Sygedagpengereformen

Den 1. juli 2014 trådte nye regler i kraft på sygedagpengeområdet. Det har skabt en del forvirring og usikkerhed omkring reglerne. Der er kommet mange nye udtryk, så som rehabiliteringsteam, jobafklaringsforløb, ressourceforløbsydelse og fast track.

Sygedagpengereform
Med de nye regler vil alle, der er uarbejdsdygtige på grund af sygdom, være økonomisk sikrede under hele sygdomsforløbet, enten via sygedagpenge eller via den nye ressourceforløbsydelse i et jobafklaringsforløb. Fremover skal jobcentret i kommunen vurdere, om det er muligt at forlænge udbetalingen af sygedagpengene allerede efter 22 ugers sygdom, hvor det tidligere først var efter 52 uger. Hvis jobcentret vurderer, at man ikke kan få forlænget sine sygedagpenge, men man fortsat er uarbejdsdygtig på grund af sygdom, er der mulighed for at komme i et jobafklaringsforløb. Ved alvorlig, livstruende sygdom er der kommet en ny forlængelsesmulighed, der sikrer, at man bevarer sine sygedagpenge under hele sygdomsforløbet.

Ændringer i ydelsen
Man skal være opmærksom på, at man i et jobafklaringsforløb vil få en lavere ydelse, en såkaldt ressourceforløbsydelse, der svarer til kontanthjælp. Ressourceforløbsydelsen er uafhængig af at en ægtefælde eller sammenlevers indkomst og formue. Arbejdsgiver modtager ydelsen, hvis man får løn i sygdomsperioden.

Rehabiliteringsteam
Hvis man skal i et jobafklaringsforløb, skal sagen forelægges på et møde i rehabiliteringsteamet. Teamet består af medarbejdere fra beskæftigelses-, sundheds- og socialområdet i kommunen, der sammen med den sygemeldte skal finde frem til, hvad forløbet skal indeholde, så det passer til den sygemeldtes situation.

Nej til lægebehandling
Det er med den nye reform blevet muligt at sige nej til en lægebehandling, hvis man er utryg ved den, uden at man mister retten til sygedagpenge, men der skal være en god grund.

Fast Track
Som noget nyt er der fra 1. januar 2015 mulighed for at etablere et såkaldt Fast Track-forløb. Fast Track er en mulighed for at sætte en ekstraordinært tidlig indsats i gang ved sygemeldinger, som forventes at vare over otte uger. Her er der lagt op til samarbejde med arbejdsgiver.

Temaaften 15. januar kl. 17-20
Du er inviteteret til en temaaften 15. januar, hvor vi gennemgår og drøfter de nye regler. Der vil også blive mulighed for vende konkrete spørgsmål og problemstillinger, du som tillidsvalgt bliver stillet over for, når din kollega er syg i længere tid.

Rolf Hansen er mødeleder. Rolf har stor ekspertice med sygedagpenge og arbejdsskader, så vi vil komme godt omkring, hvordan du kan hjælpe din arbejdsgiver med at behandle sygemeldte kolleger ordentligt, og til hvordan I får den rette hjælp fra kommunen - udover at du naturligvis får vejledning til din rolle som bisider for sygemeldte kolleger.

Læs mere om mødet og tilmelding her

Du er velkommen til at ringe på tlf. 3330 2955, hvis du har problemer med tilmeldingen eller vil høre mere.

Branchesektion Produktions julekalender - 14. december

Hver dag fra den 1. til og med 24. december 2017 trækker vi lod fem gevinster.

Branchesektion Transport & Turismes julekalender - 14. december 2017

Hver dag fra den 1. december og frem til 23. december bliver der dagligt udtrukket en vinder af 2...

S-banen og Øresundstrafikken skal udbydes

I dag har Transportministeren på vegne af regeringen, DF og De radikale offentliggjort deres plan...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Branchesektion Produktions julekalender - 14. december

Hver dag fra den 1. til og med 24. december 2017 trækker vi lod fem gevinster.

Branchesektion Transport & Turismes julekalender - 14. december 2017

S-banen og Øresundstrafikken skal udbydes