HK.dk logo

"Det bliver et plus på CV’et, at man har viden om eller interesse for økologi og bæredygtighed"

Økologi og bæredygtighed fylder hylder og præger dit job

Bæredygtige og økologiske varer fylder mere og mere på hylderne. Men hvad betyder det for din arbejdsdag som HK-medarbejder? Skal du selv være øko-freak, for at gøre et godt stykke arbejde?

Obs. Dette tema er fra 2015. Du skal være opmærksom på, at nogle regler kan have ændret sig siden da. Kontakt din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545, hvis du har spørgsmål til emnet.

6 tips: Når bæredygtighed og økologi fylder på jobbet

Lige meget om du arbejder på kontor, i butik eller på lager inden for detailhandel, påvirker det din arbejdsdag, når din arbejdsgiver har lagt strategi for økologi og bæredygtighed. Her er 6 tips om, hvad det kræver af dig:

  1. Særlige hensyn i varehåndteringen: Økologiske varer skal ofte behandles anderledes. Der kan være særlige hensyn at tage i forhold til fx temperaturer, holdbarhed og transport. Din arbejdsgiver skal give dig nøje instrukser – følg dem.
  2. Ekstra rådgivning af kunder: Kunder forventer ekstra detailrådgivning om økologiske og bæredygtigt producerede varer. Din arbejdsgiver skal klæde dig på til jobbet med viden om de produkter, du skal sælge. Men det skader ikke, at du også selv researcher og øver dig i historiefortælling om de forskellige økologiske og/eller bæredygtige produkter og producenter.
  3. Viden om forskellen mellem økologiske og konventionelle produkter: Særligt skal du være parat til at svare på spørgsmål fra kunder om forskellen mellem økologiske/bæredygtige og konventionelle varer. Få den viden af din arbejdsgiver og research selv på emnet. Tjek fx vores miniguide her i temaet.
  4. Praktiske retningslinjer i hverdagen: Hvis din arbejdsgiver har fokus på bæredygtighed, vil der være en lang række nye retningslinjer, du skal følge i hverdagen.  Det kan dreje sig om alt fra, hvordan affaldet skal sorteres, hvor meget lys, vand og elektricitet du må bruge, og hvilke leverandører virksomheden benytter, til hvordan emballage behandles, eller hvordan transporten af varer skal planlægges. Sæt dig grundigt ind i retningslinjerne og følg dem.
  5. Ambassadør for arbejdspladsen: Fokus på bæredygtighed skal gennemsyre alle led i en virksomhed for at blive en succes, og derfor er du en meget vigtig ambassadør for din arbejdsplads. Din arbejdsgiver vil derfor uddanne dig i den bæredygtige strategi, og hvordan du kommunikerer den. Så er du altid parat til at svare på kunders spørgsmål om, hvordan I konkret arbejder med bæredygtighed i hverdagen.
  6. Personligt engagement er et plus: Din arbejdsgiver vil altid se det som et ekstra plus, hvis du har personligt engagement i jobbet. Det gælder også, når det kommer til økologi og bæredygtighed - for din passion vil skinne igennem i den måde, du behandler varerne på og rådgiver kunderne.  
Kilder: Margit Marell, HR-chef i Irma og Marlene Hyre-Dybbro, PR Chef for H&M Danmark

HK'ere: Det betyder økologi og bæredygtighed for mit job

Nedenfor kan du læse, hvordan økologi i Irma og bæredygtighed i H&M påvirker to HK'eres job.

Jonas Buch Vang Madsen, salgsassistent i Irma på Christianshavn, ansvarlig for frugt og grønt:

Hvad betyder det konkret for din hverdag, at Irma har stort fokus på økologi?

- Jeg har, lige siden jeg fik ansvaret for frugt- og grøntafdelingen i denne butik, haft som mål at køre med 100 % økologiske varer, og lige nu er jeg oppe på, at 61,8% af salget er økologisk. Jeg er selv det, jeg ville kalde en økologisk superbruger. Jeg har to børn og går meget op i at kunne give dem noget at spise, der ikke har fået sprøjtemidler, men er blevet dyrket med sol, vind og vand.
Når jeg bestiller varer hjem, har jeg også min egen rangorden at gøre det efter. Jeg går først efter danske økologiske varer, så danske konventionelle varer og udenlandske økologiske varer og til sidst udenlandske konventionelle varer.
Vores kunder går meget op i økologi, og de går også meget op i oprindelse, fordi der er andre krav til økologi i andre lande. Det tænker jeg ind, når jeg placerer varerne. Jeg prøver så vidt muligt at holde alle økologiske varer opdelt efter land. Og så lægger jeg de enkelte ikke-økologiske varer for sig. I min optik fortjener en sprøjtet agurk ikke at ligge ved siden af en økologisk agurk.
Jeg prøver også at køre tilbud på de økologiske varer, for der er selvfølgelig kunder, der synes, at det kan være for dyrt at købe økologi. Så prøver jeg at lokke dem over på det økologiske på den måde.

Hvad betyder det for dig, at du arbejder i Irma, hvor økologi er så vigtig en del af brandet?

- Jeg elsker økologi. Nu er det jo heller ikke bare Irma, men hele Coop som har startet et kæmpe initiativ for at få flere forbrugere til at købe økologisk og have et bredt udvalg af økologiske varer. Det er superfedt.

Har du taget efteruddannelse eller kurser inden for økologi?

- En portion af min viden er selvlært. Men vi får kurser med vores konsulenter i Irma tre-fire gange om året, og her har salg i økologi altid en høj prioritet. Fx har vi lige diskuteret spørgsmålet om, hvordan vi skal guide kunderne i forhold til køb af økologiske æbler fra Italien, hvor de må have kobber i vandet for at undgå skurv i æblerne. Det må man ikke herhjemme. Derfor skal vi jo tage stilling til, hvordan vi skal forholde os til det.

Katrine, Sales Advisor i H&M på Købmagergade i København

Hvad betyder det konkret for din hverdag, at der er mange bæredygtige/økologiske designs i butikken?

- Vi kan mærke en stigende interesse for bæredygtighed, når vi taler med vores kunder, hvilket er rigtig positivt. Kunderne stiller flere spørgsmål til materialerne og produktionsprocesserne, og det stiller selvfølgelig større krav til os medarbejdere. Vi skal holde os opdaterede på vores varer og de materialer, vi benytter, så vi kan svare på deres spørgsmål. Derfor arrangerer vi jævnligt små uddannelsessessioner for personalet, hvor vi i fællesskab taler om de bæredygtige materialer, vi benytter, og hvordan kunderne bedst kan passe på deres varer og dermed forlænge tøjets levetid.

Hvad betyder det for dig, at du arbejder i H&M, hvor bæredygtighed er en vigtig del af brandet?

- Det betyder rigtig meget for mig, at jeg arbejder for en virksomhed, som tager et stort ansvar og gør en positiv forskel for modebranchen generelt. Det gør mig stolt at arbejde for en virksomhed med stærke principper og ambitiøse mål inden for bæredygtighed – for det gør, at jeg kan stå 100 % inde for at arbejde for H&M.

Har du taget efteruddannelse eller kurser inden for bæredygtighed?

- Vi har flere forskellige interne kurser, som jeg har deltaget i. Jeg har blandt andet gennemført to online-kurser, som har givet mig en rigtig god forståelse for omfanget af vores bæredygtighedsarbejde og har givet mig et godt fundament til at svare på spørgsmål fra kunder. Fx kan jeg fortælle kunderne, hvilken forskel det gør, hvis de vasker og tørrer deres tøj med mere omtanke for miljøet, eller hvor mange liter vand og kemikalier vi kan skåne miljøet for, hvis vi kan genbruge en T-shirt via Garment Collecting i stedet for at producere en helt ny T-shirt af nye råmaterialer. Sådan nogle pointer er rigtig brugbare, når jeg taler med kunderne, og det er med til at sætte tingene i perspektiv, både for kunderne og mig selv.

Hvorfor er økologi og bæredygtighed hot - og hvem er med på bølgen?

Ifølge reklamemanden Flemming Møldrup, som er kreativ direktør i kommunikationsbureauet Grizzly og kendt fra ”Kender du typen?” på DR1, er der ingen tvivl om, at økologi og bæredygtighed er hot lige nu.

  • ”Vi kan se det på, hvordan det fylder i den offentlige debat, og så kan vi se det i salgsstatistikkerne. Vi bruger flere og flere penge på økologi i Danmark, fordi vi har taget stilling til, at økologi giver god mening. Det samme gælder bæredygtighed. Vi sætter mere og mere pris på bæredygtige fødevarer og går op i, om grisen er opvokset på friland og har haft det godt.”

Fordi forbrugerne vil have økologi og bæredygtighed, går detailhandlen også op i det – og derfor kommer det til at fylde i din hverdag som medarbejder.

  • ”Supermarkedskæderne eller tøjbranchen gør ikke det her for deres blå øjnes skyld. De kan se, det er den vej forbrugerne går, og så skal de følge med for at tjene penge. Virksomhederne kan godt have et ønske om at ville være med til at ændre verden, men jeg tror ikke, de gør det, hvis der ikke også er forretning i det.”

Irma og H&M forklarer her, hvorfor de har valgt at satse på økologi og bæredygtighed:

Irma: - Vi vil gerne være med til at løfte overlæggeren for sundhed og madglæde. Det handler også om at passe på vores verden, og at vi ikke må overlade noget til tilfældighederne. Vi vil være med til at påvirke forbrugerne til at træffe sunde valg og give dem gode, naturlige råvarer, der smager bedre. Vi har jo haft fokus på økologi siden 1980’erne uden måske at fortælle så meget om det. Men nu, hvor Ø-mærket fylder år, og Coop også har lanceret en samlet strategi for økologi, har vi valgt at gøre noget ekstra og har derfor nu sat mål for, at Irma i løbet af de kommende ti år vil fordoble sit salg af økologiske fødevarer, så det kommer til at udgøre 50 procent af vores samlede omsætning inden for fødevarer.  Det har vi en god mulighed for, fordi vi har et tæt samarbejde med Økologisk Landsforening og en række gode leverandører, siger Margit Marell, HR-chef i Irma.

H&M: - Som en af verdens største modevirksomheder har vi både et stort ansvar for at drive vores virksomhed på ansvarlig vis, og vi har også muligheden for at gå forrest og sætte nye standarder for vores branche. H&M Conscious er den overordnede betegnelse for alle vores projekter og initiativer inden for bæredygtighed. I løbet af årene har vores Conscious-koncept vokset sig stort og omfangsrigt, og det omfatter således hundredvis af store og små bæredygtighedsprojekter. Fra vores arbejde med bæredygtige materialer til sikring af gode arbejdsforhold og fair lønninger i produktionen, samarbejder med NGO’er og velgørenhedsorganisationer, miljøvenlig transport, vedvarende energi i vores butikker, genbrug og genanvendelse af brugt tøj, affaldssortering i vores butikker og lagre og meget mere, siger Marlene Hyre-Dybbro, PR Chef for H&M Danmark.

Hvor prioriteres tendensen?

- Eksempler på andre butikker og kæder, der har mål for økologi og/eller bæredygtig produktion:

  • Coop har lagt en strategi for at øge salget af økologiske varer.  I dag udgør salget af økologiske varer i Coops butikker - Kvickly, Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta - knap fem milliarder kroner. Ved at nedsætte priserne på økologiske varer med 200 millioner kroner om året over de næste fem år, satser man på at kunne ændre omsætningen af økologiske varer til ti milliarder.
  • Dansk Supermarked har ligesom Coop lagt overordnet strategi, der skal gælde for kædens butikker. Fx sigter de mod, at deres fiske- og skaldyrssortiment inden udgangen af 2016 udelukkende skal bestå af bæredygtige produkter.  Når det kommer til palmeolie, skal palmeolien i deres egne mærker være bæredygtig inden udgangen af 2018.
  • Netto (DS) har 10-årsjubilæum på sloganet ”Alle skal have råd til økologi” og forhandler en lang række økologiske produkter. Ifølge en 2015-undersøgelse fra Forbrugerrådet TÆNK er Netto billigst på økologiske produkter.
  • Aldi har sammen med Greenpeace netop udarbejdet en række omfattende kriterier, der definerer høje miljøkrav for tekstil- og sko-produktion for at sikre udfasningen af en række produktionsbetingede kemikalier frem mod 2020.
  • Ikea lancerede i 2012 bæredygtighedsstrategien People & Planet Positive, som har sat en række mål, der skal nås inden 2020. Fx vil Ikae selv producere den energi, som Ikeas varehuse og bygninger forbruger. Derfor er der nu installeret over 700.000 solpaneler på Ikea bygninger i hele verden, og kædens mål er at eje og drive 224 vindmøller. Strategien handler også om at få forbrugerne til at vælge produkter, der forbruger mindre energi og vand – så de fx kun sælger LED-pærer.
  • Stark udbyder nu bæredygtigt træ i alle deres 90 byggemarkeder i Danmark og på Grønland. 
  • Vero Moda (Bestseller) lancerede i februar 2014 den nye tøjlinje Green Attitude, hvor idéen er, at man kan designe lækkert tøj til en god pris, selv om der tages ekstra hensyn til bæredygtighed i produktionen. Det gælder blandt andet tøj i økologisk bomuld, materialer baseret på genbrugsfibre og jeans produceret med lavere forbrug af vand, energi og kemikalier.
  • Bestseller, Ecco, H&M, IC Companys og en lang række andre kæder er gået sammen i en international sammenslutning - Sustainable Apparel Coalition (SAC) – som er ved at udvikle en fælles international standard (Higg Indexet), der med point på et mærkat på tøjet skal angive, hvor bæredygtigt det er produceret.

Tal på trenden: Danskerne køber mere og mere økologi

At der bliver større og større behov for, at du kan rådgive kunderne om økologi, viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik. Salget af de økologiske fødevarer stiger hele tiden:

  • Salget af økologiske føde- og drikkevarer i supermarkeder og varehuse udgjorde 6,2 mia. kr. i 2014. Det er 6 % mere end i 2013.
  • Målt i mængder (tons) er salget steget med 8 %, fordi priserne i de fleste varegrupper faldt i 2014.
  • Stigningerne ses især i salget af kød, frugt og grøntsager, men der sælges fortsat mest økologisk mælk, ost og æg (35 % af den samlede omsætning).

Når det kommer til bæredygtighed, er danskerne mere forbeholdne, viser Coops forbrugeranalyser fra 2012 og 2013:

  • 5 % af danskerne køber økologisk tøj, mens 12 % overvejer at gøre det. Mere end 40 % angiver, at de ikke kunne finde på det.
  • 8 ud af 10 danskere overvejede ikke fiskens bæredygtighed, sidste gang de købte fisk til aftensmad.
  • Tre ud af fem køber varer, der er dyrket eller avlet i nærheden af, hvor de handler. De gør det for at støtte lokalsamfundet, og fordi de synes, de smager bedre. Miljø- og klimahensyn spiller en mindre rolle.

Miniguide til økologi og bæredygtighed

Lidt baggrundsviden til din rådgivning af kunderne:

  • Hvad er økologi?
    Kort fortalt er idéen bag økologi, at produktionen skal tage størst muligt hensyn til miljø og dyrevelfærd.  Dyr og planter i økologisk landsbrug skal derfor have gode leveforhold, der må ikke bruges sprøjtegift eller kunstgødning i produktionen og kun meget få tilsætningsstoffer. Varer, der er forsynet med det røde Ø-mærke, er produceret af en gård eller virksomhed, som bliver kontrolleret af de danske myndigheder. Dermed lever produktet op til de danske regler for økologi, der fx sætter grænser for alt fra foder til forarbejdning. Tjek reglerne her.
  • Hvad er forskellen på økologisk og konventionelt landbrug?
    Eksempler:
    Økologiske æg: Max 6 høns per kvadratmeter indendørs, krav om dagslys, krav om udendørs arealer, hønsene får økologisk foder og har adgang til grovfoder, gensplejset foder er forbudt.
    Buræg: Maks 12 høns per kvadratmeter indendørs, ingen krav om dagslys eller udendørs arealer, gensplejset foder er tilladt og almindeligt.
    Økologiske køer: Krav om at køerne skal på græs, alt foder skal være fra økologiske marker, maksimum 8 timers transporttid til slagtning.
    Konventionelle køer: Ingen krav om at køerne skal på græs, gensplejset foder tilladt, op til 29 timers transport til slagtning fordelt over to perioder med en times pause.
  • Hvad er bæredygtighed?
    Bæredygtighed betyder, at vi skal skabe balance mellem de ressourcer, vi udnytter, og den måde vi beskytter vores natur og miljø på. Princippet i bæredygtig produktion er derfor, at den skal slide mindst muligt på naturens ressourcer.
  • Hvornår kan man kalde en produktion for bæredygtig?
    Der findes ikke specifikke grænser for, hvornår man kan sige, at noget er bæredygtigt produceret. Men eksempler på elementer i en bæredygtig produktion kan være: Mindre brug af emballage, genbrug i materialevalg og produktion, nedsættelse af forbrug af vand og energi i produktionen, satsning på vedvarende energikilder som sol og vind i produktionen, mål om mindre CO2-udledning i produktionen og transporten.
    En række tekstilproducenter arbejder på et fælles indeks for bæredygtighed. Læs mere her
  • Du kan finde meget mere info:
    Økologisk Landsforening: okologi.dk og iloveoko.dk
    Fødevarestyrelsen
    Fødevareministeriet
    Kunstindustrimuseet

