Næstformanden var i praktik

21. september 2014  |  Nordjylland  |

Tandreguleringsklinik i Aalborg fik besøg af HK/Kommunals næstformand. Formålet var at opleve faget.

-God fornemmelse for HK'ernes arbejde gør mig til en bedre næstformand, siger Mads Samsing.

Egentlig skulle han selv have været i stolen...

Orto-klinikassistenterne på Aalborg Kommunes tandreguleringsklinik på Filstedvej i Aalborg havde planlagt, at han først skulle have taget tandaftryk for derefter selv at arbejde sig frem i processen til den færdige gipsmodel, som tandbøjlen laves efter.

Tandlægeskræk forpurrede imidlertid dén idé.

HK/Kommunal Danmarks næstformand Mads Samsing afslog kategorisk at sætte sig i patientens sted, da han i starten af september besøgte klinikken. Men det var heller ikke for at agere patient, han var kommet.

Besøget på tandreguleringsklinikken er led i en turne rundt i landet til forskellige kommunale arbejdspladser for på egen krop at opleve, hvad HK’erne laver på jobbet. Turneen har tidligere bragt ham tæt på så forskellige HK-jobs som miljøteknik og lægesekretærer i psykiatrien.

-Det er vildt spændende, siger Mads Samsing, der på sine praktikophold gerne selv vil prøve kræfter med arbejdsopgaverne. Det giver ham en rigtig god fornemmelse for HK’ernes forskellige fagligheder, men også for hvad der er godt eller kan være udfordringer i de forskellige job.

-Jeg tager ud for at lære. Formålet er ikke at promovere HK eller snakke fagpolitik, selvom der selvfølgelig kommer spørgsmål af den slags op, det kan ikke undgås. En god fornemmelse for HK’ernes arbejde og dagligdag gør mig til en bedre næstformand, siger Mads Samsing, behørigt iklædt klinikkens arbejdstøj.

Sådan reguleres en tandbøjle

Stort ansvar
-Vi har et rigtig stort ansvar. Vi efteruddanner os og udfører opgaver, som egentlig er tandlægearbejde, fortæller orto-klinikassistent Jane Søgaard, mens hun introducerer næstformanden til dagens plan over behandlinger.

Selv har hun været omkring Tandlægehøjskolen i Aarhus for at videreuddanne sig, og at kompetencer og ansvar – efter hendes mening – burde honoreres bedre på lønsedlen, får hun lige klemt ud mellem sidebenene.

-Jeg er rigtig glad for arbejdet og nærheden med børnene, fortæller Jane og gør klar til Mathias, der er én af klinikkens i alt 3.000 patienter og én af dagens 200 behandlinger. I snit skal hvert fjerde barn i en skoleklasse på et tidspunkt have reguleret sine tænder.

-Er der ikke mange, der er bange, når de kommer på klinikken, spørger Mads Samsing.

-Vi gør ikke noget, der gør ondt eller er ubehageligt, fortæller Jane Søgaard, hvilket Mathias – der nu har taget plads i stolen – bekræfter. Til næstformandens synlige lettelse.

Mens Mathias blot skal have kontrolleret sin tandbøjle, skal andre patienter i de fire tandlægestole på række i den store, lyse klinik have taget aftryk af tænderne. Aftryk, der skal blive til gipsmodeller, tandlægen bruger til at planlægge behandlingen og som model til tandbøjlen.

Cirka 130 afstøbninger af den slags tager klinikken hver måned.

Gipsafstøbning kræver både håndelag og rutine.

Hårdt arbejde
-Det er rigtig hårdt ved armene, fortæller orto-klinikassistent Lone Høfler, mens hun viser Mads Samsing, hvordan hun først doserer pulver og vand for derefter at sætte vakuum på beholderen med blandingen, der skal blive til gipsafstøbning af et tandsæt.

Vakuum skal forhindre luftbobler og mens blandingen røres sammen, skal hun holde beholderen i hænderne.

At det ryster rigtig meget, må HK/Kommunals næstformand give hende ret i, da han selv lægger arme til processen.

At støbning er præcisionsarbejde, der kræver både håndelag og rutine, må han ligeledes erkende, da Lone skynder på ham:

-Det går for langsomt. Skynd dig. Det er ved at størkne!

-Hvor mange afstøbninger kan man lave af det oprindelige tandaftryk, spørger Mads Samsing. Bare for en sikkerheds skyld…

Overraskelse og glæde da bedste elev og elevpladser blev kåret

Mange blev overraskede, enkelte blev paf, og ingen blev sure, da HK Privat Nordjylland dukkede op...

Jobræs i Thisted

De nye stillinger ved Gældsstyrelsen i Thisted har medført en intens jagt i området for at komme...

SKAT Udflytning

Sommerferietid med jyske medlemsfordele

Ta’ familien med i Legoland, Jesperhus eller Jyllands Park Zoo. Sommeren er fyldt med oplevelser...

Medlemsfordele Kultur

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler