Anonym APV på det psykiske arbejdsmiljø

22. maj 2018  |  HK Privat

Banner med forslag om anonym APV

Om forslaget:

I dag kan arbejdsgiverne selv bestemme om arbejdspladsvurderingen, APV, skal udfyldes anonymt af medarbejderne eller ej.
I en undersøgelse gennemført af Epinion for HK/Privat i 2015 svarede hele 29 %, at enten chefen eller kolleger har kunnet se, hvem der svarede hvad.

Selvfølgelig kan der være fordele i, at man ved hvem, man skal have fat i, så man kan få uddybet besvarelser om fx problemer med tunge løft, inventar, computere osv. Men når det kommer til det psykiske arbejdsmiljø, så bør man have krav på at kunne svare anonymt uden at bringe sit job i fare.

Anonyme besvarelser kan give et mere ærligt billede af det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen. For lokale løsninger kan kun findes, når det står klar klart, hvor skoen trykker. Fx nedtonede hele 14 % i undersøgelsen deres svar i APV’en, fordi de var bange for at komme i klemme.

- Hvis der er arbejdsmiljøproblemer på en arbejdsplads, så løses de bedst i samarbejde mellem ledelsen og de ansatte. Men lige præcis når det kommer til det psykiske arbejdsmiljø, som ofte handler om relationer og samarbejdsvanskeligheder, er det vigtigt at kunne pege på problemerne uden at risikere repressalier, eller at man mister sit job. Medarbejderne skal trygt kunne svare åbent og ærligt, siger Martin Rasmussen, næstformand i HK Danmark.

Derfor anbefaler HK, at den af APV’en, hvor det psykiske arbejdsmiljø kortlægges, skal gennemføres anonymt.

Problemer med login?

Log ind med NemID