioner på lageret er automatiseret. Robotter gør dit arbejde. I stedet arbejder du nu med at optimere logistik og tænke i kundens behov. Mange virksomheder leverer deres varer med droner eller robotter. Og den nye teknologi og måde at tracke kunders adfærd på, gør at varer kan blive placeret på lagre tæt på de kunder, som snart får brug for dem. Din opgave bliver hele tiden at sikre det rette flow af varer på lageret, så varerne kan leveres, næsten før de bliver efterspurgt.   

”Halvdelen af de jobs, de unge kommer til at få, findes slet ikke endnu.”

           - Liselotte Lyngsø, fremtidsforsker og partner i Future Navigator

Sådan bliver ...

Din løn:
Din grundløn vil sandsynligvis være højere, end den er i dag. Derudover vil der være muligheder form at du og dit team får en ekstra bonus, hvis I udvikler nye idéer eller sikrer flere kunder og mere salg.

Din chef:
Du vil være mere overvåget af din chef. Han eller hun vil sandsynligvis via ny teknologi måle på, hvordan du arbejder, i hvilket tempo og hvilke resultater, du når. Der kan også blive tale om, at din helbredstilstand måles via din smartphone, så du får besked om, hvornår du har brug for mere søvn, hvornår en pause vil være en god idé og så videre. Det hele kan bruges konstruktivt til at støtte dig i at blive en bedre medarbejder. Din chef vil nemlig endnu mere end tidligere have interesse i, at du trives og udvikler dig som medarbejder. Hvis din kerneopgave bliver at yde service, tænke nyt og give gode oplevelser til kunderne, er det vigtigt, du har det godt. På den måde vil du som medarbejder komme i første række.

Din uddannelse:
Du har formentlig været på en del efteruddannelse, og de fleste inden for dit fag vil generelt have længere uddannelser, end de har haft tidligere. Men faktisk er der meget af det, du skal kunne, som du ikke lærer på skolebænken. Mange butikskæder og virksomheder vil i stedet dyrke træning og coaching. Fordi evnen til at være nysgerrig, observere kunder og nytænke måden at yde service og fortælle historier om produkterne på skal trænes. I stedet for en lærer, har du en mentor på din arbejdsplads, så I sammen kan udfordre hinanden, give feedback og følge op på, hvordan I bliver bedre. Måske har du fået en digital måler på, som måler, hvornår du har lært det, du skal, og hvornår du kan gå videre med nye opgaver.

Dine kunder:

Fremtidens kunde

  • Er ensom og hele tiden på jagt efter en åndelig krammer.
  • Leder efter magiske øjeblikke, når de handler.
  • Er loyal, hvis du kan skabe netop den oplevelse, han eller hun føler behov for.
  • Ønsker stort udvalg og 100 procent tilgængelighed af varer 24/7.

Sådan kommer din arbejdsplads til at se ud

Jeffrey Saunders, chefkonsulent og fremtidsforsker fra konsulentvirksomheden SIGNAL og medforfatter til en hvidbog om fremtidens arbejdsplads, kommer her med sit bud på, hvordan din arbejdsplads rent fysisk bliver indrettet i fremtiden:

Kontor
Du arbejder på flydende tid og har flydende arbejdsopgaver, og derfor er arbejdet ikke nødvendigvis forbundet med ét sted. Måske har din arbejdsplads ikke selv et fast kontor, men lejer sig ind på kontorhoteller eller kontorfællesskaber efter behov. Hvis I er flere om at dele kontor, sparer man penge og undgår tomme skriveborde. Du har ikke nødvendigvis en fast kontorplads, men sætter dig dér, hvor der er plads. Du arbejder mere og mere fra din smartphone og din tablet, og både strøm, net og opkobling til skærme kører trådløst, så du kan oprette en arbejdsstation, lige meget hvor du er.

Butik
Store kæder: Supermarkeder vil forsøge at skabe et helt lokalt miljø og lave eget center eller netværksklynge. Så man udover at handle dagligvarer kan få bankrådgivning, komme på posthuset og få en række andre services, som er koblet op på selve supermarkedet. Du betjener ikke kunderne ved en kasse. Enten betjener du kunderne via en smartphone og kortlæser. Eller også bruger I i supermarkedet den nye teknologi, hvor kunder kan sætte varer i en vogn, hvor de bliver registreret, så kunderne bliver bonet for dem, når de forlader butikken.  I øvrigt vil du som medarbejder på din smartphone få en række oplysninger om kunderne, så du ved, hvilken hjælp de har brug for, og hvilke varer de ofte efterspørger. Disse informationer vil supermarkedets system registrere via kundernes smartphones, så snart de kommer ind i butikken. Der bliver langt flere produktionsenheder i supermarkedet, så der bliver bagt brød, ordnet kød og fisk og mange andre ting. Så man levere 100 % målrettede produkter til kunden.

