Erhvervsuddannelserne skal tiltrække flere elever end i dag med de nødvendige kompetencer til at gennemføre en erhvervsuddannelse, hvis uddannelserne skal bidrage til at dække det samlede behov for faglært arbejdskraft.
MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Så skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
03. april 2014 | HK Stat
Erhvervsuddannelserne skal tiltrække flere elever end i dag med de nødvendige kompetencer til at gennemføre en erhvervsuddannelse, hvis uddannelserne skal bidrage til at dække det samlede behov for faglært arbejdskraft.
En analyse af den administrative faglighed i fremtiden vurderer, at enten bliver HK’ernes arbejde overtaget af akademikere, uanset om arbejdsopgaverne forudsætter en lang videregående uddannelse, eller også varetager HK’erne mere komplekse arbejdsfunktioner, hvilket forudsætter et kompetencemæssigt løft især gennem nye videregående uddannelser.
Danmark har brug for dygtige og højt specialiserede faglærte, der har praksiskendskab, er nysgerrige og selv udvikler deres fag og faglighed. Fremtidens HK'ere i staten nøjes ikke med at sikre driften, men udvikler opgaver og fremmer innovation og nytænkning. Det stiller krav til uddannelsesinstitutionerne, arbejdsgiver og HK'erne selv om løbende udvikling af de statsansatte HK'eres faglige kompetencer både i forhold til grunduddannelse (vejen ind i faget) og efter- og videreuddannelse.
For hovedparten af HK Stats medlemmer har den uddannelsesmæssige vej ind i faget været en erhvervsuddannelse (EUD) taget i forlængelse af folkeskolen. For at sikre et højere niveau samt en større gennemførselsprocent skal adgangskravene skærpes til både de merkantile erhvervsuddannelser og de gymnasiale uddannelser (STX, HHX og HTX). Adgangskrav i form af krav til karakterer i folkeskolens fag kan ikke stå alene. Der bør desuden ses på praktisk betonede prøver, optagelsessamtaler, forkurser og introduktionsforløb. Sådanne supplerende krav skal sikre en højere kvalitet i ungdomsuddannelserne og bidrage til at gøre de unge mere bevidste om deres valg, det vil sige gøre dem uddannelsesparate (og ikke blot uddannelsesegnede).
Uddannelsesvejledningen
af de unge skal styrkes, så både de
unge, deres forældre og vejlederne sikres et bredt indblik i uddannelses- og
beskæftigelsesmuligheder.
Det skal være attraktivt og udfordrende at tage en erhvervsuddannelse,
og alle elever, der vælger EUD-vejen, skal udfordres.
Det er afgørende, at det faglige indhold af en merkantil EUD
højnes, så en kontoruddannelse ikke bliver en blindgyde, men giver
studiekompetence på mindst lige fod med en studentereksamen.
Flere og flere tager en studentereksamen på vejen til en
kontor- it- eller laborantuddannelse. Det er uddannelsesmæssigt dyrt og er med
til at forsinke de unges vej mod arbejdsmarkedet, når vi uddanner på samme
niveau. Løsningen er at skabe et mere fleksibelt uddannelsessystem, hvor den
unge kan bygge videre på allerede gennemførte uddannelser (og dele heraf) og
ikke at bebrejde den unges uddannelsesvalg.
I takt med denne udvikling får professionshøjskoler og
erhvervsakademier stadig større betydning som udbydere af nye (grund)uddannelser.
Et eksempel er professionsbacheloren i offentlig administration (PBOA). Disse bacheloruddannelsernes styrke er, at de
i modsætning til akademiske universitetsuddannelser er vekseluddannelser, der kombinerer en solid praksiserfaring med teori
på et højt niveau. Professionsbachelorerne udfylder således en ny rolle mellem
erhvervsuddannede og akademikere.
HK Stat finder det både rigtigt og vigtigt, at der uddannelsesmæssigt er flere ligeværdige veje til ansættelse som HK’er i staten. Der er fortsat flest HK’ere i staten, der som grunduddannelse har en kontoruddannelse (EUD) eventuelt suppleret med en kort videregående uddannelse (KVU), (fx akademiuddannelsen i offentlig forvaltning og administration, tidligere Statonom). Men behovet for HK’ere med en diplom- eller en professionsbachelor stiger og forventes at stige yderligere i fremtiden.
Hver femte statsansatte HK’er har ifølge de officielle statistikker en videregående uddannelse – fortrinsvist i form af en kort videregående uddannelse (KVU). En del af de statslige HK’ere er således relativt veluddannede, men der er stadigvæk samlet set et massivt efterslæb i forhold til de kompetencekrav, der forventes i fremtiden.
En
årsag er, at uddannelsessystemet bygger på den præmis, at man tager hele sin
uddannelse i ungdomsårene. Efter- og videreuddannelse er den bro, der skal
hjælpe dem med de korteste uddannelser hen over uddannelseskløften og dermed sikre
HK-jobs og give alle bedre karrieremuligheder. Fremskrivninger
viser, at der i fremtiden kommer til at mangle såvel faglært arbejdskraft som personer
med videregående uddannelser, heraf flest med korte eller mellemlange videregående
uddannelser. Derfor er der brug for det, vi kalder for det dobbelte uddannelsesløft.
To ud af tre medlemmer af HK Stat har inden for to år været på uddannelse eller
kursus, men af vidt forskellig karakter lige fra diplomuddannelser til kurser
på en eller to dage. Der er klart flest, der uddanner sig i bredden ved at
tilegne sig nye kompetencer på samme niveau som hidtil. Alt for få erhvervsuddannede uddanner sig på videregående
niveau – enten umiddelbart efter endt uddannelse eller senere i livet. Ser
vi på, hvor mange erhvervsuddannede, der tager moduler på en ordinær
videregående uddannelse, er det forsvindende få.
En anden del af problemstillingen er, at adgangsvejene er for snørklede, og udbuddet af uddannelser på KVU- og MVU-niveau, der skaber en direkte
progression, er for smalt. Dog har laborantuddannelsen
i flere år har haft en professionsbachelor og en tilsvarende diplomuddannelse som
videre- og efteruddannelsesmulighed. Men også her kunne søgningen være større.
Kompetenceudvikling
er en gensidig forpligtelse blandt arbejdsgivere og arbejdstagere, der skal
foregå strategisk og systematisk. Der skal være frihed til at den
enkelte kan dygtiggøre sig og udvikle sig personligt. HK Stat er opmærksom på,
at vi som fagforening spiller en vigtig rolle i forhold til at motivere vores
medlemmer. Bedre muligheder for efter- og videreuddannelse handler ikke kun om
rammevilkår og arbejdsgivernes forpligtelser. Livslang læring er også den
enkeltes ansvar. I HK Stat tror vi på, at udbyttet af uddannelse er størst, når
den enkelte er motiveret og har kendskab til alle relevante muligheder.
I dette arbejde har
TR har sammen med HK-klubben en vigtig opgave i at sikre, at
kompetenceudvikling kædes sammen med drøftelser om arbejdspladsens strategiske
udvikling såvel som lønudviklingen. De muligheder, som overenskomsten giver for
blandt andet at iværksætte individuelle udviklingsplaner,
skal udnyttes. Arbejdet med kompetenceudvikling skal bidrage til at udvikle
stærke faglige og sociale fællesskaber på arbejdspladserne og er et vigtigt
element i den organiserende fagforening.
HK Stat –
forbundssektor og afdelinger – skal understøtte tillidsrepræsentanternes
arbejde med kompetenceudvikling ved at stille de nødvendige værktøjer og
uddannelse til rådighed. Et vigtigt element er, at HK’ere får anerkendt deres
realkompetencer, også selvom de ikke har taget en (fuld) formel uddannelse. HK Stat skal understøtte vores
repræsentanter i skolebestyrelser, uddannelsesudvalg m.v. og sikre dialog og
koordinering af indsatsen, så vi trækker i samme retning. På områder, hvor der
i dag er begrænsede muligheder for efter- og videreuddannelse, skal der
udvikles relevante uddannelsestilbud. Det gælder blandt andet medlemmer, der
allerede har en videregående uddannelse, og ledere.
Fremtidens HK’er i staten vil blive mødt med stigende krav om effektivitet og kvalitet i opgaveløsningen samt besiddelse af tværfaglige kompetencer. HK’erne løser problemer, udviser forståelse for hele organisationen og indgår kompetent i projekter som koordinator og brobygger. Disse kompetencer vil blive opfattet som tillæg til de mere fagspecifikke faglige kompetencer, der knytter sig til den enkeltes jobfunktion.
HK Stat skal være proaktiv og medvirke til, at nye tilbud om uddannelse og kompetenceudvikling er til rådighed for alle HK Stats medlemmer uanset uddannelsesmæssig baggrund, funktion, arbejdsplads og bopæl. HK Stat skal være opsøgende og pege på nye funktioner og roller, der bedst kan varetages af HK’ere, og handle for at sikre, at der på nye felter er relevante uddannelsesmuligheder. HK Stat skal målrettet arbejde for at synliggøre HK’ernes faglige stolthed og begejstring og vise, at vi er fagligt kompetente til at varetage de mangeartede opgaver og funktioner i staten.
HK Stats vision er, at HK’erne er attraktive medarbejdere, som ikke blot drifter, men også innoverer serviceopgaver i staten. Derfor skal de rette faglige kompetencer være til stede baseret på gode grunduddannelser og massiv efter- og videreuddannelse for alle. En omfattende og målrettet indsats fra HK Stat skal sikre, at medlemmerne er veluddannede og parate til morgendagens udfordringer. Uddannelse er vejen frem – ikke blot til et job, men også til et spændende, indholdsrigt og udviklende arbejdsliv.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID