Chefkonference

04. januar 2016  |  Chefgruppen

Chefer og ledere har på årets konference mødt Stine Bosse, hørt om adfærdsledelse og fået et godt grin med Djøf med løgn II.

Chefgruppen har afholdt den årlige konference med tema om adfærdsledelse. Du kan nu hente de spændende materialer fra konferencen, læse nyheder og se billeder.

Download oplægsholdernes powerpoints

Læs nyheder fra konferencen:

Stine Bosse: Det kræver mod at være leder

Kunsten at give medarbejderne et skub i den rigtige retning

Meget mere end sivsko og bastskørter

10 gode grunde: Derfor skal faglig ledelse tilbage i front

Farvel til Torben og Susanne

Se alle billederne fra chefkonferencen

Hovedtema om adfærdsledelse: hvornår, hvordan og hvor går grænsen?

Er der effekt at hente i at intervenere i medarbejdernes adfærd? Ikke blot, når den er ”over stregen”, men også når det handler om at få udfoldet best practice eller få mulighed for endnu bedre resultater?

Undersøgelser viser, at en af de største udfordringer netop er at få medarbejdere til at ændre adfærd. Det kan skyldes beslutninger fra ledelsens side, som skaber modstand, fastlåste kulturer eller mangel på viden om, hvordan man bedst motiverer og ansporer til adfærdsændringer, som kan skabe bedre resultater og trivsel i organisationen, for eksempel gennem nudging.

Tre erfarne oplægsholdere giver bolden op til refleksion om hvornår, hvordan og hvor meget vi som ledere skal involvere os i adfærd på arbejdspladsen:

• Alexandra Krautwald taler om nudging
    Vi står på kanten af et paradigmeskift, der vil ændre vores tilgang til ledelse. Det betyder, at vi må lægge en stor del af den viden, vi har tilegnet os i løbet af de sidste årtier, væk. Ledere må i fremtiden gribe til nye metoder for at løse de problemer, det moderne arbejdsliv står overfor med stress, kompleksitet og manglende nærhed. Vigtige pointer er: Vi skal ændre holdninger, ikke handlinger. Adfærdsændringer kommer nemmest ved at ændre i omgivelserne. Og social kapital bliver fremtidens konkurrenceparameter.

Alexandra Krautwald der er managing partner i Composing A/S, har 25 års erfaring med lederudvikling, strategi implementering og optimering af resultatskabende indsatser hos private og offentlige organisationer. Er uddannet i kommunikation, psykologi og ledelse og har netop udgivet bogen ”Oplagt – at lede adfærd” om adfærdsledelse og nudging.

• Jakob Westh taler om enkle adfærdsregler
    Et for ensidigt fokus på resultater kan skabe problemer i organisationen. De ønskede resultater skal kobles med den nødvendige adfærd, fordi det er hverdagens adfærd, som skaber organisationens resultater, og som derfor skal ændres, hvis resultatkravene ændres. Fokus på adfærd bringer også ledelsen i øjenhøjde med medarbejderne, fordi adfærd er observérbart og kan være genstand for direkte feedback. Desuden kræver god ledelse et særskilt fokus på medarbejderens kapabilitet. Ledes der på både resultater, adfærd og kapabilitet, har lederen fat i hele medarbejderens værdikæde.

Jakob Westh er udviklingschef hos Mercuri Urval, hvor han arbejder med ledelsesudvikling i større, offentlige organisationer. Han er cand.scient.pol. og ekstern lektor ved CBS. Han har blandt andet medvirket i de største fusionsprojekter i den offentlige sektor (fx SKAT og Statens It) og har arbejdet med ledelsesudvikling i den danske folkeskole.

• Thomas Ilskov taler om industriens TWI-metode
    Kan træningsmetoder, som øger produktiviteten på en fabrik, bruges i en offentlig administration? Og giver erfaringer herfra mening, når arbejdet handler om mennesker og faglige vurderinger? Kan man overhovedet standardisere offentlig forvaltning? Odense Kommune har fået bemærkelsesværdige resultater med TWI-metoden – Training Within Industry – fra industriens verden. Læs mere om TWI-metoden her.

Thomas Ilskov er uddannet produktionsingeniør fra Syddansk Universitet og er specialkonsulent i Odense Kommune. Han er certificeret TWI træner og har 15 års erfaring med optimering og ledelse af administrative processer.

Vi havde også besøg af

Stine Bosse: Det handler om at turde

Stine Bosse var ’verdenskendt’ som administrerende direktør i Tryg og valgte selv for nogle år siden at forlade posten og positionen som en af de mest magtfulde kvinder i Europa for at få mere tid til sit privatliv. Hun fortæller med afsæt i sin bog af samme navn ”Det handler om at turde” sin personlige historie – om viljen til at ville magten og nå hele vejen. Og om, hvordan hendes baggrund og opvækst, blandt andet med en mor med depression, har givet hende styrke, både privat og professionelt

Helen Eriksen: Når nu alt hænger sammen, hvorfor så ikke la’ det?

Eller: Bæredygtig ledelse – på vej mod et paradigmeskifte? Kan bløde værdier som emotionel intelligens og intuitiv intelligens vise sig at være fremtidens hårde værdier?

Helen Eriksen, cand. psych. og erhvervspsykolog, sætter fokus på forandringerne i ledelsesuniverset: hvordan skaber forandringer et paradigmeskift? Hvilke udfordringer giver det som leder og medarbejder og menneske?

Få Helens unikke opskrift på en strategi, der giver os en ny måde at anskue og se os selv i det større sammenhængende verdensbillede, der kan lede os i retning af succes og bæredygtighed på samme tid – både som menneske, virksomhed, nation og klode.

Søren Voxted: Faglig ledelse er forandringsledelse

Forandringer iværksat af politikere og offentlige topledere lykkes, når de ansatte evner og er motiveret for til at udøve en faglighed, der indfrier målene. Det gør faglig ledelse til forandringsledelse, og derfor skal den forankres hos de formelle ledere. Søren Voxted udfolder en ny model for faglig ledelse, forskellig fra tidligere tiders ideal om ‘den bedste blandt ligemænd’ – og en anderledes lederrolle, end den der formuleres som ideal i litteraturen om offentlig ledelse.

Søren Voxted er lektor på Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi på Syddansk Universitet. Han forsker blandt andet i offentlig ledelse og implementering af forandringer i offentlige driftsorganisationer med særligt fokus på førstelinjeleders rolle og arbejdsopgaver.

I afdelingen for endnu mere under­holdende indslag hyggede vi os med:

Djøf med løgn II – nu også i kommunen

Per Helge Sørensen er tilbage med opfølgningen på comedy-succesen Djøf med løg(n). Denne gang foregår det i kommunen med fokus på det absurde arbejdsliv og med medarbejderne i centrum: Hverdagens helte, som forgæves forsøger at passe deres arbejde, mens flodbølgen af holistiske kompetenceplatforme og virtuelle trivselsforløb ruller ud over organisationen. Og som selv bidrager til absurditeten, når de gang på gang vælger at implementere ledelsens visioner med udgangspunkt i den klassiske forandringsstrategi: “Vi gør som vi plejer”.

Djøf med Løgn II handler om hvad der sker, den dag medarbejderne får nok af topledelsens managementfloskler, mellemledernes ubeslutsomhed og den uendelige konflikt om underskuddet i kaffekassen og beslutter sig for at tage sagen i egen hånd.

Let’s dance

”Pretty woman” og ”Let’s twist again” er gamle kendinge for de fleste. Så glæd dig til at svinge hofterne og danseskoene efter middagen, når The Roosters spiller op til dans. Bandet er nemlig kendt for at have alt fra The Beatles, Abba, Elvis, The Rolling Stones til Roy Orbinson, Smokey og Niel Sedaka på tapetet. Og det er ikke forbudt at synge med, mens man danser. Tjek dem eventuelt ud på forhånd: www.roosters.dk

Kommissionsformand vil gøre op med kolde og varme hænder

God ledelse i det offentlige gør en forskel, lyder det fra ledelseskommissionens formand, som...

Synes du også, at der kommer for mange DJØF’ere ind på lederposterne?

Hvis du være med til at sikre, at der også i fremtiden er HK’ere i lederstillingerne, har du...

Chefkonferencen 2018: Hvordan lykkes du som leder?

Den 15. og 16. marts 2018 afholder Chefgruppen i HK Kommunal den traditionsrige Chefkonference....

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Arrangementer

Når du er medlem af HK Kommunals chefgruppe har du mulighed for at deltage i spændende...

Find den manglende brik til puslespillet

Dansk Socialrådgiverforening inviterer til temadag den 1. juni om adfærdsledelse og...

Chefgruppens bestyrelse

Chefgruppens bestyrelse vælges på en konference for chef- og ledermedlemmer i HK Kommunal som...

Se flere artikler

Kommissionsformand vil gøre op med kolde og varme hænder

Synes du også, at der kommer for mange DJØF’ere ind på lederposterne?

Chefkonferencen 2018: Hvordan lykkes du som leder?

Se flere aktuelt
Netværksdebat