Social kapital i HK Hovedstaden

|  Hovedstaden

For virksomheder og medlemmer i HK Hovedstadens område

HK Hovedstaden har stillet sig i spidsen for et projekt, som skal udvide kendskabet til social kapital i de mange virksomheder, hvor vores medlemmer arbejder.

Social kapital er værdien af de gode relationer på arbejdspladsen. De tre hovedelementer – også kaldet ”de tre diamanter” – i social kapital er tillid, retfærdighed og samarbejde, og en høj social kapital sætter virksomhed og medarbejdere i stand til at løse virksomhedens kerneopgave bedre.

HK Hovedstadens projekt Social Kapital blev skudt i gang 28. april 2015 ved arrangementet ”Trivsel og produktivitet” med deltagelse af ledere og tillidsvalgte fra både offentlige og private virksomheder. De mange fremmødte kunne blandt andet høre oplæg ved professor Tage Søndergaard Kristensen og repræsentanter fra Statens Serum Institut og Øens Murerfirma – virksomheder, der begge har arbejdet med social kapital i praksis.

Få hjælp af vores trivselskonsulenter
HK Hovedstaden vil imidlertid ikke nøjes med blot at oplyse om, hvad Social Kapital er, og hvad det kan betyde for både trivsel, engagement og produktivitet på arbejdspladserne. Vi tilbyder også helt konkret hjælp til virksomheder, der ønsker at komme i gang med at arbejde med social kapital.
Hjælpen omfatter:
  • Møder med HK Hovedstadens trivselskonsulenter
  • Værktøjer til at skabe Social Kapital
  • Vejledning i sammensætning af en lokal styregruppe
  • Plan op perspektivering af indsatsen
  • Opfølgende møder

Vil I vide mere, er I velkomne til at kontakte vores trivselskonsulenter

Pia Michelsen: pia.michelsen@hk.dk eller Rolf Hansen: rolf.hansen@hk.dk

God fornøjelse med arbejdet.

Ulla Jeppesen
HK it, medie & industri Hovedstaden

Kom godt i gang

Det er ikke så svært at arbejde med Social Kapital, selv om det umiddelbart kan virke lidt uoverskueligt. Til gengæld er det vigtigt – inden I går i gang - at overveje, hvordan I vil gribe det an.

Der findes ikke nogle ”rigtige” måder. Det vigtige er, at I på arbejdspladsen får drøftet, hvad I vil, og hvor mange ressourcer, I vil lægge i arbejdet. At arbejde med social kapital kræver både tidsmæssige og økonomiske ressourcer, og det er derfor altafgørende, at det er et fælles projekt, der involverer alle på arbejdspladsen. Forløbet skulle gerne tjene sig ind efterfølgende i form af bedre samarbejde og trivsel.

En spørgeskemaundersøgelse kan danne et rigtigt godt grundlag for arbejdet. En grundig refleksion og diskussion af resultaterne kan føre til konkrete forslag til større eller mindre justeringer i måden, I kommunikerer og samarbejder på og kan dermed være med til at skabe større tillid, retfærdighed og bedre samarbejde på arbejdspladsen.

Efter en periode kan I så lave undersøgelsen igen, for at se om I har flyttet jer i forhold til den første undersøgelse.

Brug vores spørgeskema
HK Hovedstaden har udarbejdet et spørgeskema til afdækning af den Sociale Kapital. Spørgeskemaet består af 60 spørgsmål og er udarbejdet ud fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø NFA’s spørgeskema om psykisk arbejdsmiljø. Fordelen ved at bruge HK Hovedstadens skema er, at det giver mulighed for at sammenligne virksomhedens resultater med andre HK-områder og samtidig kan bruges som psykisk APV, da det opfylder lovens krav. Læs mere på Arbejdstilsynets hjemmeside

I kan få spørgeskemaet tilsendt direkte på mail fra HK og få HK Hovedstaden til at udregne resultatet, som efterfølgende modtages i form af en rapport. HK garanterer fuld anonymitet både over for den enkelte medarbejder og over for virksomheden. Det er HK’s analyseafdeling der udarbejder rapporten på baggrund af de anonyme besvarelser og rapporten genereres automatisk og sendes direkte retur til den aftalte modtager på virksomheden. På den måde bevares anonymiteten i forhold til alle ansatte på virksomheden. Se et eksempel på en rapport her.

