Kontor og lager: Lang lønkamp gav lønstigninger

En lang kamp for lønstigninger på Coops Nonfood Center i Odense gav pote, da syv medarbejdere fik tildelt lønstigninger efter en insisterende indsats.

Obs. Dette tema er fra 2015. Du skal være opmærksom på, at nogle regler kan have ændret sig siden da. Kontakt din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545, hvis du har spørgsmål til emnet.

Sådan lykkedes det at hæve lønningerne

Syv medarbejdere fra Coop Nonfood Center i Odense sendte hen over årsskiftet 2013/14 og ind i 2014 ansøgninger om lønstigninger til ledelsen. De fik alle afslag, og det blev kimen til en lang sej kamp for tillidsrepræsentant Jan Eshøj, som ikke ville tage et nej for et nej.

- Der står i overenskomsten, at vi har ret til en lønforhandling på baggrund af nye kompetencer og ting som fleksibilitet og uddannelsesniveau. Og det oplevede vi ikke, at ledelsen levede op til, vi fik bare et standardafslag. Det syntes jeg ikke, var anstændigt, når Coop har indgået en overenskomst om, at de her ting skal gælde, siger Jan Eshøj, som gik i gang med at forhandle.

- Kolleger var selvfølgelig frustrerede over afslagene og spurgte, om det kunne betale sig at fortsætte, og om vi bare skulle prøve med nye ansøgninger. Men jeg havde det sådan, at en ny ansøgning bare kunne få et nyt afslag, hvis vi først accepterede det. Vi skulle ikke tage et nej for et nej, fastslår tillidsrepræsentanten.

Vi skulle ikke tage et nej for et nej.

Jan Eshøj, tillidsrepræsentant på Coop Nonfood Center.

"Det handler om at blive ved"

De første forhandlinger med den daværende distributionschef skabte ikke resultater. Jan Eshøj involverede da HK’s landsklub på området Coop Kontor og Logistik. Det lykkedes klubben at få en forhandling i stand efter sommeren 2014, men resultatet var stadig det samme. Ingen lønstigninger. Jan Eshøj involverede herefter HK Handels faglige sekretær på området, men før sektoren når at gribe til handling, begynder der at ske en udvikling.

- Det er det vedvarende pres, der begynder at virke. Det gode faglige arbejde handler om at blive ved med at fremføre saglige argumenter, og det er vores forbandede pligt og ret som tillidsrepræsentanter at blive ved med at bringe sådan en sag til torvs. Ellers føler kollegerne ikke, at de bliver taget seriøst. Og der er en proces i det med at tage det videre til klubben og sektoren og hele tiden gøre opmærksom på, at det er det, man vil. Man må klø på, og naturligvis gøre det på en ordentlig og saglig måde, opridser Jan Eshøj og understreger, at selvom processen kan være frustrerende, er det afgørende at holde en ordentligt tone:

- Jeg fortalte distributionschefen, at vi ikke følte os ordentligt behandlet, og kom med nye vinkler på argumenterne for lønstigningerne, men det er vigtigt, at holde det ordentligt og ikke personligt. Fagligt arbejde må ikke være personligt, det er sagen, vi er uenige om.

Alle fik lønstigninger med tilbagevirkende kraft

Resultatet blev, at de syv medarbejdere, heriblandt Jan Eshøj selv, i februar og marts fik tildelt lønstigninger, der lå fra 300 til 1.000 kroner mere om måneden. Med tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, de havde ansøgt.

- Ikke alle kollegerne har fået det, de havde forventet, men vi er blevet anerkendt, så det kan betale sig at kæmpe videre, også selvom det er op af bakke, og der bare bliver sagt nej gang på gang. Det har taget meget tid, men det har været tiden værd, siger Jan Eshøj, der også peger på, at man jo kan søge igen. Og at successen allerede har ansporet tre nye ansøgninger.

- Jeg var ærlig over for ledelsen og sagde, at det her nok ville føre til flere ansøgninger, og det sagde distributionschefen ”fair nok” til, og den første af de nye ansøgere har allerede fået lønstigning også, fortæller Jan Eshøj.

"Det var et langt forløb, men værd at vente på"

Charlotte Thisted var blandt de kolleger, der søgte om lønstigning og i første omgang fik et afslag. Hun oplevede forløbet som meget langt og frustrerende, men er positivt overrasket over det endelige resultat:

- Det har jo været et frygteligt langt forløb. Jeg sendte min ansøgning i januar 2014 og fik afslag, men flere havde søgt, og sagen gik videre. Det virkede næsten som en parodi nogle gange. Hver gang der var en udvikling, håber man jo lige, der sker noget, og så ikke alligevel. Ind i mellem kunne man bare ønske sig, at det var afsluttet, og jeg kunne jo ikke søge igen, mens sagen her kørte. Jeg synes ikke, det var i orden, at det skulle tage så lang tid, men til gengæld er jeg enormt positivt overrasket og glad over resultatet. Det er en meget positiv anerkendelse, og så med tilbagevirkende kraft. Det var et langt forløb, men værd at vente på, fortæller Charlotte Thisted, som ansøgte om lønstigningen på baggrund af et nyt arbejdsområde.

- Jeg følte mig berettiget til en lønstigning på grund af det nye arbejdsområde, så det ville være ærgerligt ikke at have fået noget ud af ansøgningen.

Hvordan beder du om mere i løn? Her er rådene fra Jan Eshøj:

Det kan være svært at formulere de nye opgaver, der kan danne grundlag for en lønstigning, når man har siddet med det samme længe, men der er altid små nye opgaver og arbejdsfunktioner, der følger med et job. Og den fleksibilitet, man udviser, er også noget værd. Så det er de små ting, få dem skrevet ned, og gør opmærksom på dem, og på at de skal honoreres. For du kan være sikker på, at ledelsen ikke kommer og siger ”du skal da have en lønstigning” – heller ikke selv om de synes, at du gør et godt stykke arbejde. Og først og fremmest: Lad være med at give op – bliv ved med at holde fast i dit krav, du har ret til at forhandle din løn.

Af Katrine Raahauge Nygaard

Foto: Kim Wendt

Læs mere om ferie under Råd & Støtte.

Åbningstid: Lukket for i dag

Åbningstid: Lukket for i dag