HK.dk logo

Portræt: Heldig lagerchef vil slippe kontrollen

19. december 2016  |  Journalist Ulla Bechsgaard

Jeg arbejder i autobranchen, fordi jeg kan lide jargongen, siger Karina Baunsgaard, som har sagt farvel til at være en pleaser.

Lagerchef Karina Baunsgaard har været det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Hun er udlært lagerekspedient hos Mercedes Benz CPH. Et lederjob har hun aldrig gået efter, men da hun blev spurgt, sagde hun ja. Efter virksomheden fik ny topchef for fem år siden, er Karinas lederuddannelsesprogram blevet intensiveret.

Første skridt var at få gjort op med sin indre pleaser:

Ud med pleaseren
- Jeg var så heldig at komme med i et særligt Q-forum, som vores direktør, Carsten Abel, startede for kvindelige ledere på tværs i virksomheden. Han lærte mig at sætte mål for, hvad jeg vil opnå f.eks. med et møde; og han guidede mig konkret i, hvordan jeg kunne forberede, gennemføre og følge op på møder. Jeg er en pleaser, men Carsten Abel, fik mig til at forstå, at nogle altid vil være utilfredse. Jeg kan ikke please alle.

Mercedes Benz CPH satser benhårdt på efteruddannelse gennem interne virksomhedskurser og eksterne lederkurser. Karina Baunsgaards har taget flere moduler på Den Grundlæggende Lederuddannelse på Niels Brock.

- Jeg har bl.a. lært situationsbestemt ledelse og kognitiv salgspsykologi. Over fem år har jeg næsten taget en bachelor ved siden af jobbet. Jeg mangler kun et enkelt fag, siger hun.

Eksamenspapirer er dog ikke et mål for værkstedschefen. Hun går derimod efter at blive en sublim leder for sine syv kolleger:

Vil slippe kontrollen 
- Jeg skal lære at slippe kontrollen og blive bedre til at prioritere mine opgaver, siger Karina Baunsgaard, som for nylig har været involveret i en færdselsulykke og derfor er nødt til at holde sig hjemme og nøjes med kontakt til kollegerne over telefon.

- Færdelsulykken er held i uheld. Den har hjulpet mig til at give slip. Jeg vil det hele selv, men jeg er nødt til at vise tillid. Nu håber jeg, at jeg kan holde fast i uddelegeringen, når jeg kommer tilbage, siger hun.

Hos Bercedes Benz CPH er Karina Baunsgaard med i ledergruppen. Hver måned er hun med til direktionsmøde, og hver måned har hun en ’en til en-samtale’ med sin nærmeste chef. Selv er hun ansvarlig for at gennemføre en månedlig ’en til en-samtale’ med hver af de syv kolleger i det team, hun er chef for.  De løbende møder, hvor der bliver sat mål for den enkelte medarbejder, team og afdeling er en del af ledelsesstilen hos virksomheden. Og det er den ledelsesstil, Karina Baunsgaard har sat sig for at blive bedre til at føre ud i livet:

En bedre version af sig selv 
- Jeg skal øve mig iat give slip på de små nemme opgaver og prioritere de tungere større opgaver som udvikling af mine medarbejdere. Det er ikke nok at sætte tid af i kalenderen til en ’en til en-samtale’. Man skal også sætte tid af til forberedelse og opfølgning. Jeg har ingen ambition om at avancere, men jeg vil gerne udvikle mig og blive en bedre version af mig selv, siger Karina Baunsgaard, som er begejstret for sit job:

- Jeg er i autobranchen, fordi jeg kan lide jargongen. En spade er en spade. Man må godt råbe lidt højt, og så er der ikke mere i det, siger hun. I øvrigt har hun firmabil – en Mercedes B180, og det er heller ikke værst!


Fakta - Blå bog

Karina Baunsgaard, 44, er uddannet lagerekspedient hos Mercedes Benz CPH. Efter hun blev teamleder har hun sideløbende med jobbet efteruddannet sig både med kurser internt på virksomheden og med kompetencegivende lederkurser bl.a. modulerne ’situationsbestemt ledelse’ og ’kognitiv salgspsykologi’ fra Den Grundlæggende Lederuddannelse. Hun deltager også i HK Leders morgenmøder.

Følg HK Leder

HOLD DIG OPDATERET PÅ LINKEDIN OG FACEBOOK


facebook.com/hkleder

linkedin.com/company/hk-leder

Send besked til forfatter


Annuller

Log ind som medlem