Få hjælp i HK
Har I brug for hjælp, er I velkomne til at kontakte HK Hovedstadens trivselskonsulenter, som kan hjælpe jer med at komme i gang med forløbet. De kommer gerne ud på jeres virksomhed og fortæller om mulighederne for at komme i gang.

I kan læse mere om, hvordan I kommer i gang i HK’s pjece om Social Kapital og se eksempler på spørgeskemaet, rapporten og et forløb med trivselskonsulenterne via dette link.

Forslag til ”køreplan”

Det er vigtigt, at definere rammerne for arbejdet inden man går i gang. Nedenstående er et forslag til nogle af de punkter, i skal forholde sig til:

• Nedsætte en fast arbejdsgruppe/styregruppe
  • Formål – hvad vil vi opnå?
  • Ressourcer – tidsforbrug og økonomi
  • Anonymitet og etik
  • Afdækning af den sociale kapital på virksomheden gennem et spørgeskema
  • Fast punkt på diverse møder fx i SU og AMU
  • Forankring i den daglige drift så ideerne får mulighed for at bundfælde sig
  • Synliggørelse - inddragelse – ejerskab for alle medarbejdere
  • Nyhedsbrev
  • Udarbejde et idekatalog til forandringer
  • Hvem gør hvad og hvordan?
  • Intro til nye medarbejdere og ledere
  • Løbende drøftelse af kerneopgaven fx til MUS-samtalen
  • Løbende evaluering

Se forløbsbeskrivelse her.

Faktaboks

Mange undersøgelser har dokumenteret, at der er en positiv vekselvirkning og dynamik mellem et godt psykisk arbejdsmiljø og virksomhedens produktivitet, både i forhold til bundlinjeøkonomi og serviceydelser. I 2009 udarbejdede sociolog og dr. med. Tage Søndergård Kristensen fra NFA* to større rapporter for HK. Den ene ”Trivsel og Produktion” var en gennemgang af 32 forskellige danske og internationale projekter, rapporter og artikler omkring sammenhænge mellem trivsel og produktivitet, og en af konklusionerne i forhold til at øge sammenhængen var, at: ”Høj social kapital er af afgørende betydning – tillid, retfærdighed og samarbejdsevne. ”

Læs rapporten her: Trivsel og Produktion

Den anden rapport var en undersøgelse af ”HK’ernes psykiske arbejdsmiljø” med baggrund i en omfangsrig telefoninterviewundersøgelse, hvor ca. 2.000 HK´ere, fordelt på alle brancher, blev spurgt om deres psykiske arbejdsmiljø, og her var en af konklusionerne, at: ”Alt i alt forekommer det derfor logisk at satse på psykisk arbejdsmiljø og social kapital de kommende år. Virksomhedernes psykiske arbejdsmiljø er ikke problemet, men en oplagt del af løsningen. ”

Læs rapporten her: HK'ernes psykiske arbejdsmiljø

Selv om begge rapporter har nogle år på bagen, kan de være et godt grundlag til at komme i gang med social kapital, da forholdene på danske arbejdspladser ikke har ændret sig væsentligt siden rapporterne udkom.

*Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

HK Hovedstaden gik med for velfærd

HK Hovedstaden var en aktiv medspiller, da Velfærdens Dag den 7. november blev markeret i...

Tillidsmandsmøde er politisk fitness

Over 120 tillidsfolk fra HK Hovedstaden er med på dagens stort anlagte møde i Odense, hvor...

Det er arbejdsløsheden, der skal bekæmpes - ikke de arbejdsløse

DEBAT: Den nuværende indsats for arbejdsløse mistænkeliggør mennesker, der i virkeligheden gerne...

Beskæftigelse

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Kom til uddannelsesmesse den 28. november 2017

Kig forbi uddannelsesmessen i HK Hovedstaden, tirsdag den 28. november og bliv klogere på dine...