MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Hvis du prøver at logge ind med en Apple enhed, skal du først prøve at rydde din historik. Sådan gør du:
Gå ind i Indstillinger
Vælg Safari
Ryd historik – webstedsdata
Hvis det ikke hjælper, skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
Medlemmer inden for fagområdet rådgivning, vejledning og sagsbehandling arbejder med fx sagsbehandling, rådgivning, fortolkning af lovgivning, udbetaling af dagpenge mv. ofte i faglige organisationer og A-kasser. Ca. 6 % af HK Privats medlemmer arbejder inden for rådgivning, vejledning og sagsbehandling.
HK’ernes job og opgaver inden for fagområdet rådgivning, vejledning og sagsbehandling gennemgår en rivende udvikling. Teknologi og digitalisering præger allerede opgaverne mange steder, men mange klassiske sagsbehandlingssystemer har store og oplagte potentialer for digitalisering og automatisering. Medlemmerne klarer allerede flere og flere henvendelser og indtastninger via selvbetjeningsløsninger, og det frigiver tid og ressourcer til mere komplekse opgaver.
Datahåndtering og viden om ny teknologi er en afgørende disciplin at mestre inden for dette fagområde. Derudover er der et stort kontrolperspektiv, da man administrerer lovgivning. Stærke kommunikative kompetencer er også vigtige for at sikre, at medlemmerne har forstået regelgrundlaget, da de i højere grad selv har ansvaret for at leve op til reglerne og udføre en del af processerne via digitale selvbetjeningsløsninger.
Der er en tendens til, at man har adgang til langt mere viden om lovgivning, regler, retningslinjer mv. end tidligere, og at det er helt almindeligt, at medlemmet har opsøgt viden på egen hånd. Som ansat inden for dette fagområde er det derfor ekstra vigtigt, at man er rustet til at stå på mål for beslutningerne og kan forklare og formidle, hvorfor en given beslutning er truffet.
Beskrivelse af jobprofilen
Den specialisererede faglige sagsbehandler er ekspert inden for ét eller få områder af lovgivningen og er den, der oversætter og rådgiver i den del af lovgivningen til generalisten og den motiverende sagsbehandler. Man ser ofte, at specialisterne er ansat på hovedkontorerne, og generalisterne sidder i lokalafdelingerne.
Den specialiserede faglige sagsbehandler oversætter lovgivning og overenskomstvilkår mv. til standarder, guidelines og letforståelige retningslinjer for både kolleger og medlemmer, således begge grupper føler sig i trygge hænder og er klædt godt på med den rette viden og information. Specialisten er den, der træffer afgørelse i medlemmets sag og har rådgiveransvar for, at de afgørelser, der træffes, er de rigtige. Specialisten har typisk mest forstand på lovgivningen, men har også et godt indblik i systemet. Det kræver detaljefokus, og at man er systematisk og grundig i sit arbejde, ligesom gode formidlingsevner og forståelse for sine kollegers og medlemmernes behov er nødvendige.
Individuel anbefalet uddannelse:
AMU-kurser:
Akademiuddannelser:
Beskrivelse af jobprofilen
Den generalistiske faglige sagsbehandler har stor viden og kendskab til gældende lovgivning på området, men har ikke nødvendigvis dyb viden om specifikke områder af lovgivningen. Generalisten får rådgivning og oversættelser af den lovgivning, de har brug for, fra specialisterne, så de kan varetage en bredere portefølje af opgaver.
Generalisten er ofte ansat i en lokalafdeling i fx en fagforening eller en a-kasse med direkte medlemskontakt. Derfor skal de videreformidle de oversættelser af lovgivningen, der kommer fra specialisten, til medlemmerne både skriftligt og mundtligt. En af de primære opgaver er at besvare medlemmernes spørgsmål og vejlede og rådgive dem i deres rettigheder. Det kræver stærke kommunikative evner at være generalist, da der kan være mange følelser på spil hos medlemmet, fx i sager, hvor der har været brud på overenskomsten, eller ved ledighed.
Individuel anbefalet uddannelse:
AMU-kurser:
Akademiuddannelser:
Akademimoduler:
Diplomuddannelser:
Beskrivelse af jobprofilen
Den motiverende vejleder har primært til opgave at coache, motivere og guide medlemmer videre i fx jobsøgningen, men skal også have indblik i både lovgivning og systemerne. Der skal være fokus på den enkeltes kompetencer og potentialer, og jobvejledningen skal udvide medlemmets horisont, perspektiv og tro på egne evner. Det kræver stærke kommunikative evner, stor medmenneskelighed, indlevelsesevne og forståelse samt viden om, hvordan man skaber motivation og forandring i andre, at være den motiverende vejleder. Den motiverende vejleder skal, ¬ud over at have viden om motivation og lovgivning, også have et solidt kendskab til efteruddannelsessystemet og muligheder for at kunne vejlede medlemmer ift. efter- og videreuddannelse.
Individuel anbefalet uddannelse:
AMU-kurser:
Akademiuddannelser:
Beskrivelse af jobprofilen
Systemeksperten, ofte også kaldet forretningskonsulent, systemtester eller proceskonsulent, har trods de mange forskellige titler en klar jobprofil, som er karakteriseret ved dyb viden om systemer og processer i den pågældende fagforening, a-kasse mv. Som systemekspert har du ofte et tæt samarbejde med it-kolleger både internt og eksternt. Systemeksperten er dén, der kender systemet indgående og ved præcis, hvilke output der kommer ud afhængigt af det input, der kom ind. Systemeksperten har næse for at spotte optimerings- og effektiviseringspotentialer i systemet og er den, der fejlsøger og tester. Du er med i processen omkring udarbejdelse af alt fra midlertidige systemløsninger og forbedringer til nye funktioner i systemet. Det kræver både gode it-kompetencer og en stærk forståelse for brugerne og deres behov, ligesom indblik i lovgivningen er en fordel.
Individuel anbefalet uddannelse:
AMU-kurser:
Akademiuddannelser:
Akademimoduler:
Diplomuddannelser:
Drømmer du om at komme i gang med uddannelse? Har du ret til uddannelse? HK har lavet et overblik over, hvilke uddannelsesveje der er for dig, der arbejder med rådgivning, vejledning & sagsbehandling, og som ønsker at få ny viden, varetage nye opgaver og styrke din faglighed.
Download postkortene her:
Arbejdsmarkedsuddannelser for rådgivning, vejledning og sagsbehandling
Akademiuddannelser for rådgivning, vejledning og sagsbehandling
En stærk faglighed og opdaterede kompetencer er den bedste garanti for, at du også har job i morgen. Måske er det tid til en opdatering af dine kompetencer – eller til at få nogen nye?
Har du satset på job frem for uddannelse? Og har tilegnet dig masser af viden og kompetencer gennem arbejdslivet? Så har du en unik mulighed for at få papir på det, du kan, gennem en realkompetencevurdering (RKV)
Vi klæder dig på med grundlæggende viden om grøn omstilling, så du kan analysere og gentænke arbejdsgange og gøre dit arbejde og din arbejdsplads mere bæredygtig.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID