Hvad laver en fagforening?

Det betyder farven på din fagforening

Jeg har ikke råd. Og hvad laver de egentlig? Det er typiske svar fra mange unge, når de bliver spurgt, hvorfor de ikke er medlem af en traditionel, ’rød’ fagforening. Men hvis nok i stedet vælger en ’gul’ fagforening, kan det betyde, at mange danskere vil få mindre i løn, forklarer forsker.

Gul eller rød? Det betyder nok ikke så meget, når det gælder ungens flyverdragt, naboens bil eller farven på din cykel. Men det gør det, når du vælger fagforening. De såkaldt røde fagforeninger – som fx HK og 3F – er de traditionelle. Det er dem, der sidder med ved bordet og forhandler overenskomster sammen med arbejdsgiverne, uden at politikere eller lovgivning er indblandet. Det vender vi tilbage til. De såkaldt gule fagforeninger – som fx Krifa og Det Faglige Hus – forhandler sjældent noget – og når de gør det, gælder aftalerne ikke for ret mange.

Oprør

De røde og de gule har altid været pænt uenige om, hvad der sikrer de bedste løn- og arbejdsvilkår. Men det er først i midten af 1990’erne, at de gule for alvor slår igennem herhjemme. De røde har til gengæld været aktive og søgt indflydelse siden 1870-1880. Det var dengang, konerne gik hjemme og mændene gik på arbejde fra kl. 6-19 hver dag – til en virkelig dårlig løn og helt uden rettigheder.

Så de gjorde oprør. De mødtes i smug, drak øl, festede, sloges med politiet – og besluttede at organisere sig. Nogle år senere var der så mange fagforeninger i hele landet, at de havde behov for en samlende organisation. Så i 1898 blev LO grundlagt og gav arbejdere og fagforeninger én, stærk, samlet stemme, når der skulle forhandles med arbejdsgiverne. De havde nemlig allerede organiseret sig i Dansk Arbejdsgiverforening (DA) et par år forinden.

Still going strong

Det er stadig, her ca. 120 år senere, LO og arbejdsgiverorganisationerne, der mødes og forhandler løn og arbejdsvilkår – som nu gælder for godt 1 million medlemmer af traditionelle fagforeninger og alle andre, der arbejder inden for de områder, som overenskomsterne dækker. Der er nemlig bred, dansk enighed om, at de to parter – arbejdsgiverne og lønmodtagerne – ved mest om, hvordan arbejdsmarkedet fungerer. Det er kernen i det, der kaldes den danske model. At organisationerne selv forhandler løn, arbejdsvilkår og overenskomster.

Derfor findes der fx ingen love, som sikrer fuld løn under barsel, pensionsopsparing eller overarbejdsbetaling. Politikerne blander sig nemlig ikke i forhandlingerne. Til gengæld tager de ofte DA og LO med på råd og sender lovforslag, der har betydning for arbejdsmarkedet, til høring hos dem. De gule fagforeninger bliver ikke hørt eller taget med på råd. Og de bliver heller ikke inviteret, når den siddende regering inviterer til trepartsforhandlinger – der hvor DA, LO, relevante ministre og politikere mødes for at diskutere fælles udfordringer på arbejdsmarkedet.
hk

Udfordring – og konsekvens

Men den danske model og trepartsforhandlingerne, som begge har stor indflydelse på hele samfundet, og som har gavnet millioner af lønmodtagere gennem tiderne, kan blive sat under pres. Det sker, hvis tilstrækkelig mange unge fravælger de traditionelle, røde fagforeninger – som tendensen er i disse år.

Vi har talt med adjunkt Christian Lyhne Ibsen fra FAOS – Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og organisations-studier på Københavns Universitet, som siger:

»Vi ved ikke præcis, hvorfor de traditionelle fagforbund – som HK og 3F – bliver valgt fra. Men en vigtig grund er nok, at mange unge i dag ikke ved så meget om overenskomster. De ved ikke, at det er de traditionelle fagforeninger, der bl.a. sørger for, at de unge får en løn så høj, som de gør.« Eller 6. ferieuge, fuld løn under barsel og ret til efteruddannelse.

Christian Lyhne Ibsen forsætter:

Hvis nok unge fravælger de traditionelle fagforeninger, vil det få konsekvenser for det bestående system. Det kan i sidste ende betyde, at mange lønmodtagere – særligt ufaglærte eller personer med kort uddannelse – får mindre i løn.

Fa(rv)en til forskel

Rød eller gul? Valget af farve på en fagforening har altså langt større betydning for rettigheder og løn, ferie/fridage, barsel og sikkerhed på jobbet, end mange måske forestiller sig. Og faktum er, at et fravalg af de røde vil ændre vores samfund og vores løn – bl.a. fordi den mindsteløn, vi har i dag, ikke er fastsat ved lov, men forhandlet hjem af de traditionelle fagforeninger i overenskomster. Det samme gælder fx arbejdsugen på 37 timer, overtidsbetaling, 6. ferieuge og ret til fuld løn under barsel.

Noget så ol’school som fællesskab, solidaritet og fælles fodslag har i hvert fald ført til løn- og arbejdsvilkår, som de fleste i verden er grønne af misundelse over. Eller røde, nok nærmere.

Her kan du se nogle af de væsentligste aftaler, der er indgået:

• Minimumsløn
  • Pensionsopsparing gennem overenskomst
  • 37-timers arbejdsuge
  • Overarbejdsbetaling på 50-100 %
  • 1-2 barns sygedag
  • 6. ferieuge eller 5 ferie/fridage (dansk lov om 5 ugers ferie)
  • Ret til seniordage eller nedsat tid, afhængig af overenskomst
  • Ret til betalt uddannelse i arbejdstiden
  • 2 omsorgsdage pr. barn u/7 år for offentligt ansatte
  • Bl.a. fuld løn under graviditets- og barselsorlov

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK