- Overenskomst giver os klare regler

25. juni 2015  |  Nordjylland  |

Ansatte hos HTH i Aalborg organiserede sig i HK og fik overenskomst.

- Vi er glade for, at det lykkedes at få overenskomst, siger Lars Panduro Mogensen.

- Vi oplevede hvad sammenhold kan gøre.

Sådan beskriver Lars Panduro Mogensen forløbet, der resulterede i, at han og hans atten kolleger hos HTH Køkkener i Aalborgs City Syd i foråret fik overenskomst.

Først meldte de sig ind i HK, så de opfyldte 50 procent-reglen og dermed kunne kræve overenskomst. Reglen siger nemlig, at mindst halvdelen af de ansatte skal være med i fagforeningen, før de kan forlange en overenskomst. Med godt 87 procent af de ansatte i HK mere end opfyldte de ansatte hos HTH i Aalborg dét krav.

Dernæst fik de fagforeningens hjælp til forhandlinger med virksomhedens ledelse. Forhandlingerne faldt på plads i starten af maj, og de ansatte kommer nu ind under overenskomstens regler.

Klare retningslinier
- Vi er rigtig glade og stolte over, at det lykkedes. Det er banebrydende i køkkenbranchen, siger Lars Panduro Mogensen.

For ham handler det mest om, at overenskomsten giver klare retningslinier.

- Vi får klare grænser for hvad der er ret og rimeligt. Både for ansatte og arbejdsgiver er det en fordel, at der er klare regler – også for hvornår, der skal forhandles og hvordan eventuelle uenigheder skal klares, siger han.

At der også følger flere penge på pensionsopsparingen, fritvalgskonto, betaling for overarbejde, regler om arbejdsplaner og ret til selvvalgt uddannelse med overenskomsten er selvfølgelig heller ikke uden betydning, understreger han.

- Med overenskomsten, har vi fået goder, vi ikke tidligere havde; eller vi har fået forbedret dem, vi havde. Og samtidig er der sikkerhed for, at goderne ikke bare kan fjernes igen uden forhandling, siger han og peger på, at overenskomsten også er med til at udjævne forskelle.

- Vi har tidligere forhandlet aftaler hver især, og det har jo betydet, at dem, der var bedst til at forhandle, fik de bedste aftaler, siger Lars Panduro Mogensen.

Regler om overarbejde
Tidligere havde de ansatte ingen regler om overarbejde – eller ekstra betaling.

- HTH’s butiksansatte er delvis provisionslønnede, så deri ligger der selvfølgelig noget ekstra betaling, når der bliver arbejdet ekstra, fortæller Lars Panduro Mogensen.

- Overenskomstens regler om arbejdsplaner og arbejdstid har stor betydning for os, ikke mindst nu hvor vi har åbent hver søndag. Vi har ikke rigtig kendt til arbejdsplaner for længere perioder ad gangen, og det gør det jo unægtelig noget svært at tilrettelægge både arbejde og privatliv, siger han.

Mens HK’s butiksoverenskomst med dens klare regler for weekendarbejde gælder for HTH’s butiksansatte, er erhvervskonsulenterne under HK’s kontoroverenskomst ikke omfattet af de samme regler. Derfor forhandles i øjeblikket en særlig lokalaftale, så konsulenterne deltager i søndagsarbejde i begrænset omfang.

- Forhandlingerne foregår i fred og ro og lige efter bogen. Både vi ansatte og ledelsen skal lære overenskomsten rigtig at kende, og jeg ser frem til en tæt dialog med ledelsen, så vi finder gode løsninger for begge parter i fred og fordragelighed, siger Lars Panduro Mogensen, der er valgt som kollegernes tillidsrepræsentant.

Overraskelse og glæde da bedste elev og elevpladser blev kåret

Mange blev overraskede, enkelte blev paf, og ingen blev sure, da HK Privat Nordjylland dukkede op...

Jobræs i Thisted

De nye stillinger ved Gældsstyrelsen i Thisted har medført en intens jagt i området for at komme...

SKAT Udflytning

Sommerferietid med jyske medlemsfordele

Ta’ familien med i Legoland, Jesperhus eller Jyllands Park Zoo. Sommeren er fyldt med oplevelser...

Medlemsfordele Kultur

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler