Indledning og kontrolarbejdets rammer
Gennem de seneste år har hovedparten af de danske kommuner oprettet særlige kontrolenheder til at kontrollere, at udbetalingen af sociale ydelser sker på det rette grundlag. Dette kontrolarbejde er præget af stor kompleksitet, og det stiller stadigt større krav til de kommunale
kontrolmedarbejderes kompetencer og analytiske evner.
For at ruste de kommunale kontrolmedarbejdere til den fremtidige kontrolopgave har Fremfærd Borger igangsat et projekt i samarbejde med HK Kommunal og KL med titlen: Afdækning af kompetencebehov og udvikling af kompetencegivende uddannelse for kommunernes
kontrolmedarbejdere.
På den baggrund er denne kompetenceprofil for kontrolmedarbejdere udformet, som den enkelte kontrolmedarbejder kan brug fx i forbindelse med MUS og arbejdspladsen kan anvende beskrivelsen til rekruttering.
Kompetenceprofilen skal fungere som udgangspunkt for afdækning eller udvikling af et eller
flere kompetencegivende uddannelsestilbud.
Kontrolarbejdet foregår i et bredt og komplekst interessentlandskab, og kontrolmedarbejderne
skal samarbejde tæt med mange interne og eksterne interessenter.
Internt i kommunen samarbejder kontrolmedarbejderne især tæt med en række fagforvaltninger
samt eksempelvis Borgerservice og Folkeregisteret. Der samarbejdes fx med medarbejdere,
som modtager ansøgninger, kontrollerer dem, samt visiterer ydelser (kontroltrin 1), og
foretager løbende opfølgning (kontroltrin 2).
Eksternt skal kontrolmedarbejderne samarbejde med en lang række offentlige myndigheder
og private virksomheder som fx SKAT, Politiet, banker, boligselskaber mm. Nedenfor ses et
overblik over de interessenter, der indgår i kontrolmedarbejdernes interessentlandskab.