02. marts 2017  |  HK Service Hovedstaden

Atypiske ansættelser, deleøkonomi, platformsøkonomi, digitalisering og fremtidens fagforening var nogle af de helt store temaer på åres generalforsamling hos HK Service Hovedstaden, som løb af stablen onsdag aften, d. 1. marts 2017.

Af Sara Cramer og Andreas Brethvad Jørgensen - Foto: Mark Knudsen

- Vores fokus på fremtidens fagforening handler ikke om at fjerne fokus fra kerneopgaven. Det   handler om, at der også i fremtiden er en solid ramme, så vi kan fortsætte med det gode faglige arbejde.

Sådan lød budskabet til generalforsamlingens 300 fremmødte, fra HK Service Hovedstadens formand, René Knudsen.

Fagforeningen skal favne den teknologiske udvikling
HK Service Hovedstaden er i disse dage, sammen med HK/Privat, i gang med at konceptudvikle og forme rammerne for de dele af arbejdsmarkedet, som berøres af den teknologiske udvikling. Her er teten, at et stigende antal medlemmer og lønmodtagere i fremtiden vil gøre brug af de dele- og platformsøkonomiske muligheder.

- Vi skal ikke være maskinstormere. Platformsvirksomheder er kommet for at blive, og i fremtiden vil vi med garanti opleve endnu flere forskellige konstruktioner, som vi ikke kan favne inden for vores nuværende regler og rammer, forklarede René Knudsen.

Netop reglerne og rammerne er noget, som optager formanden, der mener, at vi sagtens kan rumme de nye virksomhedskonstruktioner, så længe det foregår på ordentlige vilkår.

- Derfor må vi som fagforening også kigge på, hvordan vi kan udvikle os, så vi både tilbyder hjælp til de af vores medlemmer, som ønsker at gøre brug af, og udbyde deres arbejdskraft, i disse nye virksomheder og virksomhedskonstruktioner. Men vi skal kræve ordentlige vilkår.

At sikre ordentlige forhold for folk i atypisk beskæftigelse, handler også om at holde hånden under de eksisterende brancher, og skabe et arbejdsmarked med et etisk forsvarligt grundlag.

- Det vigtigste er, at vi fortsat holder hånden under de eksisterende arbejdspladser og bekæmper social dumping – nu og i fremtiden. Vi skal have fokus på etikken på fremtidens arbejdsmarkeder. Vi skal finde nye organiseringsmetoder, skabe relationer og finde ydelser i en digitaliseret fremtid.

Faglige resultater
Igen i år har HK Service haft et stabilt medlemstal på godt 25.000 medlemmer, og i de første måneder af 2017 har fagforeningen fået ca. 200 nye medlemmer.

- Særligt for 2016 vil jeg fremhæve vores daglige faglige arbejde, som er fundamentet for alt andet, hvor vi i det forgangne år har skaffet et rekordstort beløb til vores medlemmer på 71.066.565 kr. – Det er der grund til at være stolte af, fortæller René Knudsen.

Efter René Knudsen havde aflagt sin beretning, gav han ordet til afdelingens fremtidspanel, som fortalte om deres håb og drømme for fremtidens arbejdsmarked og fremtidens fagforening. Fremtidspanelet er et nyt initiativ, hvor unge HK medlemmer får muligheden for at spare med hinanden, og komme med input til HK Services daglige arbejde, og hvordan fremtidens fagforening skal arbejde og se ud.

Relationer styrker fællesskabet
HK Service skal fortsat være spydspids i den organiserende fagforening, og det næste skridt i den organiserende fagforening, er at arbejde mere relationsdrevet.

- Vores fokus på relationer er en videreudbygning af det tredje ben i den organiserende fagforening, om involvering af medlemmerne i det faglige arbejde og deres tættere tilknytning til deres fagforening.

Sammen med DeltagerDanmark har HK Service Hovedstaden udviklet en ”dialogdug”, der allerede har været brugt af 300 medlemmer, som alle har givet positive tilbagemeldinger.

Derfor havde René Knudsen et tilbud til alle de fremmødte på generalforsamlingen, om at få dugen i brug på deres arbejdsplads. Håbet er, at dugen også kommer i brug på HK/Danmarks kongres d. 23.-25. oktober 2017.

Gennem stadigt flere faglige netværk, ønsker René Knudsen, at medlemmerne også kan styrke relationerne, ikke blot til fagforeningen, men også til hinanden.

- Vi har mere end et dusin forskellige netværk, som sætter fokus på fagene, branchen og fagligheden. Men vi har plads til flere. Fx har nye netværk for organisationer fået en flyvende start og er allerede i gang med at udkrystallisere sig i flere nye netværk.

HK Brand
Med inspiration fra søsterafdelingen HK Kommunal Hovedstaden, vil HK Service arbejde for at gentænke, hvad en HK’er egentligt er.

- I HK har vi et meget stærkt brand, hvor langt de fleste har en helt klar idé om, hvad en HK’er er. Fremtidens HK’ere kommer i mindre grad til at udføre simple sekretæropgaver og assistentarbejde. Vi bliver snarere koordinatorer, sagsbehandlere og konsulenter, forklarer René Knudsen.

OK17
Overenskomstforhandlingerne har fyldt meget i starten af 2017, hvor Industriens Funktionæroverenskomst er blevet forhandlet.

- Med den nye overenskomst for industriens funktionærer, har vi vist, hvordan vi med indførelsen af seniorordning, bedre vilkår for efteruddannelse og mere fleksible muligheder for børnefamilier, kan gå forrest og vise vejen frem, fortæller René Knudsen.

Med det foreløbige resultat mener René Knudsen, at fagforeningerne har vist, at man i den grad kan tage ansvar og skabe resultater for samfundet, med gode overenskomster.
Industriens Funktionæroverenskomst ligger linjen for overenskomstforhandlingerne på de øvrige områder, og derfor blev det i løbet af aftenen til en sund debat om det foreløbige forhandlingsresultat.

Valg
Igen i år blev der uddelt en organiseringspris. I år vandt Luca Corini fra Copenhagen Flight Services prisen og 10.000 kroner til sin klub, som ved afstemning blev givet for en særlig engageret indsats for at styrke arbejdsforholdene og fælleskabet på arbejdspladsen.

Herudover blev der valgt delegerede til HK/Danmarks Kongres og til A-kassens ordinære delegeretmøde.

Foruden valgene var der enstemmig opbakning til udtalelsen om, at HK Service Hovedstaden støtter op om velfærdsalliancen. Derudover var der enstemmig opbakning til Karen Gårdhus’ forslag om, at HK Service Hovedstaden i fremtiden, gerne i samarbejde med hele HK Hovedstaden, skaber bedre muligheder for netværk og uddannelse til medlemmer i fleks- og skånejob.

Optakt til generalforsamlingen i HK Service Hovedstaden

I 2016 vandt vi 754 sager sammen med jer. Det resulterede i mere end 70.000.000 kr. til de...

Generalforsamling HK Service 2017

HK Service Hovedstaden indkalder hermed til ordinær generalforsamling 1. marts 2017 kl. 18 i HK...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Valgresultater 2017

Fællesskabet skal drives af relationer