Udsultet SKAT truer velfærden

28. marts 2017  |  Nordjylland

SKAT skal genoprettes effektivt, ellers kan vi ikke opretholde vores velfærdssamfund.

Af Jonna Vestergaard
formand, HK Stat Nordjylland

DEBATINDLÆG - Er du blandt dem, der om få ganske dage får de skattekroner, du betalte for meget sidste år, rullende ind på kontoen? Eller får du en regning, fordi du betalte for lidt?

Årsopgørelsen var det helt store tilløbsstykke, da Skat i starten af marts åbnede for borgernes adgang. Næsten tre millioner af os kunne ikke styre nysgerrigheden og lagde vejen forbi Skats hjemmeside for lige at tjekke.

Vi følger jo med i, om vi har fået alle fradrag med, og om vi betaler for meget – eller for lidt.

Men mens der er nogenlunde styr på lønmodtagernes skat, er det helt anderledes, når det kommer til virksomhederne.

Skat anslår selv, at blandt landets 700.000 små og mellemstore virksomheder snyder hver tiende bevidst i skat. Alligevel bliver kun 23.000 virksomheder kontrolleret.

Den ene skandale efter den anden er rullet ind over Skat på grund af manglende eller ineffektiv kontrol.  Husk blot på sagen om udbetaling af negativ moms, der kostede staten 1,3 milliarder kroner. Tidligere departementschef i Skat Peter Loft har oven i købet spekuleret i, at der kan være gået to Storebæltsbroer tabt i negativ moms.

Husk også sagen om udbytteskat, hvor internationale svindlere snød statskassen for 12,3 milliarder kroner.

Og læg dertil at skatte-restancerne er eksploderet til i dag over 100 milliarder kroner. Havde Skat blot kunne holde restancerne på 2006-niveau, kunne der have været 50 milliarder kroner mere i statskassen.

De mange, mange milliarder, vi således mangler i statskassen, kunne være brugt på velfærd.

Kommunerne har gennem en årrække været tvunget til at skære ned i serviceniveauet samtidig med, at der er blevet fyret medarbejdere. Ikke mindst har administrationen måtte stå for skud, når kommunerne skulle få budgetterne til at nå sammen. Det har skabt fortællingen om ’varme og kolde’ hænder; altså dem, der tager sig af velfærdsopgaverne versus dem i administrationen; dem, der er gode spareobjekter og dem, der ikke er. Man glemmer blot, at administrative medarbejdere er det kit, der holder organisationer sammen. Velfærdsopgaver ville ikke kunne løses uden administration.

Udsultningen af Skat er direkte en trussel mod den velfærd, kommunerne yder borgerne. Derfor haster det med at genoprette Skat, der gennem de seneste ti år er blevet sparet i stykker af skiftende regeringer.

Siden 2006 har Skat sparet omkring 4.000 medarbejdere væk; blandt andet i forventning om, at digitale løsninger kunne erstatte medarbejdere af kød og blod. Det gik som bekendt ikke.

Heldigvis er genopretningen af Skat på den politiske dagsorden.

Regeringens redningsplan er et skridt i den rigtige retning, men der satses ikke nok på kontrol og desuden fortsætter milliard-besparelserne. Skat er jo underlagt det statslige omprioriteringsbidrag og investeringerne skal derfor også dække faldende bevillinger. Allerede i 2020 vil Skat være tilbage på det nuværende niveau, viser beregninger fra LO. Og det er jo åbenlyst ikke godt nok!

Der må altså gøres noget langt mere drastisk. Senest har Socialdemokratiet foreslået, at der ansættes 1.000 ekstra medarbejdere til skattekontrol. Det er fornuftigt.

Investeringer i skattekontrol og inddrivelse tjener nemlig sig selv ind mange gange. Således vil yderligere 2.000 medarbejdere til inddrivelse styrke de offentlige kasser med fire milliarder kroner, viser en analyse fra LO. Flere medarbejdere vil altså give flere penge, der kan bruges på omsorg, uddannelse, infrastruktur og andre opgaver, der i den grad trænger sig på.

De partier, der har været med til at spare Skat i stykker, må tage ansvar og genoprette Skat effektivt. Ellers vil konsekvensen være, at vi ikke kan opretholde vores velfærdssamfund.

Lokaldemokratiet lever i HK Nordjylland

Lokaldemokratiet lever i HK Nordjylland, også langt væk fra regionshovedstaden Aalborg. Der var...

Vi kan sagtens bruge HK'ere i Motorstyrelsen

Selv om julefreden har sænket sig, så er det måske netop nu, at du skal skynde dig at få sendt en...

Generalforsamlinger i lokalområderne

I februar holder HK Nordjylland lokalrådsgeneralforsamlinger med blandt andet valg af medlemmer...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler