- Det skal være en ordentlig proces

17. november 2015  |  Nordjylland  |  HK Stat

UDFLYTNING AF STATSLIGE ARBEJDSPLADSER - Tidligere sektorformand for HK Stat Nordjylland Jette Videnkjær er glad for, at arbejdet i foreningen ”Staten i hele Danmark” har båret frugt – men hun frygter lidt, at det er en skrivebordsbeslutning, der ikke er ordentligt gennemtænkt.

- Jeg glæder mig over de kommende statslige arbejdspladser i Nordjylland, og jeg kan se, at det arbejde, vi har sat i gang, giver resultater. Men vi står altså også med nogle udfordringer, påpeger Jette Videnkjær, initiativtager til foreningen ”Staten i hele Danmark”. Foto: PF Lars Horn/Baghuset

Af journalist Naia Bang

- Vi havde da armene helt oppe, da vi hørte om regeringens beslutning om at flytte 513 statslige arbejdspladser til Nordjylland. Men armene er kommet lidt ned igen. For vi kan se, at det, der sker, er, at det i mange filfælde kun er dele af de statslige styrelser, der flytter ud. Men beholder stadig noget af styrelserne i hovedstadsområdet. Det betyder jo, at hvis det ikke bliver en succes at flytte en styrelse, kan man bare flytte den hjem igen.

Det forklarer tidligere sektorformand for HK Stat Nordjylland Jette Videnkjær. Hun har i årevis gjort et stort benarbejde for at vende centraliseringen og sikre, at vi tvært imod fik flere statslige arbejdspladser i Nordjylland.

Til kamp for at beholde stats-arbejdspladser
- Det var forstemmende at opleve, at vi med jævne mellemrum mistede statslige jobs – blandt andet i Forsvarets Personeltjeneste, hvor jeg selv kommer fra. Jeg skrev læserbreve og talte med politikere, men der skete ikke nok, forklarer Jette Videnkjær.

Som formand for HK Stat Nordjylland tog hun derfor i 2012 initiativ til at lave en konference med politikere, organisationsfolk og arbejdsgivere, hvor man drøftede, hvordan man kunne vende udviklingen. Efter mødet blev der etableret en arbejdsgruppe – der hurtigt fik øjnene op for, at det her ikke kun var et nordjysk problem. Ved den næste konference i 2013 var repræsentanter fra hele landet med, og i februar 2015 var interesseorganisationen ”Staten i hele Danmark” en realitet. I mellemtiden var Jette Videnkjær fratrådt som formand for HK Stat Nordjylland, men hun sidder i dag i bestyrelsen for ”Staten i hele Danmark.

- Det går for stærkt
- I ”Staten i hele Danmark” har vi lagt op til, at der blev oprettet en ligevægtskommission, der skulle vurdere, hvor det var mest hensigtsmæssigt, at nye styrelser skulle ligge. Men den nye regering kom os i forkøbet – de var meget hurtige til at melde ud, hvem der skulle flytte, påpeger Jette Videnkjær, der ikke lægger skjul på, at hun – selv om hun er glad for udsigten til at få nye statslige HK-jobs i Nordjylland – synes, at hele processen bærer præg af at være besluttet bag et skrivebord uden ordentlige forundersøgelser.

- Det er helt logisk, at Geodatastyrelsen flytter til Aalborg, hvor vi jo også uddanner de landinspektører, der arbejder der. Men det er ikke hele styrelsen, der flytter. Hvem bliver så tilbage, hvad betyder det for medarbejdernes mulighed for at avancere – og vil man bare flytte styrelsen tilbage til København, hvis det ikke kommer til at fungere hurtigt nok i Nordjylland, spørger Jette Videnkjær.

Bestyrelsen i ”Staten i hele Danmark” er netop i disse dage i gang med at se på, hvordan man i foreningen fortsat kan påvirke politikerne, for regeringen har lovet, at udflytning af statslige arbejdspladser ikke er slut nu men vil være en løbende proces.

Tema om udflytning af statslige arbejdspladser
HK Bladet Nordjylland nr. 6 2015

Undersøgelse skal afdække følger af flytning

I denne uge udsender HK Stat en spørgeundersøgelse til medlemmer på de arbejdspladser, der er...

Udflytning Arbejdsmiljø

Røde Kors får kritik efter massefyringer

En stram udlændingepolitik og færre asylansøgere i Danmark har fået Udlændingestyrelsen til at...

Fyret

HK Stat er klar med ny uddannelse til dig

HK Stat har i samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus udviklet en ny uddannelse i digital...

Uddannelse

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Husk: Dit rigtige liv er i dag

Iværksætteren Martin Thorborg,som er uddannet kontorassistent ved politiet, holder mange foredrag...