Bedre balance

07. oktober 2015  |  HK Stat Hovedstaden

Den 1. oktober gik store dele af centraladministrationen i stå. Regeringen fremlagde en ambitiøs plan om udflytning af statslige styrelser og institutioner. 3899 stillinger skal nu rykkes rundt i hele Danmark.

Der hersker nok ingen tvivl om, at HK Stat Hovedstaden var lige så rystet om omfanget, som de medlemmer, der nu skal tage stilling til flytning.

Vi har brugt de forgangne dage til at få et overblik - og ikke mindst til at være ude på arbejdspladserne. Mange spørgsmål trænger sig på, og vi har lagt en plan, som du kan læse om lidt længere nede i dette nyhedsbrev.

Det blev til en del medieomtale, og journalisterne ville gerne have kontakt til rigtige mennesker, så stor tak til de af jer, som udtalte jer. I gjorde det godt.

Vi viste jo godt, at planen ville komme - og for at man kunne se, at det var en fagbevægelse som godt kan stå sammen, har vi haft kontakt til forskellige forbund for at lave en fælles front.

Et eksempel er samarbejdet med andre dele af den etablerede fagbevægelse. Vi blev enige om, at når nu borgmestrene havde skrevet brevet til regeringen for at få styrelserne ud, så måtte de da også skrive breve og komme og besøge de arbejdspladser, de nu var blevet tildelt.

I skrivende stund er det især de nordjyske borgmestre, som har dannet en task force for at komme med gode input om Nordjylland. Det gør bestemt ikke beslutningen nemmere, om man vil med eller ej, men det kan give et indblik i, hvad det er for en kommune, der gerne vil have, at man kommer.

Og I skal have en mulighed for at tage stilling. HK Stat Hovedstaden har derfor samlet initiativer - alt afhængig om I vil med, eller videre.

Nogle af jer er allerede blevet bedt om i indeværende måned at tilkendegive, hvorvidt I vil med eller ej. Vi mener, at det måske er lidt vel tidligt, hvis man ønsker en god proces.

Lige nu arbejder HK Stat så samtidig med at sikre den tryghedspakke, som HK Stat mener er et fundament for, at det også kan ske på en ordentlig måde.

Hvis du vil med

Nogle af styrelserne flytter ud på Sjælland. I HK Stat Hovedstaden ved vi, at rigtig mange er jer bor vest for Storkøbenhavn, så derfor kan det være, at I får meget kortere til job nu.

Nogle vil skulle pendle den anden vej. Og nogle tager springet og flytter.

Der er ingen tvivl om, at de kommuner, som jeres arbejdsplads nu skal ligge i, meget gerne ser, at I kommer med. Jeg ved, at I også kan hente god hjælp i de lokale HK Stat afdelinger, som selvfølgelig også er der for jer.

Vi vil i løbet af de næste par måneder sætte ekstra kurser ind med opdatering af CV - det er en god anledning, til at få skåret CV'et rigtigt.

Derudover vil vi arrangere fyraftensmøde med Sampension og et finansielt pengeinstitut. Nogle af jer har allerede købt bolig, andre bor til leje - så for at få tips til boligkøb og lånerammer, lægges fokus her.

Desuden vil vi holde flere møder, både i HK og ude på arbejdspladsen. Emnet her vil være, hvad jeres rettigheder ved en medflytning er, hvad med flyttegodtgørelse, provinssats mod hovedstadssats i lønnen. Datoerne for disse møder kommer ganske snart.

Men du kan altid ringe ind i afdelingen og få råd og vejledning.

Og så håber jeg jo på, at borgmestrene også kommer på besøg.

Hvis du allerede nu ved, at du ikke kan komme med

Der kan være rigtig mange årsager til, at man ikke kan tage med. Ægtefælle/samlevende, børn, gamle forældre. Det vigtigste for HK Stat Hovedstaden er så, at I kommer hurtigt videre i nyt job eller ny uddannelse.

Vi er ved at lave en aftale med HK Stat om, at Karrieretelefonen åbner specielt for jer, de følgende onsdage. Disse gode kollegaer, som sidder der, har det forkromede overblik over uddannelsesmulighederne og kan være med til at komme med nye ideer.

I afdelingen afvikler vi ekstra kurser i Jobsøgning, CV-skrivning, LinkedIn og Sælg dig selv til en samtale.

Der er mange job lige nu - i alle brancher - nogle gange handler det blot om at se mulighederne i forhold til det, man gerne vil. Hjælpen er der i HK.

Afdelingen kommer både ud, men vil også holde fyraftensmøder for at klæde jer bedst muligt på i forhold til rettigheder og reglerne omkring opsigelser, lønforsikring, dagpengeregler og jobsøgning.

Vi er ved at finde datoer, så der vil være flere muligheder. Men du kan allerede nu tilmelde dig HK’s jobbørs – læs mere om det her http://www.hk.dk/vkc. Vi har også fået oprettet en særlig hjemmeside, hvor du kan se hvad vi kan gøre for jer, der er blevet berørt af udflytningen af statslige arbejdspladser. Siden vil løbende blive opdateret med relevant information og arrangementer.

Til de berørte tillidsvalgte i Hovedstaden

Vi er i afdelingen ved at danne os et overblik over, hvor mange der bliver berørte af denne udflytning. Vi har lagt et skriv ind om ”Store forandringer – kan give store følelser”. I er meget velkomne til at hænge det op, eller blot give det til jeres kolleger.

Samtidig beder vi jer allerede nu sætte kryds i kalenderen den 29. oktober 2015 hvor vi vil afvikle et fagligt seminar omkring udflytningerne. Her har vi fået Samarbejdssekretariat til at komme, og bagefter vil der være en gennemgang af gode tiltag man kan forhandle i SU.

Vi vil gerne bede jer holde en tæt dialog til de øvrige tillidsfolk på arbejdspladsen. I lighed med HK Stat Hovedstaden hvor vi er i samarbejde med de øvrige forbund, for at få denne proces til at forløbe på en god måde.

Vi vil også gerne bede jer holde en tæt dialog med de medlemmer, som pt. sidder ude i landet, og som også skal flytte. Vi har som afdeling ikke helt mulighed for at sende information til andre end de medlemmer, som hører til Hovedstaden.

Vi vil løbene sende information ud – det kan godt blive lidt overvældende, men hellere for meget end for lidt.

Til sidst – en stor tak for den indsat I yder – vi kunne ikke gøre det uden jer, og mangler I noget – så er det bare om at sige til.

Ulla Moth-Lund Christensen

Sampensionsmøder er blevet et stort tilløbsstykke

HK Stat Hovedstaden har indbudt til medlemsmøder – ”Seniormøder med ægtefælle” og ”Har du styr på...

Generalforsamlingsdebutant: Dejligt at høre, at vi ikke står alene med problemer og tidspres

Torsdag den 2. marts 2017 var Nanna Blak Pedersen til sin første generalforsamling i HK Stat...

Generalforsamling HK-medlemmer

HK Stat har vundet en principiel sag

Din fagforening – HK Stat har vundet en principiel sag, der sikrer de statsansatte samme...

Retssager

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

11. december

8. december