Derfor chefgruppen

25. oktober 2013  |  Chefgruppen

Vi forhandler din løn

Som medlem af HK Kommunal er du sikret indflydelse på din løn. HK Kommunal forhandler nemlig dine løn- og ansættelsesforhold. Både generelt, hvor vi som overenskomstpart sidder ved forhandlingsbordet, når dine løn- og ansættelsesvilkår fastlægges. Og konkret, når vi forhandler din individuelle løn.

Du får konsulentbistand i forhold til dine løn- og arbejdsvilkår

Hvis du har spørgsmål eller overvejelser om din løn eller dine arbejdsvilkår, kan du altid ringe og få en snak med din lokale chefkoordinator i HK Kommunal.

Lønforsikring giver dig et unikt sikkerhedsnet

HK Kommunals lønforsikring sikrer dig 80 procent af din hidtidige løn i et halvt år, hvis du bliver ledig. Det giver et godt økonomisk sikkerhedsnet, imens du leder efter dit næste lederjob. Ved en bruttoløn på 48.000 kroner sikrer lønforsikringen dig den helt kontante værdi, at dagpengene bliver omtrent fordoblet. Lønforsikring dækker en månedsløn helt op til ca. 71.000 kr. Lønforsikringen koster 41 kroner om måneden, som kan trækkes fra i skat.

Karriere og coaching

Når du overvejer din karriere, er der mange forhold at tænke på, lige som det kan være svært at overskue de mange muligheder for efteruddannelse. Derfor har vi etableret Karrieretelefonen, hvor du kan få gratis sparring og gode råd om din karriere og uddannelse.

Professionel coaching kan gøre en stor forskel for din adfærd som leder. HK Kommunal har indgået en aftale med Danske Erhvervspsykologer A/S, som sikrer dig ledelsescoaching til en fordelagtig pris. Der er både mulighed for en grundpakke, en udvidet pakke og en personlighedsanalyse med individuel tilbagemelding.

Et særligt tilbud til den nye leder er gratis telefonisk coaching med en erfaren chef med videreuddannelse i coaching, sparring og ledelse. Du kan tale med coachen om udfordringer i dit job og dine ledelsesmæssige problemstillinger.

Psykologisk rådgivning

Undertiden kan du som leder eller chef opleve hårde psykiske belastninger. For eksempel hvis du havner i modvind på jobbet og føler, at du står meget alene. I sådanne situationer kan du opleve, at presset bliver for stort, og du får brug for hjælp. Selv om din arbejdsgiver tilbyder psykologhjælp, foretrækker du måske at tale med én, som ikke har relationer til din arbejdsplads.

Derfor har vi et tilbud om psykologisk rådgivning, hvor du kan få op til fem samtaler med en særligt udvalgt og meget erfaren erhvervspsykolog. Kontakt din lokale HK-konsulent eller chefkoordinator, som kan henvise dig til psykologen.

Vi kender juraen, når du har brug for det

Det er vigtigt at være medlem af en stærk fagforening, som tør tage en sag og følge den til dørs. Som leder har du fuldstændig samme adgang som andre medlemmer til at søge hjælp i din fagforening. Dette gælder også i en ansættelsesmæssig konflikt med en medarbejder. HK er vant til at arbejde med konflikter, der involverer vores medlemmer på begge sider af bordet og i forskellige jobfunktioner. Du kan være sikker på, at vi er i stand til at skille tingene ad og kan give dig fair og professionel rådgivning og hjælp.

Attraktiv inspiration

Du får fire gange om året tilsendt magasinet Offentlig Ledelse. Ofte er der vedlagt pjecer og andre materialer med relevans netop for dig. Offentlig Ledelse udsender desuden et elektronisk nyhedsbrev en gang om måneden. Du kan læse magasinet og tilmelde dig nyhedsbrevet på hjemmesiden.

Hver uge sender Væksthus for ledelse et nyhedsbrev med artikler til refleksion og værktøjer til at udvikle det personlige lederskab til 25.000 abonnenter. Du kan også hente viden på lederweb.dk, hvor du for eksempel kan læse om karriereplanlægning, stress og lederevaluering.

Vi tør sige tingene, som de er. Vi har derfor udgivet pjecer om blandt andet den vanskelige samtale, afskedigelser ved sparerunder og når forholdet mellem chef og leder slår revner. Du finder pjecerne her.

Arrangementer og konferencer

Du kan hvert andet år møde chefer og ledere fra kommuner og regioner i hele landet på vores store todages chefkonference. Her kan du høre indsigtsfulde og underholdende oplægsholdere, samtidig med at du kan lære af kollegernes gode og dårlige erfaringer fra den praktiske virkelighed.

Vi inviterer løbende til inspirationsdage og endagskonferencer og møder med relevant fagligt indhold for dig. Ofte vil ledelsesfagligheden være på dagsordenen. Det kan også være temaer som at opretholde sin markedsværdi eller bredere fagpolitiske emner som løn- og ansættelsesforhold.

Chefgruppens bestyrelse

Chefgruppens bestyrelse vælges på en konference for chef- og ledermedlemmer i HK Kommunal, som afholdes hvert andet år. Bestyrelsen har seks medlemmer. Formanden for HK Kommunal har også en plads. Det sikrer en direkte forbindelse mellem Chefgruppen og bestyrelsen i HK Kommunal.

Hvem kan blive medlem?

Du skal være beskæftiget med personaleledelse og aflønnet på grundtrin 42 eller derover. Er din grundløn lavere, mens du til gengæld har et højere personligt tillæg, er der dog mulighed for dispensation.

Du kan også blive medlem, hvis du er projektleder på fuld tid, og dine opgaver også har ledelsesindhold. En forudsætning for medlemskab af Chefgruppen er, at du er medlem af HK Kommunal.

Det koster ikke ekstra at være medlem af Chefgruppen.

Meld dig ind

Du kan melde dig ind i Chefgruppen på hk.dk/blivmedlem eller ved at kontakte din lokale HK-afdeling på telefon 7011 4545.

Se HK Kommunals krav til din overenskomst

Mere end 20.000 input fra mere end 7.000 postkort er baggrunden for HK Kommunals krav til de...

Overenskomst OK18

Arrangementer for chefer og ledere

Tjek de aktuelle tilbud og kommende begivenheder, der er særligt interessante for dig - og måske...

Arrangementer Ledelse Udvikling

Det er jeg optaget af lige nu: Nyt projekt har udnævnt os til europæisk best practice

Helle Keblovszki, afdelingsleder i Dagpenge & Kontanthjælp, Jobcenter Aarhus,...

Se flere aktuelt

Netværksdebat

Vi fandt ikke nogen debatter om emnet under Netværk. Hvis du har noget, du gerne vil diskutere med andre, kan du selv oprette et indlæg under et af netværkene.

Se mere under Netværk

Andre artikler

Arrangementer

Når du er medlem af HK Kommunals chefgruppe har du mulighed for at deltage i spændende...