Mindre butikker: Du betjener ikke kunderne ved en kasse eller disk – i stedet via en smartphone og kortlæser. Selvom folk handler meget online, vil de gerne betale lidt mere for en vare, hvis de kan få en god, personlig service og få varen med det samme (i stedet for at vente på levering). Så de små butikker vil arbejde endnu mere med udtryk, events, musik og stemning for at tiltrække netop den målgruppe af kunder, de vil have fat i. For eksempel vil de små specialboghandler ikke blive kvalt af Amazon og supermarkederne, hvis de leverer oplevelser, fagviden og kan fortælle passioneret om bøger – og måske samtidig har indrettet en lille, hyggelig café i boghandlen og holder oplæsninger med kendte forfattere.

Lager
Mange funktioner vil blive automatiseret, og der vil komme flere og flere robotter. Lagrenes størrelse bliver meget afhængige af forretningsmodellen til den virksomhed, de hører til.  Nogle vil være store, andre vil være små.  Afhængigt af, hvilken niche af markedet, man taler om. Der vil være både kæmpelagre og små hyper-lokale lagre.

HK'ere ved, de får brug for nye kvalifikationer

  • 68 % af HKs medlemmer er enige eller meget enige i, at de får brug for nye kvalifikationer inden for de næste 5 år.
  • 34 % af HKs medlemmer er bange for, at deres kvalifikationer ikke slår til på fremtidens arbejdsmarked.
  • 6 % af HKs medlemmer tror ikke, de ville kunne få deres nuværende job, hvis de søgte i dag.

Fremtiden set med Dansk Supermarkeds øjne

Vi har bedt Mads Hvitved Grand, pressechef i Dansk Supermarked kigge i krystalkuglen og fortælle lidt om, hvad der venter de næste 10 år, hvis du arbejder på kontor, lager eller i butik inden for Dansk Supermarked:

Den teknologiske udvikling
- De af vores medarbejdere, der arbejder i Føtex og Bilka er vant til at gå rundt med en PDA. En håndholdt computer, hvor man blandt andet kan tælle op, tjekke varemodtagelse, kontrollere lager og varens holdbarhed. Og på lageret har vores medarbejdere Lydia i ørerne. En venlig kvindestemme, der fortæller dem, hvor de skal hente varer, og hvor de skal aflevere og pakke dem. Og så har vi Zapp, som styrer en del af vores aktiviteter. Så uanset om man arbejder på kontor, lageret eller i butikken vil man opleve en stigende teknologisering.

Udvikling i serviceniveauet
- Vi har allerede indført selvbetjenings og selvscanningskasser i flere butikker. Ikke for at spare medarbejderressourcer eller mandetimer væk. Men for at give kunderne valgmuligheden mellem at klare det hele selv og at møde et rigtigt menneske. I stedet har vi flyttet medarbejderne ud på gulvet blandt kunderne og varerne, hvor de giver større værdi. Det vil vi se mere af fremover.

Kundefokus
- Uanset om man er butiksansat, er på lageret eller sidder på kontoret, bliver det i fremtiden vigtigt at have endnu større kundefokus. Det handler om hele tiden at kunne sikre de rigtige varer til den rigtige pris på det rigtige tidspunkt. Men også om at hele indkøbsoplevelsen er den rette. Man skal derfor som medarbejder tænke i helheder og sammenhænge rundt om kundens behov.

Større varesortiment
- Vi oplever både en bevægelse mod endnu mere discount. Og en modsatrettet bevægelse mod lokale fødevarer og et bredere og dybere varesortiment. I Netto oplever vi discounts fremmarch, mens vi går den anden vej i Bilka, hvor vi for eksempel i vores pilotsupermarked i Vejle har et nyt layout og et større sortiment med 5.000 nye varer inden for et år. Det betyder blandt andet mere økologi, glutenfri og sukkerfri produkter og mange flere varianter af den enkelte vare – fra ketchup til krydderier.

