Jobpatruljen tjekker feriejobs i hovedstadsområdet

11. juli 2016  |  Hovedstaden

Fra 11. til 21. juli besøger Jobpatruljen arbejdspladser med unge feriejobbere

For 37. år i træk drager unge fra fagbevægelsens Jobpatruljen nu ud i det danske sommerland for at tjekke løn- og arbejdsforhold for unge i sommerferiejob.

Fra 11. til 21. juli aflægges visit hos op mod 1500 virksomheder i hovedstadsområdet for at tale med omkring 500 unge feriejobbere.

-      Vi ved fra tidligere år, at mange unge sommerferie-jobbere ikke får den løn, de skal have efter overenskomsten. Desuden bliver lovgivningen overtrådt mange steder, når unge f.eks. udsættes for tunge løft, arbejde med farlige maskine og ulovlige arbejdstider, siger Mathias Pedersen, koordinator for Jobpatruljen.

Sidste års mange besøg hos fritidsjobbere landet over viste, at der er regelbrud i 65,9 % af alle unges ansættelsesforhold.

Mathias Pedersen understreger, at det sjældent er ond vilje hos virksomhederne, der er årsagen, når reglerne bliver overtrådt.

-      I langt de fleste tilfælde skyldes det manglende kendskab til reglerne, både hos arbejdsgivere og de unge selv. Derfor kommer vi ikke ud for at banke arbejdsgiverne i hovedet med overenskomster og lovgivning, men for at oplyse og informere. De fleste steder plejer vi da også at blive taget pænt imod, siger Mathias Pedersen.

Det betyder dog ikke, at Jobpatruljen blot lader overtrædelser passere. Brud på overenskomsterne indberettes til de pågældende fagforeninger, mens lovbrud meldes til myndighederne, f.eks. Arbejdstilsynet. I særligt grove tilfælde endog til politiet.

Formand for HK Hovedstaden, Christian Grønnemark, glæder sig over den succes, som Jobpatruljen er.

-      Jobpatruljen beviser hvert år sin berettigelse med den vigtige sag at sikre, at unge mennesker har ordentlige arbejdsforhold. Som fagforening støtter vi naturligvis, at de unge får en god start på arbejdslivet, og at både den unge og arbejdsgiveren kender de rettigheder, som de unge har. Jobpatruljen er en vigtig indsats i dette arbejde.

Kontakt koordinator Mathias Pedersen på telefon 2297 8446 for yderligere info.

Fakta - Jobpatruljen

• Jobpatruljen er fagbevægelsens hjælp til unge med fritidsjob, og tjekker hver sommer løn- og arbejdsforhold.
  • Det er i år 37. gang at der køres Jobpatrulje i Danmark
  • Bag Jobpatruljen står Lo-forbundene og især fagforeningerne HK og 3F.
  • Sidste år besøgte Jobpatruljen 9850 virksomheder og talte med 2961 unge fritidsjobbere.
  • I hele landet afdækkede Jobpatruljen i 2015, at 65,9% af fritidsjobberne havde problemer.

Fritidsjobber, kend dine rettigheder

• En ansættelseskontrakt – har du ret til, når du har været ansat mere end én måned og arbejder mere end otte timer om ugen.
  • Løn - afhænger af din alder, hvad du laver, og hvornår du arbejder. Som ekspedient i en bagerbutik skal din løn fx ligge mellem 60 og 144 kr. i timen.
  • Feriepenge – skal du have, og de udgør 12,5 procent af det, du tjener.
  • Fyring – må ikke ske uden grund. Sørg altid for at få en begrundelse på papir. Derefter kan HK tjekke, om fyringen er i orden.
  • Fuld løn under sygdom – har du ret til, hvis du har været ansat i mere end otte uger og arbejdet mindst 74 timer i de seneste otte uger. Du har ikke pligt til selv at finde en afløser.
  • Løft – må max være på 12 kg, hvis du er under 18 år. Er du over 18 år, må du løfte op til 25 kg.
  • At stå alene i butik – må du ikke mellem kl. 18.00-06.00 på hverdage og mellem kl. 14.00 og 06.00 i weekenden, hvis du er under 18 år.

Tjek din præcise løn og læs mere om dine rettigheder på www.jobpatruljen.dk

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler