MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Så skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
Der stilles nye krav fra bl.a. EU til virksomhedernes klimaaftryk med CSRD og ESRS (EU’s bæredygtighedsrapportering direktiv) og et helt centralt sted at sætte ind for mange virksomheder er omkring deres indkøb. Derfor skal fremtidens indkøber være grøn indkøber – uanset hvilke rolle man har i indkøbsafdelingen. Indkøbere i fremtiden skal vide, hvordan man foretager og gennemføre grønne og bæredygtige indkøb.
Det kræver en funderet fag-faglighed indenfor indkøb en række generelle kompetencer såsom kritisk tænkning, forretningsforståelse og innovation og et grundlæggende et kendskab til på CSRD, SPI, ESRS og ESG.
Få et grundlæggende kendskab til de generelle og grønne kompetencer i vores læringsunivers – log-in med MitHK.
Indkøberens job og opgaver er i rivende udvikling. Med den grønne omstilling og den kommende EU-lovgivning på området, bliver der i den nærmeste fremtid stillet nye omfattende krav til indkøberen.
Kommende EU-lovgivning, der påvirker indkøb, omfatter bl.a.:
Fremtidens indkøber skal derfor have blik for:
Bæredygtighed og social ansvarlighed er blevet vigtigere at forholde sig til, især for indkøbere. Den grønne omstilling og forbrugernes nye, grønne krav til virksomhederne, kommer altså til at betyde, at gennemsigtighed fx ift. indkøbsprocessen og værdikæden, er noget både indkøbere og virksomheder skal tage højde for.
Samtidig forandrer digitalisering, automatisering og optimering af indkøbsprocesser også fagområdet, da der er store digitaliserings- og automatiseringspotentialer i indkøbsprocesserne. Derfor bliver effektivisering af procedurer og arbejdsgange også fortsat en vigtig opgave for indkøbere.
Big data og kunstig intelligens er to af de teknologier, der kommer til at dominere salg mest. Viden om kundernes købsbeslutninger og købsmønstre bliver afgørende for fremtidens salgsmedarbejder at kunne analysere, håndtere og anvende. Det stiller store krav til den enkelte handelsvirksomhed og den enkelte sælger om hele tiden at optimere og effektivisere på mange parametre, for at kunne følge med konkurrencen og udviklingen.
Derudover kommer bæredygtighed til at farve en stor del af salget grønt. Fremtidens sælger skal derfor have en grundlæggende viden om bæredygtighed og kende varens værdikæde, produktionsforhold og hvilke aftryk, varen sætter på klimaet, for at kunne imødekomme kundens behov for den viden. Krydret med en god forretningsforståelse kan denne viden også bruges til at spotte nye, grønne forretningsmuligheder.
Tendensen går desuden mod, at fremtidens kunder vil guides i salgsbeslutningen, og de vil have langvarige relationer til deres leverandører med en høj grad af tillid i relationen til sælgeren. Det stiller krav til sælgerens relationskompetence, hvilket også er vigtigt ift. at kunne begå sig i en globaliseret verden hvor kulturforståelse og gode sproglige kompetencer er en forudsætning for at kommunikere med kunder fra hele verden.
Derudover rykker salg og markedsføring tættere på hinanden, da 60 % af købsbeslutningerne træffes, inden kunden tager kontakt til en sælger. Det betyder, at markedsføringsindsatsen er ekstrem vigtig i forhold til at få kunder i butikken. Derfor er det afgørende, at fremtidens sælger også orienterer sig mod virksomhedens marketingafdeling og sikrer, at deres indsatser er koordinerede med salgsstrategien.
Drømmer du om at komme i gang med uddannelse? Har du ret til uddannelse? HK har lavet et overblik over, hvilke uddannelsesveje der er for dig, der arbejder med salg og indkøb, og som ønsker at få ny viden, varetage nye opgaver og styrke din faglighed.
Download postkortene her:
En stærk faglighed og opdaterede kompetencer er den bedste garanti for, at du også har job i morgen. Måske er det tid til en opdatering af dine kompetencer – eller til at få nogen nye?
Har du satset på job frem for uddannelse? Og har tilegnet dig masser af viden og kompetencer gennem arbejdslivet? Så har du en unik mulighed for at få papir på det, du kan, gennem en realkompetencevurdering (RKV)
Vi klæder dig på med grundlæggende viden om grøn omstilling, så du kan analysere og gentænke arbejdsgange og gøre dit arbejde og din arbejdsplads mere bæredygtig.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID