HK.dk logo

Fremtidens arbejdsmarked

Trods digitalisering- altid brug for mennesker

Er din nye kollega allerede en robot – eller er det, du arbejder med nu på vej til at blive automatiseret og digitaliseret?

Automatisering og digitalisering forandrer vores job, men kalder også på mennesker, der både kan se muligheder for at gøre tingene smartere, være hjælpsomme kollegaer – og ikke mindst: Gribe de nye muligheder.

”Kig dig omkring: Hvad kan du? Hvad kan du lide? Hvad vil du gerne have mere af? Det handler om præferencer og om kompetencer og om bevidst at sætte dem i spil i forhold til det, man gerne vil. Vi skal alle sammen blive bedre til at se vores muligheder”.
Sådan siger Louise Theil, leder af HK´s Karrieretelefon og en af dem, der hver dag rådgiver medlemmer, som ringer ind og jagter nye veje i deres arbejdsliv. 
En del af dem har ren og skær lyst til at rokere om på jobbet. Andre er kørt småsur i rutinerne. Og nogle spejder med en smule ængstelse mod en fremtid, hvor robotter, digitalisering og automatisering flytter en del af de mere rutineprægede opgaver væk fra deres bord. 

”Men prøv engang at stille dig på en tidslinje og kig så 20 år tilbage. Dengang anede vi knap nok, hvad internettet var. I dag er det en naturlig del af vores hverdag. Og sådan bliver det også med digitaliseringen. Vi har altid fundet vores strategier, og mennesker bliver ikke overflødige. Men det handler for os alle sammen om at blive bedre til at se vores muligheder”, siger Louise Theil.

Et opfindsomt væsen

Også Anne-Marie Dahl, der er fremtidsforsker i virksomheden Futuria, opfordrer til at kaste et realistisk blik på automatiseringen og på mennesket som et opfindsomt væsen, der altid har fundet nye veje at gå. Og sikkert også vil gøre det i samarbejde med en robot, der sorterer, digitaliserer og taster de mere kedelige arbejdsopgaver for os.

”Når vi taler om digitalisering, bliver robotterne ofte omtalt som fjenden, der står udenfor i mørket og bare venter på at hoppe ind og tage vores job fra os, når vi linder en smule på vinduet. Men mennesket er et kreativt og socialt væsen, og vi finder helt sikkert også ud af at samarbejde med robotterne”, siger Anne-Marie Dahl.

Både hun og Louise Theil pointerer, at det er svært at sige præcis, hvilke funktioner der løbende vil blive digitaliserede. De undersøgelser, HK´s fire sektorer har lavet sammen med arbejdsgivere på en række fagområder, peger på mange nye muligheder, som HK´s medlemmer, ifølge Louise Theil, har gode muligheder for at byde ind på.

Hjælpsomhed og den skæve vinkel

”Men det skal starte hos en selv, og derfor er grundtonen i vores rådgivning altid: Hvad er jeg god til? Hvad kan jeg blive bedre til? Hvad har jeg lyst til? Hvor og hvordan kan jeg sætte det i spil? Og hvordan tager jeg små men bevidste skridt i retning af det, jeg vil”, siger Louise Theil, der minder om, at vi ofte tager for givet, at andre ved, hvad det er vi kan. ”Det gør de ikke, så fortæl andre, hvad du kan. Stik hovedet ind hos naboen og find ud af, hvad de arbejder med der. Kig dig omkring, for jo mere man kigger, jo flere muligheder får man også øje på. Det er ikke sikkert, vi får alt, hvad vi ønsker os. Men vi har ofte mange flere muligheder for at påvirke vores job, end vi tror”. 

Også fremtidsforsker Anne-Marie Dahl peger på, at en af de stærke kompetencer altid har været en god næse for det, der rører sig. Hvad kan gøres smartere? Og hvad kræver det af mig for at få del i det?

”Jeg tror på, at vi kommer væk fra det, nogen har døbt ”paveinnovation”, altså at udviklingsafdelingen går ind i et rum og tænker dybt, og så kommer der røg ud derfra, når de har opfundet noget. Jeg tror på samarbejde på tværs af vores kompetencer, på hjælpsomhed og på den skæve vinkel”, siger Anne-Marie Dahl.

Nysgerrighed er vigtig

Både hun og Louise Theil peger på, at uddannelse også frem over vil være vigtig – men at vi nok skal væk fra at tænke på uddannelse som noget, hvor man bliver tanket fuld som ung og så får fyldt lidt på hen ad vejen med et par efteruddannelseskurser.

Anne-Marie Dahl ser uddannelse som en ”tapasmenu”, hvor man plukker af en masse små retter. Vi skal, mener hun, på samme måde indstille os på løbende at nippe til de nye kompetencer, der er brug for i et konkret projekt, mens Louise Theil peger på, at nysgerrighed er vigtig:

”Det her kræver, at den enkelte kan løfte blikket fra jobbet her og nu og udvikle sig løbende i forhold til de opgaver, der byder sig. Automatiseringen kalder på mennesker, der kan se, hvordan man kan gøre tingene smartere. Så vov pelsen, ræk fingeren op og træd ud i det nye. Kig dig tilbage og se, hvad du gjort ved tidligere udfordringer. Du ved godt, hvad du skal! Også selv om nogen af os skal ruskes lidt mere end andre!”

Nye muligheder for meningsfulde jobs

Med digitaliseringen forsvinder en række mere rutineprægede jobs – og nye muligheder dukker op. Louise Theil, leder af HK´s Karrieretelefon, peger blandt andet på disse muligheder:
  • Mindre tastearbejde og i stedet muligheder for at være med til at kortlægge, hvilke processer der kan understøttes digitalt. Altså mere udviklingsarbejde og mindre rutine.
  • Nye funktioner i form af fx controller-kompetencer – hvor man tjekker, at alt kører som det skal. 
  • Nye muligheder for at omsætte al den data, der spyttes ud og bruge sine analytiske evner til at bearbejde dem, sætte de mange data i systemer og aflæse, hvad de kan betyde for en virksomhed både nu og fremadrettet. 
  • Ny muligheder for at udnytte evner til at supplere de mange data med mere kvalitative data, fx i form af interviews, fokusgrupper og samtaler med brugere/medlemmer/borgere – det kan en robot heller ikke klare.
  • Nye muligheder for at skaffe sig nye kompetencer inden for fx projektledelse, kommunikation, facilitering, ledelse/selvledelse, projektmedarbejder m.m.

Læs mere om karriere

SÆT DIN KARRIERE PÅ RET KURS

Med HK’s Kompetencekompas får du styr på, hvordan dine nuværende kompetencer matcher behovet og forventningerne på arbejdsmarkedet. Og så får du anbefalinger til kurser og uddannelser, som kan hjælper dig med at få ret kurs på din karriere.

Prøv HK's Kompetencekompas

HER LIGGER DIN UDDANNELSE

Når du ved hvilken uddannelse, du gerne vil tage, så find ud af hvor den nærmeste institution ligger her.

Se kort

VI KAN OGSÅ HJÆLPE DIG

Som medlem af HK er hjælpen altid kun et klik eller et opkald væk. Både når det gælder karriereudvikling, løn og fx kontrakter – og når det gælder gratis kurser, og masser af rabatter og fordele. Ring til os på 7011 4545, hvis vi også skal hjælpe dig.

Bliv medlem

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk