STORE FORANDRINGER KAN GIVE STORE FØLELSER

07. oktober 2015  |  HK Stat Hovedstaden

Beslutningen om udflytning af de række statslige medarbejdere til provinsen over de næste par år kan ikke undgå at påvirke de berørte medarbejderes psykiske arbejdsmiljø i større eller mindre grad. Det er en stor og uforudset forandring i medlemmernes situation.

Hvis man ikke kan flytte med arbejdspladsen fordi andre hensyn vejer tungere – så er det farvel til det gode faglige og sociale kollegaskab og den gode hverdag på en arbejdsplads, hvor man forhåbentlig har haft det godt. Ud over tabet af kollegaerne og den vante hverdag – så er der usikkerheden om fremtiden. Kan jeg nu få et nyt job? Har jeg de tilstrækkelige kompetencer o.s.v.

Og selvom man kan og vil flytte med, så kan der være masser af usikkerhed omkring de private forhold; transport, evt. ny bolig, skole o.s.v.  – og selvfølgelig nye kollegaer, nye kommunikationsmønstre, forretningsgang, indflydelse på opgaver fremadrettet m.v.

En uønsket afskedigelse kan udløse samme reaktioner i kroppen som andre kriser i livet. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på de reaktioner som kan komme – og som er helt natulige.

Reaktionerne er opdelt i 4 faser – og alvoren /varigheden af de enkelte faser, er helt individuel i forhold til hvor stort et tab den enkelte føler.

1 chokfasen

2 reaktionsfasen

3 bearbejdningsfasen

4 nyorienteringsfasen

1. I chokfasen oplever mange en uvirkelighedsfornemmelse. Som om verden er fjern eller at alt står stille. Chokfasen har det korteste forløb – måske fra få sekunder til en dag eller to. De fysiske tegn kan være svedighed, hjertebanken, lyst til at græde og rysten på hænderne.
  2. Derefter dukker alle følelser der knytter sig til oplevelsen af tab op; vrede, afmagt, angst, hjælpeløshed, usikkerhed, tab af kontrol – og sorg. Mange oplever at de er urolige, sover dårligt, bliver trætte og har brug for at give følelserne luft. Det er ikke sikkert at der på arbejdspladsen er plads, rum og kultur til at rumme disse mange store følelser – og derfor vil der ofte være tale om at folk behersker sig – for hverdagen skal jo fungere! I stedet vil der ofte ske det, at antallet af fortrolige samtaler rundt omkring på kontorerne bliver rigtigt mange – for der er behov for at snakke og få følelserne ud! Der kan også være andre reaktioner – fx klikedannelser, magtkampe mv.  Forklaringen på reaktionerne handler om, at den enkelte føler, at han eller hun mangler overblik, ikke ved, hvad der skal ske, er i tvivl om hvad fremtiden vil bringe. Det er et udtryk for hvad vi som mennesker gør, når vi oplever at vi mister kontrol over situationen, føler os afskåret fra indflydelse og ikke kan overskue fremtiden.
  3. Bearbejdningsfasen er at blive fortrolig med den nye situation, acceptere det der sker eller kommer til at ske – og kunne leve godt med det.  Og det tager tid at komme overens med begivenheder man ikke selv har valgt eller har haft indflydelse på. Der ligger en stor ledelsesmæssig opgave i at skabe klarhed, tryghed, retning, muligheder og overblik for personalet. Ved at skabe billedet af en ønskværdig og interessant fremtid, reduceres oplevelsen/truslen om tab. Derfor er det yderst vigtigt, at perioden med uafklarede spørgsmål og muligheder er så kort som mulig.
  4. Nyorienteringsfasen er nået når den nye situation er accepteret – og den enkelte spiller aktivt med – enten i forhold til at deltage aktivt i den videre færd og flytning af arbejdspladsen – eller ved at konkludere, at man ikke længere ønsker at være en del af organisationen og at processen har givet modet til at søge nye udfordringer.

HK Stat anbefaler, at TR og arbejdsmiljørepræsentanterne har et særligt fokus på et tæt samarbejde på de berørte arbejdspladser.

AMO-medlemmernes hovedopgaver kan være, at:

• Opfordre beslutningstager til at holde fokus på det psykiske arbejdsmiljø.

• Igangsætte afstemte aktiviteter, der på forkant sikrer et godt psykisk arbejdsmiljø. Det kan fx være relevante informationer og kommunikation om forandringsprocessen.

• Reagere, når man observerer udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø – dette kan være på såvel individ som gruppeniveau.

• Igangsætte afstemte aktiviteter, som kan afhjælpe udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø. Det kan fx være at sikre, at alle berørte parter forstår, hvad forandringen vil indebære.

• Præsentere beslutningstager for indsigt, teknikker og værktøjer (se blandt andet følgende værktøjer: http://bar-kontor.dk/Files/Billeder/BARkontor/pdf/BAR-Kontor-forandringer.pdf og http://www.arbejdsmiljoviden.dk/Nyt/Nyheder/2015/April/23-Skab-robuste-forandringer-BAR-FOKA)

• Holde fokus på det psykiske arbejdsmiljø og ikke selve forandringen – sidstnævnte opgave ligger hos beslutningstager.

Sampensionsmøder er blevet et stort tilløbsstykke

HK Stat Hovedstaden har indbudt til medlemsmøder – ”Seniormøder med ægtefælle” og ”Har du styr på...

Generalforsamlingsdebutant: Dejligt at høre, at vi ikke står alene med problemer og tidspres

Torsdag den 2. marts 2017 var Nanna Blak Pedersen til sin første generalforsamling i HK Stat...

Generalforsamling HK-medlemmer

HK Stat har vundet en principiel sag

Din fagforening – HK Stat har vundet en principiel sag, der sikrer de statsansatte samme...

Retssager

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Brug af brevstemmer ved generalforsamlinger

Afdelingen har fra et medlem modtaget ønske om, at der kan stemmes ved fuldmagt til...