Større krav til medarbejderne
- Lige meget om man er elev eller mellemleder, vil butikken og kravene se anderledes ud om 10 år. Der sker meget. Der vil være store krav, men også mange spændende muligheder. Præcist hvordan vi udvikler os, er svært at forudsige. Men omstillingsparathed og fleksibilitet er vigtigt. Og man skal være parat til at sætte kunden i centrum. Fremtiden stiller også store krav til os selv. Vi skal hele tiden sikre os, at de kompetencer, vi underviser i på vores elev- og lederuddannelser, er de rigtige. Samtidig skal vi løbende justere vores kursusprogram.

Fremtiden er her allerede: Eksempler på fremtidens arbejdspladser

Nogle virksomheder er allerede langt inde i fremtiden og har nytænkt deres koncepter. Både i retning af mere personlig service og anderledes branding – og i retning af mere selvbetjening. Jeffrey Saunders, chefkonsulent og fremtidsforsker fra konsulentvirksomheden SIGNAL deler her nogle af de eksempler, han har samlet (Artiklerne, der linkes til, er på engelsk):

  • Burberry har åbnet en ny butik i London, hvor de kombinerer en masse webtjenester med selve butikken, galleri, events og meget mere. Læs her.      
  • Porche har lavet en ”sound pop up store”, hvor de med lyd og musik fortæller historien om Porche og deres brand og nye idéer. Læs her.
  • Et supermarked i Berlin er gået langt for at være bæredygtigt og sælger kun varer uden emballage. Du skal selv have beholdere/bokse med for at handle. Læs her.
  • Chanel har testet helt nye selvbetjeningsmaskiner med deres produkter i indkøbscentre. Læs her.

Kim Jensen, faglig chef i HK HANDEL om fremtidens arbejdsplads:

- Handelsområdet bliver presset af onlinehandel, så hvis vi skal bevare de fysiske butikker, handler det i høj grad om, at man skal give kunderne en ekstra oplevelse. Arbejdsgiverne bør derfor arbejde meget med, hvordan man sikrer uddannelse til medarbejderne, så de kan yde noget ekstra og får en stor fagkundskab om varerne. Så kunderne oplever en service, de ikke kan få gennem selvbetjening på nettet. Overenskomsterne skal sikre, at handelsområdet bliver attraktivt at arbejde i – også arbejdstidsmæssigt. Og sikre, at alle medarbejdere ikke bare får grunduddannelse, men også efter- og videreuddannelse.

5 tip til, hvordan du fremtidssikrer dig selv:

  1. Hold øje med tendenser inden for dit fagområde – spørg din arbejdsgiver til MUS-samtalen, følg med i virksomhedens udvikling af værdier og mål og hold dig ajour med trends i branchen via for eksempel din lokale HK-afdeling.
  2. Sørg for at bruge din ret til efteruddannelse og kurser. Vent ikke til du bliver spurgt – opsøg det selv.
  3. Hvis du er ufaglært, så sørg for at blive faglært.
  4. Sørg for at sætte dig ind i al ny teknologi, der bliver indført på din arbejdsplads. Stil krav om den træning eller de kurser, du har behov for.
  5. Hvis du kan se, at din arbejdsplads eller din arbejdsfunktion kan risikere at forsvinde, så vær pro-aktiv. Brug din HK-afdeling til at få kortlagt dine kvalifikationer og få inspiration til, i hvilken retning du kan efteruddanne dig, eller hvilke andre typer af job, du kan være kvalificeret til.

LÆS MERE: Dine rettigheder til efteruddannelse

LÆS MERE: Se, hvad de vil lære på Coops Distributionscenter i Odense

Kilder til temaet: Fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, Future Navigator, fremtidsforsker Henrik Persson, Institut for Fremtidsforskning, chefkonsulent Jeffrey Saunders fra SIGNAL, Kim Jensen, faglig chef i HK HANDEL, Niels Rasmussen, faglig sekretær i HK HANDEL, Søren Bechmann, direktør i Service Design Institute, ”Vartannat job automatiseras innom 20 år” fra Stiftelsen för strategisk forskning, Sverige, Mads Hvitved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, undersøgelse fra HK Danmark, 2014.

Læs også

Økologi og bæredygtighed fylder hylder og præger dit job

Bæredygtige og økologiske varer fylder mere og mere på hylderne. Men hvad betyder det for din
arbejdsdag som HK-medarbejder? Skal du selv være øko-freak, for at gøre et godt stykke arbejde? 

Økologi

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk