Afholdte arrangementer

|  Midt

Her kan du læse om nogle af de senest afholdte arrangementer i HK seniorklub Svendborg. God fornøjelse.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Referat af generalforsamling 21. februar 2017

Resume over foredrag ”Fra bondekone til borgmester”

Det var en fantastisk eftermiddag, hvor tidligere borgmester i Kerteminde, Else Møller fortalte om sit liv lige fra barndommen, hvor hun boede på en gård på Vestfyn sammen med sine 3 søskende, sin tid på husholdningsskoler, mødet med sin nuværende mand, Frederik Møller, til tiden som borgmester i en 4-årig periode, byrådsarbejde samt mange aktive år i lokalpolitik.

I mere end 50 år har Else Møller undervist mænd i madlavning og har stadig et madlavningshold for ægtemænd, der er blevet alene. Else Møller har netop udgivet en kogebog, hvor bl.a. brødrene Price medvirker. Måske har du oplevet hende i en af udsendelserne med ”Spise med Price”, hvor de sammen bager en ”prossekage”, som er lavet på havregrød?

Else Møller er ved at skrive en bog om hvad hun ikke vil, når hun bliver gammel. Den er ikke færdig endnu, for ”jeg er kun 75 år” som Else siger med et glimt i øjet.

Og så har Else Møller været medvirkende til, at der nu på 12. år afholdes ”kirsebærfestival”  i Kerteminde – en meget seriøs festival, hvor vi kan se på kunst, lytte til god musik og ikke mindst smage på lækkerier. Festivalen drives fortrinsvis af frivillige og bliver besøgt af 40-50.000 i de 3 dage, festivalen varer.

Else Møller afsluttede foredraget med nogle meget vise ord. Hun sagde bl.a. ”Tiden er dyrebar – derfor brug den med fornuft”. ”I dag er en gave – derfor nyd dagen”. ”Lev i nuet – tiden iler”.

Der blev sagt og fortalt om så mange interessante og spændende oplevelser, men dette er kun et resume og ikke et referat, og Else Møller skal opleves ”in natura”, så forhåbentlig får I, der ikke kunne deltage i dette foredrag, mulighed for at opleve Else Møller i en anden sammenhæng – det vil I ikke fortryde.

Resume af foredraget "Drengen der ville noget" af Edin Hasanbegovic.

Kære medlemmer af HK Seniorklubben Svendborg

Gik I glip af foredraget i forbindelse med generalforsamlingen den 23. februar 2016 er hermed et kort resume:

Edin Rema 1000Edin Hasanbegovic (kaldet Edo) kom som ung teenagerdreng i 1995 fra Bosnien til Danmark sammen med sin mor og sin lillebror. Der var krig, og faderen og storebroderen havde udrejseforbud. Edo kunne berette om, hvordan han og familien blev godt modtaget, først i Sanderumlejren, hvor de fik alt, hvad de havde brug for – tøj, cykel, mad – det var meget storslået for dem – og senere på asylcenteret i Gudme.

Edo ville sin unge alder til trods vise, at han kunne noget og forsørge sin psykisk syge mor og lillebror. Efter endt skolegang og handelsskoleuddannelse søgte Edo læreplads ikke mindre end 15 steder uden resultat. Efter en praktikperiode hos REMA 1000 på Tvedvej, blev Edo tilbudt læreplads samme sted – første trin op ad stigen – som Edo benævner sin succes efter ankomsten til Danmark. Efter endt læretid blev Edo souschef i samme butik – altså videre op ad stigen.

Efter en tid i REMA 1000 i Årslev fik Edo ansvaret for den nyåbnede butik i Ørkildsgade, hvor han i dag er vældig glad for at arbejde.

Undervejs i livet op ad stigen sker der noget drastisk for Edo. Han bliver ringet op af ambassaden i Bosnien, der fortæller, at liget af Edos far er fundet i en massegrav. Ca. ½ år senere bliver Edo igen ringet op – denne gang er liget af storebroderen blevet fundet, og Edo må igen rejse til Bosnien for at begrave et kært familiemedlem. Denne gang føltes dog langt værre for Edo, og han endte med at søge psykologhjælp for at komme videre med sit liv.

Edo er dansk gift og har 3 børn. Flere af hans familiemedlemmer er ansat i butikken hos ham i Ørkildsgade. Bl.a. er hans lillebror ansat som souschef. Edo er i dag formand for integrationsrådet i Svendborg Kommune, hvor han er repræsentant for Bosnien.

Det var svært ikke at lade sig rive med af Edos fantastiske måde at fortælle på. Det var et fantastisk godt foredrag.

Tirsdag d. 26. januar startede vi årets arrangementer op med en herlig eftermiddag med duoen ElsborgMaribo.

Duoen består af Mette Elsborg der med sin fantastiske stemme førte os vidt og bredt i musikkens verden. Ved sin side havde hun Erik Maribo der er en virkelig dygtig guitarist.

Der blev også lejlighed til at synge lidt med på nogle af de populære melodier. Før koncerten havde vi nødt lækre fastelavnsboller. Igen en dejlig dag blandt glade seniorer.

Gik du glip af seniorklubbens efterårsarrangement 5. oktober 2015, er her et kort resume og et par stemningsbilleder:

Ca. 30 medlemmer inkl. foredragsholdere havde fundet vej til dette spændende arrangement, som startede med oplæg fra FynBus’ 2 kundeambassadører. De fortalte bl.a. om forskellige korttyper til busserne – kvikkort – periodekort samt om telekørsel. Efter en grundig information om de mange forskellige muligheder var der mulighed for at hente diverse brochurer i den opsatte infostand.

Efter disse nyttige informationer var det tid til en dejlig baguette og en sodavand. Da den værste sult var stillet, kom den næste foredragsholder, Jette Seidenschnur.

Der er næppe nogen, der kan sige sig fri for at blive irriteret, når det ringer på døren, og der udenfor står 2 velklædte herrer eller damer med bladet ”Vågn op” høfligt rakt frem. Jette har om nogen prøvet at stå på den anden siden af døren sammen med sin lillesøster og sin far, der forkyndte ”bibelen”. Hun fandt det meget ubehageligt at se og høre sin far blive udskældt. Jette fortalte også om det at føle sig anderledes – især da hun startede i skolen. Heldigvis satte hendes mor Jette og lillesøsteren i samme klasse – så var vi da to – som hun sagde. Deltagelse i børnefødselsdage, lejrskole, religionstimerne – alt dette var forbudt for dem.

Jette fortalte, at man først blev betragtet som fuldgyldigt medlem af sekten, når man var blevet ”døbt”, og Jette gjorde alt for at udsætte denne handling, indtil hun som 16-årig blev forelsket – også i en fra Jehovas Vidner. Det var nemlig forbudt at have omgang med hinanden, medmindre man var blevet ”døbt”. Derfor lod hun sig ”døbe”, så hun kunne være sammen med kæresten. Men Jette var hele tiden i tvivl, og da hun havde fået sine 2 børn, og den ældste skulle til at starte i skolen, besluttede Jette sig for at forlade sin mand og tage børnene med – efter 33 år at have været en del af Jehovas Vidner.

Hun var nu afskåret fra omgang med sine forældre, sine 3 søstre samt resten af familien og de venner, der tilhørte Jehovas Vidner.

Det var hårde tider for Jette, men hun er i dag en prisbelønnet fotograf og har et godt liv. Også hendes børn har det godt. Hun er netop blevet farmor til en lille dreng.

Svendborg Seniorklub arrangement 5. oktober 2015

Sommerudflugten til Ærø 11. maj 2015 var et hit

Bestyrelsen har fået mange positive tilbagemeldinger fra Ærø-turen, hvor Jespers Busser sørgede for en guidet rundtur på øen, efterfulgt af rundvisning, ølsmagning og en rigtig lækker frokost på Rise Bryggeri. Efter frokosten besøgte vi Voderup Klint samt Søbygård.

Inden færgen tog os retur til Svendborg, havde vi en times tid på egen hånd i hyggelige Ærøskøbing.

Seniorudflugt Ærø

hent en brochure
med information
om seniorklubberne

Hent seniorklub-folder

vil du vide mere om seniorklubberne i hk midt?

Send os en mail

Folkemøde med trivsel, arbejdsmiljø og digitalisering

Sektorformand Anne Marie Bay er ikke i tvivl om, hvad der skal øverst på vores dagsorden i disse...

Sommerlukket på kontoret i Svendborg

Kontoret i Svendborg har lukket i ugerne 27, 28, 29, 30 og 31. Dog vil der være åbent for...

HK-kursus gav indblik i Outlook

”Vi kunne godt bruge noget mere viden om funktionerne i Outlook…”, sagde Tina Vinther Knudsen,...

Medlemsfordele Arrangementer

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Ledige jobs i HK Midt

Her kan du se aktuelle ledige jobs hos HK Midt - måske dit drømmejob er her?

LO har brug for dig

LO mangler gæstelærere, der kan tage ud på skolerne og fortælle eleverne om bl.a. fagbevægelsen,...

HKM

HKM er dem, der tager telefonen, når du ringer til HK. Se hvem du får i røret fra HK Midt, her.

Se flere artikler

Folkemøde med trivsel, arbejdsmiljø og digitalisering

Sommerlukket på kontoret i Svendborg

HK-kursus gav indblik i Outlook

Medlemsfordele Arrangementer

Se flere aktuelt
Netværksdebat

Se mere under Netværk
Andre artikler

Ledige jobs i HK Midt

Her kan du se aktuelle ledige jobs hos HK Midt - måske dit drømmejob er her?

LO har brug for dig

HKM