Politisk Indflydelse

Politisk indflydelse sikrer medlemmernes interesser.

HK har afviklet sin støtte til Socialdemokraterne i forbindelse med folketingsvalget i 2005. Men HK er fortsat en organisation, der er aktiv på den politiske scene for at sikre medlemmerne et bedre arbejdsliv.

Her kan du helt fravælge at støtte politisk arbejde, hvis du ikke vil have at HK arbejder for politisk indflydelse. HK har ikke haft et konkret politisk samarbejde siden 2007.

Du kan også læse om hvorfor HK afviklede partistøtten. Her er det vigtigt at understrege, at HK aldrig har betalt et fast beløb pr. kontingentmedlem, men før i tiden har støttet fra år til år.

Politisk Støtte eller Ej - Du vælger Selv

HK støtter ikke politiske partier men samarbejder fagpolitisk

Siden 2005 har HK ikke givet partistøtte. Det vedtog HK-kongressen i 2005. Men det betyder ikke, at HK ophører med at varetage medlemmernes interesser ved at bruge penge på at påvirke den politiske proces.

Det blev besluttet, at HK fortsat vil medvirke til åbenhed om økonomisk støtte til politisk arbejde. Det er HK’s hovedbestyrelse, som i hvert tilfælde afgør, om der skal ydes støtte.

Kongressen vedtog nemlig, at HK
    • kan yde støtte til folketingsgrupper og politikere på grundlag af aftaler om gennemførelse af bestemte politiske opgaver og projekter, der er i HK-medlemmernes interesse
    • kan deltage i valgkampe med egne budskaber og valgkampsstrategi
    • i særlige tilfælde kan yde støtte til udvalgte kandidater

HK har ikke støttet et konkret politisk projekt siden 2007.

Før HK opgav at give partistøtte, blev der udarbejdet en rapport, der nøje analyserer mulighederne for at opnå politisk indflydelse på arbejdsmarkedspolitikken.

Læs rapporten om hvordan HK arbejder på at få politisk indflydelse under punktet "HK og Politisk Indflydelse"

Fravælg Støtte til Politisk Arbejde

Her kan du fravælge at støtte fagpolitiske samarbejdsprojekter

Du kan som medlem af HK vælge støtten til fagpolitisk arbejde fra ved at benytte kuponen, som du finder her:

Her kan du downloade kuponen

Den bringes også i HK/Bladet - det sker en gang om året i et forårsnummer.

Har du tidligere sagt nej til støtte, gælder din framelding, så længe du er medlem af HK.

Kuponen skal altså kun bruges, hvis du
    • som nyt medlem ønsker at melde fra
    • ikke tidligere har meldt fra, men ønsker at gøre det
    • har fortrudt, at du tidligere har meldt fra

Annonym framelding
    HK’s statsautoriserede revisorer registrerer antallet af frameldte. De medlemmer, som melder fra, er anonyme i forhold til HK. Derfor kan bidragene til støtte ikke trækkes fra den enkeltes kontingent.

Penge bruges til
    De midler, som ikke ønskes anvendt til støtte, overføres til:
    • en humanitær organisationsolidaritetsarbejde og projekter, hvis målsætning stemmer overens med fagbevægelsens faglige og politiske prioriteringer
    • forskningsprojekter, der sætter fokus på HK’ernes arbejdsliv, herunder arbejdsmiljø, kvalitet i arbejdet, livslang læring m.m.

Hvem, der har modtaget de frameldte midler, bliver oplyst henholdsvis på HK-afdelingernes, forbundets og sektorernes hjemmeside.

Politisk Samarbejde

HK har ikke haft et konkret politisk samarbejde siden 2007

Seneste eksempel på politisk samarbejde er fra 2007.

Her indgik HK i marts måned 2007 i et nyt strategisk samarbejde med Socialdemokraterne om udvikling af en ny velfærdspolitik med særlig fokus på en bedre offentlig sektor.

HK og Politisk Indflydelse

I 2005 opgiver HK partistøtte for i stedet at arbejde som en fagpolitisk organisation. Beslutningen bygger på en analyse udarbejdet af professor Ove K. Pedersen.

På HK/Danmarks kongres i 2001 vedtog man at fortsætte partistøtten, men samtidig skulle et udredningsarbejde afdække betydningen af det politiske arbejde.

Analysen skulle samtidig give et bud på, hvordan HK, som et moderne fagforbund kunne sikre sig den politiske indflydelse, der er nødvendig for at sikre medlemmernes interesser.

Analysen blev udarbejdet af professor Ove K. Pedersen fra Københavns Universitet. Det førte til en rapport på over 300 sider, der minutiøst gennemgår det politiske landskab i Danmark – og som ikke mindst giver sine bud på, hvordan HK/Danmark som et moderne fagforbund kan manøvrere sig trygt igennem minefelterne.

Rapporten slår fast, at HK/Danmark ikke bare er en faglig organisation, men i stigende grad også en politisk organisation. Det er ikke noget, som HK selv har ønsket - men derimod en udvikling, som er sket som en naturlig og helt nødvendig udvikling i takt med forandringerne i det politiske liv.

Professor Ove Kaj Pedersen og hans forskerteam konkluderer desuden, at det i alvorlig grad ville lamme forbundets indsats for bedre løn- og arbejdsvilkår til HK-medlemmerne, hvis kongressen besluttede sig til at skrinlægge enhver form for økonomisk støtte til partierne.

I stedet anbefaler forskerne HK/Danmark at bruge partistøtte - også direkte økonomisk støtte - som et aktivt middel for at opnå forbedringer for medlemmerne. Men det skal spredes ud til flere partier og eventuelt også enkelte politikere, som målrettet vil arbejde for at virkeliggøre HK's politiske ønsker.

Det kræver imidlertid også - mener forskerne - at HK bliver endnu bedre til at finde de sager, der kan skabe fælles fodslag i en medlemskreds, der alt andet lige stemmer på samtlige partier i det politiske landskab.

Rapportens består af ni hovedkapitler på over 300 sider og blev offentliggjort den 22. april 2004. Ove K. Pedersen har hovedansvaret for arbejdet, sammen med team af forskere bestående af lektor Søren Kaj Andersen, lektor Lars Bille, lektor Dorthe Pedersen, lektor Peter Kjær og phd stipendiat Anne Rasmussen.

Hele rapporten kan læses her

Tidslinje: Fra Støtte til Samarbejde

1996 Ophører det formelle politiske samarbejde mellem LO og Socialdemokratiet

2003 Partistøtten fra LO ophører

2005 Partistøtte fra HK ophører

2007 HK seneste politiske samarbejdsprojekt

Direkte fra Roskilde til computer-camp

Denne sommer arrangerer Ungdommens Naturvidenskabelige Forening hele syv forskellige science...

FaaS og containere stiller nye krav til udviklere - men kommer ikke til at revolutionere dit arbejdsliv

Der er mange mulighed i nye fænomener som containerization og functions as a service, der går sin...

Peter gik ned med stress - nu er han førtidspensionist

57-årige Peter Ellekær Hansen var produktionsleder på Grundfos men gik ned med stress og blev...

Stress Fleksjob Pension

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Ledige jobs i HK Midt

Her kan du se aktuelle ledige jobs hos HK Midt - måske dit drømmejob er her?

LO Djursland inviterer til fyraftensmøde

Sådan undgår du 9 ud af 10 konflikter

Se flere artikler

Direkte fra Roskilde til computer-camp

Peter gik ned med stress - nu er han førtidspensionist

Stress Fleksjob Pension

Se flere aktuelt
Netværksdebat

Se mere under Netværk
Andre artikler

Ledige jobs i HK Midt

Her kan du se aktuelle ledige jobs hos HK Midt - måske dit drømmejob er her?

LO Djursland inviterer til fyraftensmøde

Sådan undgår du 9 ud af 10 konflikter