-Fremtiden ligger i god registrering

23. marts 2015  |  Nordjylland  |

Patientregistrering bliver en kerneopgave for lægesekretærer, mener to elever på Sygehus Vendsyssel – så de holdt konference om emnet for deres kolleger.

Gitte Rokholm Dahl og Lotte vangsted

Gitte Rokholm Dahl og Lotte Vangsted

Går man og tror, at digitale patientjournaler, stemmegenkendelse og andre it-løsninger gør sygehusenes lægesekretærer overflødige, kan man godt tro om igen.

Bliver der mindre skrivearbejde, får korrekt registrering af patienter til gengæld større og større betydning. Og her er en dygtig lægesekretær guld værd for sygehusene.

Det mener de to lægesekretærelever Gitte Rokholm Dahl og Lotte Vangsted fra Sygehus Vendsyssel i Hjørring.

-Om fem år er der ikke meget skrivearbejde tilbage, og så bliver registrering den vigtigste opgave for lægesekretærer. Registrering er en kerneopgave, siger de.

Som led i deres fagprøve holdt de 9. marts en konference på sygehuset, hvor omkring 40 af sygehusets lægesekretærer hørte oplæg fra registreringskonsulenter på Sygehus Vendsyssel og Aalborg Universitetshospital.

Registreringskonsulent Signe Knudstrup, Sygehus Vendsyssel, fortalte bl.a. om Landspatientregistret.

Forkert registrering kan være dyrt
At patientforløb registreres korrekt og diagnoser forsynes med korrekte koder, er der mange penge i for sygehusene.

Pengene flyder nemlig fra regionerne til sygehusene i forhold til deres evne til at leve op til kontrakten om fx antallet af patienter i forskellige former for behandling. Desuden kan sygehuse miste specialer, hvis de ikke lever op til deres mål for antallet af patienter på området, ligesom patienters lovkrav om udredning indenfor 30 dage afhænger af en korrekt registrering til Landspatientregistret.

-Derfor er det vigtigt, at registreringerne er korrekte. Og helt afgørende er det, at patienterne får de rigtige diagnosekoder, fortæller Gitte Rokholm Dahl og Lotte Vangsted.

Selvom det er lægerne, der er ansvarlige for diagnoserne, har lægesekretæren stor betydning, slår de fast.

-Sekretæren er en god bagstopper, når lægen kommer til at opgive en forkert kode på diagnosen. Nogle ser også lidt stort på, om koden nu også er den helt rigtige. Men det kan altså have stor betydning, og lægesekretæren skal fange fejlene.

-Der kan være rigtig mange penge i en god lægesekretær, siger de to elever.

Sætter skibe i søen
Selv betegner Gitte Rokholm Dahl og Lotte Vangsted deres interesse for registrering som lidt nørdet.

-Vi er nok et par nørder, når det kommer til registrering. Siden vi havde om emnet på 2. skoleophold, har det virkelig interesseret os, fortæller de.

-Der er imidlertid også en del fagstolthed i det; arbejdet skal gøres ordentligt. Ud over at det er vores fagprøve, håber vi, at vores konference har sat nogle skibe i søen, der kan lede til mere opmærksomhed på korrekt registrering.

At det er lykkedes, tyder en spørgeundersøgelse, som de efter konferencen lavede blandt deltagerne, på. Her svarer de fleste, at konferencen har gjort dem mere opmærksomme på vigtigheden af registrering.

-Flere har også skrevet til os, at de nu selv vil tage emnet op med deres kolleger i afdelingen, siger de.

Gitte Rokholm Dahl og Lotte Vangsted drager nu en måned til Grønland, hvor de skal i praktik på Dronning Ingrids Hospital i Nuuk. Fritiden skal de bruge på at skrive fagprøve.

Nordjyske Nicklas Bille Hansen valgt til formand for HK Ungdom

En af mine første og vigtigst opgaver bliver at være med til at tænde gnisten i lokalområderne,...

Juletræsfester i HK Nordjylland

Kom med til juletræsfester i Aalborg, Frederikshavn og Hjørring

Kompetencer er kommet i spil med Karrieretelefonen

Githa Grum-Schwensen og Henrik Elias Kristensen fra henholdsvis Ikast og Herning har fået styrket...

Karriere

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Kulturporten

Kulturporten er stiftet af fagforeninger under LO-Aalborg med det formål at tilbyde medlemmerne...

Poul Erik Andreasen

KV17 - Poul Erik Andreasen opstiller for Socialdemokratiet til byrådet i Brønderslev Kommune.

Se flere artikler

Nordjyske Nicklas Bille Hansen valgt til formand for HK Ungdom