Klubber foreninger og kollegier

Bliv medlem af et professionelt fællesskab

Som medlem i HK har du mulighed for at indgå i et fællesskab på tværs af HK's overordnede struktur. Der er mange forskellige grunde til at oprette, eller indgå i, et fællesskab med personer, der har samme uddannelse som dig selv, udfører samme job, arbejder i samme branche, også er tillidsvalgte eller noget helt femte.

I HK bakker vi op om stærke fællesskaber på arbejdspladsen. På denne side finder du information om, hvad klubber, foreninger og kollegier er, og hvordan de oprettes.

Med mere end 4000 tillidsfolk og lige så mange sikkerhedsrepræsentanter, har HK en stærk tradition for klubdannelse.  Mange medlemmer er med i HK-Klubben på deres lokale arbejdsplads. Den lokale klub er fundamentet i det faglige arbejde. På flere arbejdspladser er HK-klubben også med i fællesklubben, der er en sammenslutning af de forskellige klubber.

Lokalt kan man også være medlem af en brancheklub, når man er ansat i en virksomhed, der ikke er stor nok til at danne en HK-klub. F.eks. medlem af en brancheklub for klinikassistenter.

Klubber på landsplan

Landsklub: HK har omkring 150 landsdækkende landsklubber for medarbejdere, beskæftiget hos samme arbejdsgiver.

Landsforening: Landsomfattende sammenslutning af medlemmer inden for samme branche, men beskæftiget hos forskellige arbejdsgivere.

Tværgående landsforening: Landsomfattende sammenslutninger af medlemmer inden for samme arbejdsområde, men beskæftiget hos forskellige arbejdsgivere og tilhørende to eller flere forbundssektorer eller overenskomsområder.

Tillidsrepræsentantkollegium: Landsomfattende samarbejde mellem tillidsrepræsentanter inden for et område eller en branche.

I topmenuen finder du en oversigt over de landsdækkende foreninger og klubber, der allerede eksistere i HK idag.

Regler for oprettelse

Medlemmerne kan oprette landsdækkende klubber og foreninger i henhold til forbundets love:

Tilladelse fra forbundssektorbestyrelsen

Hvor forholdene gør det ønskeligt, kan forbundssektorbestyrelsen tillade klubber og/eller medlemmer at slutte sig sammen i en områdeklub, et tillidsrepræsentantkollegium eller i landsdækkende klubber og foreninger.

Vedtægter og kontingent

Vedtægter samt fastsættelse af eventuelt kontingent skal godkendes af forbundssektorbestyrelsen, dog skal tværgående landsdækkende klubber og foreninger godkendes af hovedbestyrelsen.

Dækning af omkostninger

Omkostningerne ved de landsdækkende klubbers og foreningers faglige arbejde og delegeretmøder og bestyrelsesmøder dækkes af forbundet.

Medlemsdemokrati

Repræsentation til landsdækkende klubbers og foreningers delegeretmøder fastsætter de enkelte sammenslutninger.

Regler om medlemskab

Når en klub eller en landsdækkende klub eller forening er lovligt oprettet, er de medlemmer, der naturligt hører ind under dens område, forpligtet til at være medlemmer og til at betale kontingent til klubben eller foreningen.

Redigeret: 03. september 2013 kl. 01:00

S-banen og Øresundstrafikken skal udbydes

I dag har Transportministeren på vegne af regeringen, DF og De radikale offentliggjort deres plan...

VOXPOP: Hvad betyder Velfærd

Vi har spurgt Steffen Andersen, 23 år og salgsarbejder hvad velfærd betyder for ham.

Velfærd

Branchesektion Produktions julekalender - 13. december

Hver dag fra den 1. til og med 24. december 2017 trækker vi lod fem gevinster.

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

S-banen og Øresundstrafikken skal udbydes

VOXPOP: Hvad betyder Velfærd

Velfærd

Branchesektion Produktions julekalender - 13. december

Hver dag fra den 1. til og med 24. december 2017 trækker vi lod fem gevinster.

Se flere aktuelt
Netværksdebat