3 tip: Det bør og vil forbrugerne rådgives om

Butikker har et stort ansvar for at få forbrugerne til at købe flere økologiske og bæredygtigt producerede varer gennem blandt andet sortimentet og placeringen af varerne. Samtidig vil det være en rigtig god idé, at du som medarbejder kan rådgive kunderne til at træffe sunde og fornuftige valg. Sådan siger Camilla Udsen, seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk. Hun mener, din arbejdsgiver bør uddanne dig i de produkter, du skal sælge, men at du også selv kan tage initiativ og researche på varerne, så du kan hjælpe forbrugerne med:

  1. Detaljeret viden om de enkelte produkter. Fx: Hvordan er t-shirten produceret? Hvordan har de grise, som koteletten stammer fra, haft det? Og hvad er de blevet fodret med? Hvilke råvarer er blevet brugt i chutneyen? Og hvor længe kan den holde sig efter åbning?
  2. Forskellen mellem økologiske varer og ikke-økologiske varer. Mange forbrugere er i tvivl, om de skal vælge økologi eller ikke-økologi. Du skal kunne fortælle om de forskellige produkters egenskaber og forskellen på, hvordan de smager, virker eller er produceret. Du skal ikke oversælge det ene produkt frem for det andet. Fremlæg blot de objektive forskelle.
  3. Forklaringen på prisforskellen. Økologiske varer kan ofte være dyrere end ikke-økologiske varer. Du skal kunne forklare, baggrunden for prisforskellen, som kan ligge i fx produktionstiden, dyrevelfærden, dyrkningsmetoden eller råvarerne.
P.S: Det bør du i øvrigt vide, når du skal rådgive kunderne:
Kvinder køber i høj grad økologiske varer af hensyn til sundhed og dyrevelfærd, og derfor er det dét, de gerne vil høre noget om. Mænd vælger i højere grad økologiske produkter af hensyn til miljøet, eller fordi, de mener, at de økologiske varer er af højere kvalitet end de konventionelle, så det er på disse områder, du kan fange deres interesse.

Kilde: Coops forbrugeranalyse 2011.

Tæller det på CV'et, hvis du er øko-entusiast

Det korte svar er ja. Margit Marell, HR-chef i Irma og Marlene Hyre-Dybbro, PR Chef for H&M Danmark uddyber her:

Marlene Hyre-Dybbro: - Vi har et slogan for vores rekrutteringsarbejde, der hedder: ”We hire for attitude and train for skills.” Det betyder, at personligheden er det vigtigste, når vi skal ansætte en ny medarbejder. Hvis man har den rette indstilling, kan lide at snakke med mennesker og brænder for at yde god service, så sørger vi for god oplæring, så man er klædt bedst muligt på til jobbet. Derfor er interesse og viden inden for økologi og bæredygtighed ikke et ’must’, hvis man skal arbejde i H&M, men det er selvfølgelig noget, vi ser positivt på.

Margit Marell: Når vi skal ansætte nye medarbejdere, går vi mest efter personlighed, fordi det er det vigtigste for både os og kunderne. Men jo mere viden, du har, jo bedre. Og vi ser altid positivt på, at de, der søger job hos os, brænder for hjertesager, vi også selv har.  

Økologikursus måske på vej

  • Lige nu findes der ikke AMU-kurser eller anden form for efteruddannelse, der har fokus på økologi eller bæredygtighed.
  • Flere butiks- og supermarkedskæder holder selv kurser inden for de to emner (fx har Irma deres eget akademi, hvor uddannelse i økologi også indgår og H&M deres egne onlinekurser og Conscious-workshops) for at klæde deres medarbejdere på til at rådgive om og arbejde med bæredygtig produktion og økologiske varer. Så tjek med din arbejdsgiver, om I har den slags kurser.
  • Ifølge Nils Rasmussen, faglig sekretær i HK Handel, diskuterer man netop nu i De Faglige Udvalg, om der bør etableres uddannelse inden for økologi og bæredygtighed. Man overvejer, om emnet bør være et specialefag på erhvervsuddannelserne, et selvstændigt AMU-kursus eller en del af et AMU-kursus om produktinformation og vejledning. Det er endnu ikke afgjort, da behovet for sådanne kurser/fag først skal kortlægges.

Økologi og bæredygtighed er overskriften på dit job i fremtiden

Bliver økologi og bæredygtighed omdrejningspunktet for dit job inden for detailhandel i fremtiden? Ja, mener reklamemanden Flemming Møldrup, som er kreativ direktør i kommunikationsbureauet Grizzly og kendt fra ”Kender du typen?” på DR1. Få hans spådom her:      

  • - Supermarkederne kommer i fremtiden til at få mange, mange flere økologiske produkter og produkter fra lokale producenter, og de kommer til at sælge os vores ting på nye måder. Rema 1000 er fx allerede begyndt at sælge grøntsager og frugt på en måde, så vi kun køber det, vi har brug for. Den tendens vil fortsætte. Når selv H&M er begyndt at undersøge det her, så betyder det, at selv tøjbranchen rykker sig. Men lige præcis i den branche skal produktionskæden være på plads, før de for alvor gør noget ved det.      
  • - Flere og flere forbrugere vil have mere viden om produkterne fra medarbejderne i detailhandlen. Den anden dag faldt jeg selv i snak med slagteren i min lokale Irma, og han fortalte begejstret om nogle koteletter fra svin, der var vokset op på friland, og hvor godt svinene havde haft det. Jeg købte koteletterne, havde en oplevelse af, at de smagte meget bedre og fortæller det nu videre til andre. Historiefortællingen omkring et produkt er altså meget effektiv.      
  • - Arbejdsgiverne bør uddanne deres medarbejdere i denne historiefortælling og detailviden om de økologiske og bæredygtige produkter, men som medarbejder kan man også selv tage initiativet og virkelig gå ind i det. Man kan researche på produkterne på nettet og finde ud af, hvor de kommer fra, og hvorfor de smager, som de gør, eller er lavet, som de er. Som engageret og passioneret medarbejder kan man være med til at rykke forbrugerne, og det kan gøre jobbet endnu mere spændende.      
  • - Det bliver et plus på CV’et, at man har viden om eller interesse for økologi og bæredygtighed. Jo mere engageret man er, og jo mere man ved og forstår om det her, jo mere attraktiv er man for sin næste arbejdsplads. For dette kommer uden tvivl til at være et vigtigt konkurrenceparameter.

 


Kilder til hele temaet: Flemming Møldrup, reklamemand, livsstilsekspert fra Kender du typen, Camilla Udsen, seniorrådgiver, Forbrugerrådet TÆNK, Margit Marell, HR-chef i Irma, Marlene Hyre-Dybbro, PR Chef for H&M Danmark, Niels Rasmussen, faglig sekretær i HK Handel, Nyt fra Danmarks Statistik, 23. april 2015, danskerhverv.dk, iloveoko.dk, okologi.dk    

Læs også

Kontor, lager og butik: Bliv helt skarp på kundeservice

Skal du give high five ved kassen eller holde dig i
baggrunden? Hvad er god kundeservice fra lageret eller kontoret? Kender du de fire kundetyper og ved, hvad de efterspørger? Få tre butikskæders og en enkelt selvstændig butiks opskrift på god kundeservice her.

Kundeservice

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk