Fællesskabet skal drives af relationer

07. marts 2016  |  HK Service Hovedstaden

Menneskelige relationer er drivkraften, når det gælder om at skabe et stærkt fagligt fællesskab. Derfor er HK Service Hovedstanden nu en relationsdrevet fagforening.

Af Dorte Schmidt
Fotos: Lars Bertelsen

- I fremtiden skal vi være endnu mere nærværende og relevante for vores medlemmer. Samtidig skal vi kunne navigere på et arbejdsmarked i forandring og være i stand til at skifte kurs, når det er nødvendigt. Derfor er det vores vision, at skabe et fagligt fællesskab, der i endnu højere grad er drevet af relationer.

Sådan lød budskabet, da afdelingsformand René Knudsen i sin beretning præsenterede HK Service Hovedstadens vision om fremtidens fagforening på afdelingens generalforsamling 2. marts.

- I fremtidens fagforening er relationer nøgleordet for alt fagligt og organiserende arbejde. Vi tror på, at stærke relationer og et stærkt fagligt fællesskab også giver de bedste faglige resultater, forklarede afdelingsformanden om visionen ’#Fremtidens fagforening, Visionen om et fagligt fællesskab drevet af relationer, 2016-2020’.

Relationer er omdrejningspunktet

Både afdelingsbestyrelse, medarbejdere, tillidsfolk og andre fagligt aktive har deltaget i arbejdet med at udvikle visionen, som allerede er ved at blive ført ud i livet.

- Vi har gjort relationsarbejdet til omdrejningspunktet i alt, hvad vi gør – både når det gælder sagsbehandling, medlemsservice, aktivisme og overenskomstarbejdet, understregede René Knudsen.

Relationerne er der allerede

At afdelingens relationer til medlemmerne allerede er ret gode, viser Epinions seneste medlemsundersundersøgelse. Der er nemlig en overvægt af tilfredse og loyale medlemmer i gruppen over 40 år, og langt de fleste af de medlemmer, der forlader HK, er under 40 år.

- Det fortæller os, at vi skal blive bedre til at skabe relationer til vores unge medlemmer. I øjeblikket har vi kontakt til næsten halvdelen af de unge under 40 år hvert år, så der er gode muligheder for at forbedre både tilfredsheden og loyaliteten også i den gruppe, vurderede formanden.

Tillidsvalgte regnes som en del HK

For de medlemmer, der har en arbejdsplads med en tillidsrepræsentant eller en HK-klub oplyser totredjedele, at de er i kontakt med HK hvert år.

- Som regel er det deres tillidsrepræsentant, som medlemmerne taler med, men svarene viser, at de betragter deres tillidsvalgte som en del af HK. Det er et resultat af arbejdet med den organiserende fagforening, som har gjort det naturligt for alle tillidsvalgte at have gode relationer til kollegerne, forklarede René Knudsen.

Han fortalte, at da han blev afdelingsformand for otte år siden, viste en undersøgelse, at det kun var halvdelen af de tillidsvalgte, som mente, at det var deres ansvar at organisere kollegerne.

- I dag virker det helt absurd. For naturligvis arbejder tillidsvalgte organiserende og gør, hvad de kan, for at inddrage deres kolleger i det faglige arbejde, konstaterede han.

Personlige relationer til afdelingen

Ifølge undersøgelsen er over 90 procent af medlemmerne tilfredse med mulighederne for at komme i kontakt med afdelingen. Samtidig er telefonopkaldene til afdelingens hovednummer faldet med en tredjedel. Men årsagen er ikke, at der er færre kald. Forklaringen er, at flere og flere ringer direkte til medarbejdernes mobiler.

- Det betyder, at flere af medlemmerne har fået en personlig relation til en person i HK og ikke kun har en bygning eller et hovednummer at forholde sig til. Og det er da klart en fordel, sagde René.

Også afdelingens mange netværk er med til at skabe relationer, som giver rum for både nytænkning og udvikling i det faglige arbejde.

Medlemstallet er steget

Udviklingen af de personlige relationer mellem HK’ere sker som en naturlig følge af det organiserende arbejde, hvor medlemmerne er i centrum, og hvor flere og flere bliver engageret i at udvikle deres egne arbejdspladser.

Samtidig har afdelingens mange kampagner gjort HK mere synlig ikke bare for medlemmerne, men også for andre.

HK Service Hovedstaden har blandt andet kæmpet for at skaffe Tivolis medarbejdere et tillæg for at gå på arbejde juleaften. Det er nu aftalt, at tillægget bliver en del af overenskomstfornyelsen i 2017.

Afdelingen var desuden dybt involveret i ’Luftens helte’, der kæmpede for at få overenskomst med Ryanair, så flyselskabets ansatte, som var bosiddende i Danmark, ikke var tunget til at klare sig med en løn på kun 10.000 kroner om måneden.

Og i øjeblikket er afdelingens organisere og andre aktivister jævnligt på gaden for at få overenskomst med TDC Telcos selskaber, Fullrate og Telmore.

Der er ingen tvivl om, at afdelingens mange aktiviteter og initiativer har betydet, at der igen i år er flere, der har meldt sig ind i HK Service Hovedstaden, end der har meldt sig ud.

Fremtidens arbejdsmarked og fagforening

Siden HK Service Hovedstaden for år tilbage gik foran i processen med den organiserende fagforening, har den bredt til hele HK og vil fra næste år indgå som en del af den normale drift.

- Derfor samarbejder vi nu i HK Hovedstaden om et nyt ambitiøst oplæg om fremtidens arbejdsmarked. Formålet er at komme med et samlet forslag til, hvordan fremtidens fagforening skal fungere. På den måde bliver HK Hovedstaden forhåbentlig igen den motor, som driver HK Danmark fremad, sagde René.

At fremtidens arbejdsmarked kræver nye måder at tænke på, er der ingen tvivl om. Både det amerikanske og det europæiske arbejdsmarked er i forandring, og de forandringer breder sig også til Danmark – som det for eksempel sker med kørselsfirmaet Uber lige i øjeblikket.

- Vi skal sikre os, at fremtidens arbejdsmarked ikke ender med et A-hold og et B-hold, som vi allerede kender det fra USA og England. Eller som et arbejdsmarked, hvor man ligesom i Tyskland er tvunget til at have flere jobs for at kunne leve, understregede René Knudsen, der derfor slet ikke forstår, hvordan nogle politikere i Danmark kan tale om at indføre en indslusningsløn, som det er umuligt at leve af.

- Derfor bliver ganske enkelt ingen trepartsaftale med fagbevægelsen, hvis prisen er indførelse af en  indslusningsløn, fastlog René Knudsen.

Generalforsamlingen godkendte både beretning og afdelingens vision, #Fremtidens fagforening.

Generalforsamling 2017 i ord og billeder

Atypiske ansættelser, deleøkonomi, platformsøkonomi, digitalisering og fremtidens fagforening var...

Optakt til generalforsamlingen i HK Service Hovedstaden

I 2016 vandt vi 754 sager sammen med jer. Det resulterede i mere end 70.000.000 kr. til de...

Generalforsamling HK Service 2017

HK Service Hovedstaden indkalder hermed til ordinær generalforsamling 1. marts 2017 kl. 18 i HK...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler