behandlingsgaranti, hvis du går ned med stress

|  HK Privat

Skilt behandlingsgaranti

Om forslaget:
Hvis du bliver ramt af stress, er det meget forskelligt, hvor hurtigt du kan få tid på Arbejdsmedicinsk Klinik, som er det sted, hvor man har størst viden om stress og samtidig kan tilbyde den rigtige behandling. Der findes 9 arbejdsmedicinske klinikker i Danmark.

Men på klinikkerne bliver stress ikke betragtet som nogen hastesag, og der kan være lange ventetider. Ifølge Sundhedsdatastyrelsens side mitsygehusvalg.dk, kan der være op til 6 ugers ventetid på blot den første undersøgelse. Det er dog ikke alle klinikker, som oplyser ventetid. I HK presser vi selvfølgelig på for at få ventetiderne sat ned.

- Jo længere der går, før at den stressramte kommer i behandling, jo større er risikoen for, at sygeforløbet bliver langvarigt, eller at den stressramte aldrig kommer tilbage i job. Så vi har brug for en behandlingsgaranti i forhold stress, siger Mads Samsing, næstformand i HK KOMMUNAL.

Behandlingsgarantien vil betyde, at hvis du bliver ramt af stress, skal du have ret til at blive udredt inden for en måned.
Det vil sikre danskerne en lige behandling – uanset hvor i landet de bor.

- For os er det også afgørende, at den stressramte får et tilbud, der er baseret på videnskabelig evidens. Altså at behandlingen har en dokumenteret effekt på stress, understreger Mads Samsing.

Derfor ønsker HK en behandlingsgaranti på stress

Problemer med login?

Log ind med NemID