- Vi må gerne lege lidt mere

09. marts 2016  |  Nordjylland  |  HK Kommunal  |

Vi har en stærk fagforening, men må gerne være lidt mere sprælske, mener HK Kommunal Nordjyllands nye formand.

Katharina Antonsen er ny formand for HK Kommunal Nordjylland

- Hvis jeg siger to ord, er ’HK’ det ene af dem. Jeg er stolt over at være HK’er.

HK Kommunal Nordjyllands nye formand lægger ikke skjul på sin begejstring for fagforeningen og det arbejde, hun nu skal stå i spidsen for.

Katharina Antonsen overtog posten på fagforeningens generalforsamling selveste 8 . marts, kvindernes internationale kampdag.

- Alene fordi jeg er kvinde og forgængeren en mand, bliver stilen anderledes, bebuder den nye formand, der bærer kvindetegnet i sine ørenringe.

-Jeg synes godt, vi må være lidt mere sprælske. Vi må gerne lege lidt mere. Min stil er at kaste en masse idéer op i luften og håbe på, at nogen griber dem – og spiller videre. Det er den måde, vi udvikler arbejdet på, siger Katharina Antonsen, der kommer til formandsposten med erfaring fra hvervet som tillidsrepræsentant hos Rebild Kommune.

I 2010 blev hun valgt som HK-tillidsrepræsentant for fællescentrene i kommunen og i 2012 fællestillidsrepræsentant. I 2014 blev hun medlem af bestyrelsen i HK Kommunal Nordjylland.

- Mit mål på arbejdspladsen har hele tiden været at skabe sammenhold og vise, hvad vi kan udrette, når vi gør det sammen. Derfor har jeg også arbejdet på, at kollegerne skulle organiseres og være en del af fællesskabet i HK. Blandt andet ved at udstille alt dét, man får ud af at være med i HK; uorganiserede må gerne være lidt misundelige, siger Katharina Antonsen.

Hun er således stolt over, at tæt på 78 procent af medarbejdere på HK-overenskomst hos Rebild Kommune er medlemmer af fagforeningen.

- At få andre med er noget af det, der driver mig. Derfor er det også en mærkesag for mig at fastholde og organisere kollegerne i fagforeningen. Men vi kan kun gøre det i fællesskab, siger Katharina Antonsen.

Sort bælte i forandring
HK-ansatte i kommuner og regioner har de senere år oplevet gentagne forandringer og besparelser på arbejdspladsen. At det har sat sig spor på arbejdsmiljøet, betragter Katharina Antonsen som en af tidens største udfordringer.

- HK’erne har sort bælte i forandring. Men vi kan ikke blive ved med det. Se bare hvordan flere og flere lider under arbejdspres og stress, siger hun og henviser til sine egen kommune, Rebild.

- Vi oplever stadig flere tomme skriveborde på rådhuset, når kolleger dropper jobbet og finder sig nye arbejdspladser. Det er et generelt problem for alle kommuner. Vi bliver nødt til at se hinanden i øjnene og spørge, om vi har det godt, når vi går på arbejde, siger hun.

Ledelsen på arbejdspladsen kan imidlertid gøre meget for at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø. Men alt for meget ledelse går i dag op i økonomi, mener hun.

- Ledelserne har så travlt med at få økonomien til at hænge sammen, at man glemmer arbejdsmiljøet. Det hænger sammen med kommunernes vilkår, og derfor bliver vi nødt til også at arbejde politisk.

- Det er jo for eksempel ganske enkelt uanstændigt, at finansministeren kalder kommunerne for ’klynkere,’ samtidig med, at han pålægger stadig flere besparelser og tilmed direkte tager penge op af kommunekasserne, slår Katharina Antonsen fast.

- Vi skal fortælle politikerne helt tydeligt, hvordan det ser ud i virkelighedens verden ude i kommunerne. Vi bliver nødt til at prikke til dem på Christiansborg - og det glæder jeg mig meget til at blive en del af.

Overtager aktiv sektor
Netop det politiske, kontakten til lokal- og landspolitikere og markeringen af holdninger i den offentlige debat er vigtig for HK Kommunal Nordjylland, mener den nye formand.

- Afdelingssektoren har gjort det rigtig godt på det felt, og det skal vi føre videre, selvom stilen måske bliver lidt anderledes. Det er dejligt at overtage opgaven med at føre en så aktiv sektor videre sammen med bestyrelsen og alle de mange kolleger, som det hele handler om, siger hun.

Og netop aktivitet kommer den 48-årige nyvalgte formand ikke selv til at savne.

Kalenderen er allerede fyldt op indtil sommerferien og familien – der består af kæresten Jesper og deres tilsammen fire voksne børn – kommer til at se lidt mindre til hende.

- Men jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med arbejdet og til helt kunne hellige mig det faglige arbejde, jeg brænder for, siger Katharina Antonsen.

Vejle viser den fremtidige by i 3D

I et nyt laboratorium kan Vejles borgere se, hvordan fremtidens byggeprojekter kommer til at se ud.

Digitalisering Teknik, klima og miljø

Nyt brev til sygemeldte vinder sprogpris

KMD og landets jobcentre har vundet en sprogpris, som gør sygemeldte borgere nu får et brev...

Social og beskæftigelse Administration

Postkort får positiv opfølgning

Gode ideer fra medlemmerne af HK Privat er nu gennemgået, og mange af forslagene bliver lagt i en...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Vind chokolade i kommunalbladets quiz

Har du styr på kommunale og regionale facts og kan du kende forskel på en opmand og en amtmand?...

Registrér din e-mailadresse

Vi vil meget gerne have din e-mailadresse.

Se flere artikler

Vejle viser den fremtidige by i 3D

Digitalisering Teknik, klima og miljø

Nyt brev til sygemeldte vinder sprogpris

Social og beskæftigelse Administration

Postkort får positiv opfølgning

Se flere aktuelt
Netværksdebat

Se mere under Netværk
Andre artikler

Vind chokolade i kommunalbladets quiz

Registrér din e-mailadresse

Vi vil meget gerne have din e-mailadresse.

Se flere artikler

Åben i dag 08-17