MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Så skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
LEDELSE
Her finder du omtaler af bøger, som er relevante for dig som leder.
Mandag Morgen har sammen med en række kommuner, uddannelsesinstitutioner og organisationer undersøgt, hvad der skal til for at være leder i velfærdssamfundet af i dag og i morgen.
Rapporten ’Leder på kanten – nye lederroller’ er resultatet af projektet Ny velfærd, ny ledelse (Linket virker ikke pr. 24. maj 2017).
New Public Management rækker ikke – det er andre lederroller, der gør forskellen. De nye lederroller er: Udforsker, Initiativdyrker, Meningsskaber, Netværkssmed og Effektjager. Konkrete fortællinger om ledere gør de nye roller mere levende og forståelige. Rapporten giver også inspiration til, hvordan man lokalt kan arbejde med de nye lederroller. Rapporten fortæller os, at et større samarbejde på tværs af lederne i institutionen giver mening. Dyk ned i de nye ledelsesroller og bliv klogere på ledelse.
Ny bog om ja-kultur, lykke og produktivitet.
Når vi er glade, er vi den bedste udgave af os selv, siger den tidligere tv-vært Mikael Kamber, der har skrevet denne bog om tillidsbaseret ledelse.
Vi er mest effektive, fokuserede, kreative og loyale, når vi er glade. Og hvordan bliver man så glad?
Ved at få beslutningskompetence – altså frihed under ansvar. Til at yde en god service fx. Eller løse opgaven på den bedste måde.
Målgruppen er ledere, der vil have motiverede medarbejdere. Rådene handler om tillid, mening i arbejdet og modet til at sige ’ja!’ Nogle gange er det også godt at sige klart nej, fordi man så kan fokusere fuldt ud på det, man har sagt ja til.
Det eneste, der ikke duer, er et nølende ’måske’. At trække ting i langdrag dræner energien og æder arbejdsglæden. Pointerne illustreres af historier om succesrige virksomheder, som praktiserer den ledelsesstil, Kamber slår til lyd for.
Michael Kamper
Gyldendal Business 2013
175 sider
300 kroner
Få hjælp til at takle din nye rolle som leder med dette overskuelige hæfte.
I korte og overskuelige temaer giver hæftet en introduktion til de faldgruber, man som ny leder let kan falde i. Der bliver fokuseret meget på, at lederen skal lære sin nye funktion at kende: Uddelegering, kommunikation på en god måde og at vide, at det er via medarbejderne, at arbejdspladsen løftes.
Kapiteloverskrifterne tager udgangspunkt i det, man konkret skal gøre, og hvert emne beskriver relativt detaljeret (på den korte plads der nu er til rådighed) via eksempler, hvordan det føres ud i praksis.
En del kapitler vil være irrelevante for den nye leder, da man måske ikke fra dag ét forventes at udforme de helt store strategiplaner og gennemføre alvorlige beslutningsprocesser. Men hæftet giver basisviden, som er værd at kende som ny leder, og er en nem og hurtig måde at blive introduceret til ledelsesfunktionen på.
Forlaget udgiver yderligere hæfter inden for job, karriere og erhverv. En del hæfter har temaer, der henvender sig til ledere. Hæfterne ’Projektstyring i praksis’, ’Medarbejderudviklingssamtalen’ og ’Motivér til succes kan også anbefales til lederen, da det er temaer som de fleste får brug for at kende indgående i dagligdagen.
Leder - ny i jobbet
Morey Stettner
Forlaget Libiris 2007
80 sider
69 Kroner
Hovedpointen i denne bog er, at tillid kan betale sig. Ikke mindst i den offentlige sektor.
Forfatterne argumenterer for at supplere ledelsesparadigmet New Public Management – baseret på regler, kontrakter og kontrol – med tillidsbaseret ledelse og social kapital.
Første del er teoretisk, anden del består af ni inspirerende fortællinger fra primært statslige organisationer.
Eksemplerne illustrerer det brede spektrum af udfordringer, hvor tillidsbaseret ledelse har vist sig virksom: Arbejdstilsynets medarbejdere var utilfredse i forbindelse med en stor omstrukturering; Udenrigsministeriet skulle spare og begrænse sit bureaukrati; sagsbehandlingen i Klima- Energi- og Bygningsministeriet var ineffektiv; Skat havde en rigid kontrolkultur; Økonomistyrelsen savnede efter en fusion en fælles fortælling – og Styrelsen for Forskning og Innovation stod foran en stor fyringsrunde.
Tillid på bundlinjen
Niels Thygesen og No Emil Sjöberg Kampmann
Gyldendal Publi 270 sider, Illustreret
300 Kroner
Forfatteren har en mission: De danske arbejdspladser skal lege mere – og ikke kun ved festlige lejligheder.
Bogen kan inspirere ledere, konsulenter, undervisere og andre legeglade personer til at få mere leg ind i hverdagen. Vi hører om, hvordan legen er integreret i to organisationer – LEGO og SocialtUdviklingscenter.
Forfatteren strør med let hånd gode og læringsrige anekdoter om, hvilken forskel legen kan gøre i hverdagen. Missionen er ikke fuldført ved en lille ’mellemrumsleg’ i ny og næ. Der skal mere til. Legen skal integreres både i processer og i hverdagen.
Det er ikke let, men resultaterne i form af forøget kreativitet, innovation og arbejdsglæde opvejer anstrengelserne. Som bonus har bogen praktiske eksempler på leg – lige til at plukke fra.
Den legende organisation
Ann Charlotte Thorsted
L&R Business
232 sider
299 kroner
Kender du det at have kæmpet og slidt i lang tid for at nå et mål, men da det hele lykkedes, og det var tid til at lade champagnepropperne springe, var du så træt, at du slet ikke kunne nyde det?
I bogen ’Fra overlevelse til overskud’ lærer Henrik Krogh dig teknikker og trivselsstrategier, der giver dig mere overskud, viden om trivselsstofferne i hjernen, og hvordan vi skaber plads til trætheden, så man kan hvile ud og sætte ny energi ind på kontoen.Blandt andet anbefaler han teknikker og strategier fra Samuraierne som metode til at få skabt trivsel i hverdagen.
Du lærer også to af de grundlæggende teknikker til at holde kroppen fuld af god energi ved ’Kung fu-åndedræt’ og ’Kung fu-gab’.
Henrik Krog kommer også ind på:
Lederskab på distancen af Anne Birgitte Lindholm er et helstøbt værk om den svære kunst at lede på distancen. Forfatterens baggrund som ingeniør og hendes musikalitet fornemmes tydeligt i teksten. Ingeniøren ses i den gennemførte struktur, de mange figurer og beskrevne teorier. Musikaliteten genfindes i formuleringerne, som gør bogen levende og let at komme igennem.
Bogen åbner øjnene for de mekanismer, der sætter i gang, når der er distance mellem leder og medarbejdere. Kommunikationen bliver mere sjælden, der opstår kulturforskelle eller en ’dem-og-os-kultur’. Vi begynder at lege gættelege, og vi gætter ofte mere negativt, end der er behov for. Der er derfor et stort potentiale for misforståelser. Hvis lederen er bevidst om ’megafoneffekten’ – at alle budskaber forstørres på distancen – kan misforståelser undgås og gode resultater opnås. Hvis du som leder vil tage højde for megafoneffekten, skal du arbejde bevidst og konsekvent med at skabe tillid i relationerne. På trods af distancen skal du udvise åbenhed og nærvær.
Først er det vigtigt, at du som distanceleder accepterer distancen som grundvilkår. Hvis du opfatter distancen som et problem, bliver den også til et problem. En ny psykologisk kontrakt skal indgås, både med dig selv og med dine medarbejdere, når du bliver distanceleder.
Bogen lægger op til refleksion – over dit lederskab, dine forventninger og overbevisninger, dine vaner og dine muligheder og alternativer. Du bliver taget en tur rundt i distancelederskabshjulet, som giver dig en 360 graders analyse af dit lederskab.
Lederskabshjulets enkelte dele bliver beskrevet struktureret i bogens kapitler, med indledning, teoretisk baggrundsviden, diskussion, eksempler fra distanceledere, øvelser og opgaver samt til sidst et resumé.
(Distance-)lederens roller er coach, forretningsanalytiker, barrierebryder, facilitator, resultatkatalysator og levende eksempel. Lederen er kulturbærer, hvis ord og handlinger har stor effekt på medarbejderne.
Der hentes inspiration i mange forskellige teorier. Om motivation og behov (Maslov og Herzberg), om situationsbestemt ledelse, om tilstandspyramiden, persontyper (JTI og MBTI), Joharis vindue og konflikttrappen. Teorierne er præsenteret så de fremtræder tilgængelige, overskuelige og lægger op til refleksion. Nye begreber bliver præsenteret, fx ’megafon-effekten’ og ’feedback burgeren’, som jeg selv har lyst til at sætte tænderne i.
I bogen bliver vigtige fokusområder for (distance-)lederen præsenteret: Positivt lederskab, kommunikation, aktiv lytning, motivation, coachende lederstil og feedback.
Som distanceleder bliver du nødt til at favne de nye kommunikationsmedier som videomøder, chat-rum, sociale medier. Men kommunikationsmedierne skal bruges reflekteret og efter formål.
Lederen tager hånd om udvikling og præstation i teamet ved hjælp af 5R (Rammer, Retning, Regler, Roller og Relationer), konflikthåndtering, viden om teamets udviklingsfaser (Forming, Storming, Norming og Performing) og situationsbestemt ledelse i forhold til disse faser.
Anne Birgitte Lindholm kaster lys på lederens leveregler og vaner, og opfordrer til, at lederen er bevidst om vaner og adfærd. Hun foregøgler ikke, at distanceledelse er nemt, men til gengæld giver den gode kompetencer til at lede fremtidens decentrale netværksorganisation, med en ny generation Z som medarbejdere.
Bogen er skrevet til distanceledere, men alle slags ledere kan blive klogere af at læse den.
Mere info om bogen kan findes på www.lederskabpaadistancen.dk (link ikke længere tilgængeligt pr. den 6. januar 2020).
Måske har du hørt om den og er interesseret i at vide, hvad den går ud på. Men måske er de 484 sider i ophavsmanden Otto Scharmers eget værk, Teori U, for meget af det gode?
Så er denne introduktion en mulighed for både at forstå teoriens centrale begreber og se, hvordan de kan bruges i en organisation. Eller livet generelt. For Teori U er på mange måder oppe i tiden og et opgør med den vanlige tendens til at angribe fremtiden på baggrund af erfaringer gjort i fortiden. Det øger nemlig risikoen for, at de samme fejl bliver gjort igen. Scharmer kalder det at downloade: Når vi ikke tænker over, hvordan vi tænker. I stedet skal vi se det åbenlyse, åbne sindet og mærke hjertet – så har vi grundlaget for at ville og skabe forandring. Bogen rummer også øvelser og spørgsmål, der kan guide dig og din gruppe undervejs i processen.
Introduktion til teori U
Hildebrandt, Stubberup, Nielsen og Chone
Gyldendal 2012
158 sider
200 Kroner
Er du klar til en helt ny ledelsesforståelse, hvor du integrerer dine medarbejdere i organisationens strategiske arbejde?
Så læs bogen om frisættende ledelse!
Her gøres op med den traditionelle forståelse af lederen som adskilt fra medarbejderne. Bogen opfordrer til en ny ledelsespraksis, hvor medarbejderne ikke blot er involveret, men integreret i ledelsesprocesserne.
Forfatterne giver gode bud på metoder, så både ledelse og medarbejdere kan vænne sig til nye roller og positioner.
Din fornemste opgave som frisættende leder er at invitere medarbejderne til samtaler, undersøgelser og refleksioner over arbejdets kerne.
Dermed kan viden, tanker, erfaringer og idéer flyde begge veje, og ledelsesarbejdet bliver mindre ensomt.
Resultatet er en organisation med større ledelseskraft, trivsel og energi.
Frisættende ledelse
Mads Ole Dall m.fl.
Frydenlund 2011
204 sider
249 kroner
Sådan finder du ind til kerneopgaven: at yde borgerne den bedste service.
Forløs forskelskraften! Sådan lyder en af de 10 ledetråde, som denne bogs forfatter lægger ud til offentlige ledere. Med udgangspunkt i egne erfaringer, blandt andet som svømmehalsleder i Aarhus Kommune, forklarer han med eksempler og metaforer, hvordan man som leder finder ind til kerneopgaven: at yde borgerne den bedste service. Forskelskraft forklarer han som styrken ved, at medarbejdere har forskellige kompetencer og personligheder. Og at arbejdspladsen bevidst og aktivt bruger forskellighederne i hverdagen. Forfatterens budskab er, at offentlig service skal være en personlig oplevelse for borgeren frem for en standardiseret ydelse. Det vigtigste er derfor ikke antallet af hænder, mener han, men hvordan de bliver brugt, og hvilke hoveder der er bag dem.
Hvad leder du efter? - Find dig selv som leder i det offentlige
Anders Seneca
People's Press
150 Sider
250 Kroner
Et ’touchpoint’ er, når to eller flere personer mødes for at tage sig af en sag og få noget fra hånden. Hverdagens afbrydelser er et vilkår – og du kan vende dem fra irriterende forstyrrelser til strategiske ledelsesøjeblikke. Lederen skal i sine små og store møder med sine medarbejdere være blød og benhård på samme tid. Blød ved mennesket og benhård på sagen.
Douglas Conant og Mette Nørgaard har sammen skrevet bogen ’TouchPoints’, som er en praktisk guide til ledere om, hvordan hvert sekund med medarbejderne og kollegerne kan bruges til at opnå gode resultater i fællesskab. Conant og Nørgaard opstiller tre forudsætninger for at kunne bruge touchpoints strategisk. Det kræver hoved, hjerte og hænder. Hovedet symboliserer din egen ledelsesmodel. Og det er ikke nok at adoptere en model fra den sidste nye trendy bog om ledelse. Det skal være din egenledelsesmodel. Hjertet symboliserer refleksionen over ledelse – som skal udfoldes konstant. Hænderne er dine kompetencer, som løbende skal trænes.
Ledelsesværktøjet består af treenigheden: Lyt – indkreds – frem. Du skal som leder lytte for at forstå situationen. Du skal indkredse problemstillingen og skære den til. Og du skal bringe samtalen eller opgaven et skridt videre. ’TouchPoints’ indeholder et væld af eksempler, der viser værdien af reflekteret og inddragende lederskab. Det er en brugbar bog for lederen, der vil udvikle sig – men også for dig, der ønsker at udvise lederskab i dine små og store møder på arbejdspladsen, i foreninger og blandt venner og familie.
Touchpoint - Tænk ledelse i selv det mindste øjeblik
Douglas Conant og Mette Nørgaard
Gyldendal Business 2011
170 sider
300 kroner
Ledelse: Bølgen af positivt fokus på menneskers udvikling i form af teknikker som mindfulness og coaching er efterhånden kendt og brugt på mange arbejdspladser.
Bogen sætter denne trend i relation til psykologiforskningen siden anden verdenskrig. Positiv psykologi er nemlig ikke et nyt fænomen. Ofte bliver den tolket som en tilgang, der ikke tillader negativitet.
Det er dog ikke tilfældet. Denne skal bare ikke dominere. Bogen fortæller dig, hvordan du som leder kan ’træne din optimismemuskel’. Blive mere autentisk. Og blive bedre til at føre værdsættende samtaler med dine medarbejdere.
Med det formål at fremme trivslen på arbejdspladsen og alt, hvad den fører med sig.
Indholdet er krydret med refleksionsøvelser, som du kan bruge selv og sammen med dine medarbejdere. Der er også redskaber, du kan bruge direkte eller som inspiration, hvis du fx vil kortlægge, hvad der bringer individer og grupper i flow. Velegnet til at indtænke i MUS. Bogen er skrevet til faget Positiv psykologi i organisationen på akademiuddannelsen i ledelse.
SUNDHEDSLEDELSE - De fleste sundhedsprojekter går i vasken. Ofte er det de sundeste medarbejdere, der tager et sundhedstjek og benytter arbejdspladsens fitnessrum.
Mens de overvægtige ikke orker det, og de mest stressede ikke har tid til at deltage i meditation i arbejdstiden. Nok er hæve-sænke-borde udbredte, men hvor mange bruger dem faktisk? Sundhed på arbejdspladsen er imidlertid – på trods af alle de kuldsejlede forsøg med siddebolde, pausegymnastik og kagefri hygge – stadig en vision for mange ledere og medarbejdere.
Fordi frihed fra kontorsmerter og livsstilssygdomme giver trivsel og arbejdsglæde – og produktivitet. De fire forfattere til denne bog taler for at skrotte enkeltstående sundhedstiltag og i stedet satse på strategisk sundhed: Ledelse og medarbejdere arbejder systematisk og målrettet med at integrere sundhed i organisationen og arbejdsdagen. Det handler ikke blot om kalorier, fitnessmaskiner og stresscoaches.
Men om kultur, vaner, motivation, rammer, barrierer, stigmatisering, ledelse, inddragelse, etik, integritet og tillid. Bogen rummer teori, tips og cases.
Så er du velkommen til at kontakte os på redaktionen i HK Stat.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID