Aalborg Universitet fejrede HK'ere med ny uddannelse

11. august 2014  |  Nordjylland  |

Tyve HK’ere har taget uddannelse, der skal hjælpe forskere med at skaffe penge til forskning. Det blev fejret ved en anderledes translokation.

Rektor Per Michael Johansen overrækker eksamensbeviser

Universitetsrektor Per Michael Johansen overrakte eksamensbeviser til HK'ere

Bag enhver succesfuld forsker står en effektiv administrativ medarbejder. Så hvorfor ikke fejre HK’ere, der gør noget for at blive endnu bedre til at løse deres opgave?

Sådan var tanken, da Aalborg Universitet 11. august fejrede tyve af sine HK’ere, der har netop har gennemført en akademiuddannelse i projektkoordinering, projektstyring og fundraising.

Det skete ved en anderledes translokation, hvor universitetets rektor Per Michael Johansen overrakte eksamensbeviser til de tyve administrative medarbejdere.

-Forskning er vigtig, men administration er også vigtig, for at universitetet kan løse de udfordringer, samfundet stiller til os. Derfor er det sindssygt vigtig, at der er nogle som jer, der kaster sig over en uddannelse, der løfter vores fælles kompetenceniveau, sagde han.

Fokus på finansiering
Det er en øget fokus på finansiering af forskning fra fx private fonde, forskningsråd og EU, der har aktualiseret uddannelsesprojektet.

Forskere, der søger midler til deres forskning er tvunget til at have mange ansøgninger i spil, og det gør dem afhængige af den administrative assistance.

-Udviklingen med ekstern finansiering kalder på høje kompetencer, effektive administrative processer og professionel projektadministration, siger udviklingskonsulent på Aalborg Universitet Lisbeth Rosted. Hun har været en af hovedkræfterne bag uddannelsesprojektet.

Den administrative medarbejder kan således hjælpe forskerne med at finde muligheder for bevillinger, skrive ansøgninger, hvor der er taget højde for alle udgifter, holde styr på ansøgningsfrister og budgetter og skabe kontakt til bevillingsgivernes administrationer.

-Forskerne er dygtige til at forske, men ikke nødvendigvis til at administrere. Derfor er den administrative medarbejder en hjørnesten. Det giver forskeren tid til at forske, siger Lisbeth Rosted.

HK'er Bonnie Steffensen

Bonnie Steffensen

Hårdt arbejde
Blandt universitets administrative medarbejdere har der været stor interesse for uddannelsen, der blev gennemført fra februar til maj i år.

-Det gik over al forventning at få fyldt de tyve pladser til trods for, at det ville blive hårdt arbejde, fortæller Lisbeth Rosted.

Uddannelsens 11 kursusdage og hjemmearbejde er nemlig gennemført ved siden af det daglige arbejde. Alligevel holdt alle tyve deltagere ved og alle bestod eksamen med flotte karakterer.

-Det har været hårdt, fordi det daglige arbejde skulle passes ved siden af. Også hårdere end jeg havde ventet. Men det har været al sliddet værd, siger Bonnie Steffensen, der er én af de tyve HK’ere i uddannelsen.

Hun er en at otte administrative projektmedarbejdere på universitetets Institut for Energiteknik. Af dem har tre deltaget i uddannelsesprojektet.

-Vores institut har rigtig mange projekter på tilsammen omkring 200 millioner kroner, så administration er rigtig vigtig. Uddannelsen har givet mig større viden og forståelse for de forskellige dele af projekterne og for sammenhængene, og det vil helt sikkert komme til gavn i det daglige arbejde, siger hun.

Uddannelsen er gennemført i samarbejde med Professionshøjskolen Metropol og finansieret gennem en bevilling fra Kompetencesekretariatet, der er de statslige overenskomstparters fælles sekretariat for kompetenceudvikling.

Overraskelse og glæde da bedste elev og elevpladser blev kåret

Mange blev overraskede, enkelte blev paf, og ingen blev sure, da HK Privat Nordjylland dukkede op...

Jobræs i Thisted

De nye stillinger ved Gældsstyrelsen i Thisted har medført en intens jagt i området for at komme...

SKAT Udflytning

Sommerferietid med jyske medlemsfordele

Ta’ familien med i Legoland, Jesperhus eller Jyllands Park Zoo. Sommeren er fyldt med oplevelser...

Medlemsfordele Kultur

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler